2930
Sök

Varför Saab som hat objekt?

1 705 Inlägg
31 januari 2013
#321
Denniz_ skrev:
Bland de grymmaste saab har gjort är nog 9-3 pikes peak. Saab ingenjörerna kan sin sak de är säkert! Fantastisk bil! smile

Nu var det inte Saab som byggde den bilen, och i ärlighetens namn är det inte särskilt mycket Saab i den heller.
Motorn är Saab, och där är i princip bara blocket kvar, övrigt är bytt. Ytterplåten är Saab, eller avgjutningar gjorda för att se ut som en Saab.
Resten är en rörram med drivlina från Subaru.
Motorn byggdes av Trollspeed och resten är hemmasnickrat i Per Eklunds garage någonstans i Värmland.

Men en sjuhelvetes prestation var det, det håller jag med om! Bilen byggdes på bara några veckor och startades första gången medans biltransporten stod ute på gården och väntade. Att flera av dom rekord han slog faktiskt håller än i dag är smått sensationellt!


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
31 januari 2013
#322
Thunderbird88 skrev:
Andromeda skrev:
Åskfågeln som klagar så högljutt hade väl en 9000 2,0i. Det är ingen bil som rosat marknaden direkt. Går inte att jämföra med en 9000 Aero. Självklart har du även dålig smak. Jänkare är rena bojsänkena som levererar väldigt få hästkrafter per liter motorvolym med stenåldersteknik till en förbrukning som kräver ett eget raffinaderi. Varför har du pappas bil uppe förresten?

Helt korrekt! Bravo big_smile
Notera också att jag har noga fört fram att bilen var sopslut wink
Självklart har jag dålig smak, jag förväntar mig inte att folk här ska vara super intresserade av mina bilar precis ^^
Jag har hellre 300 häst på en 5 liters motor än 150 häst på en 2.3 liters motor. Effekt/volym är rätt orelevant imo.
Så värst hög förbrukning är det inte. Ta en Lincoln Town Car. 5.4 meter lång, typ en meter längre än en motsvarande Saab eller anmat svensson märke, v8 på runt 230 häst (4.6L), drar runt 0.88-0.9 landsväg. Det är högt om man jämför endast förbrukningen med en polo men tar man in storleken och vikten så blir det inte så värst mycket iallafall.

Samt stenåldersteknik må det vara men det håller mycket bra dels pga det smile

Dom förstår inte tjusningen med en jänkare med V8:a! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
31 januari 2013
#323
Thunderbird88 skrev:
Andromeda skrev:
Åskfågeln som klagar så högljutt hade väl en 9000 2,0i. Det är ingen bil som rosat marknaden direkt. Går inte att jämföra med en 9000 Aero. Självklart har du även dålig smak. Jänkare är rena bojsänkena som levererar väldigt få hästkrafter per liter motorvolym med stenåldersteknik till en förbrukning som kräver ett eget raffinaderi. Varför har du pappas bil uppe förresten?

Helt korrekt! Bravo big_smile
Notera också att jag har noga fört fram att bilen var sopslut wink
Självklart har jag dålig smak, jag förväntar mig inte att folk här ska vara super intresserade av mina bilar precis ^^
Jag har hellre 300 häst på en 5 liters motor än 150 häst på en 2.3 liters motor. Effekt/volym är rätt orelevant imo.
Så värst hög förbrukning är det inte. Ta en Lincoln Town Car. 5.4 meter lång, typ en meter längre än en motsvarande Saab eller anmat svensson märke, v8 på runt 230 häst (4.6L), drar runt 0.88-0.9 landsväg. Det är högt om man jämför endast förbrukningen med en polo men tar man in storleken och vikten så blir det inte så värst mycket iallafall.

Samt stenåldersteknik må det vara men det håller mycket bra dels pga det smile

SÅÅ små är inte alla andra bilar ... en bmw e39 tex är ca 5 meter, en 7 serie är 5,1 meter, och en saab 9-5 är inte mindre skulle gissa på 5 meter där med så visst är din jänk större men inte sådär jätte mycket

min audi med v8 dricker 0,7 i 120km/h har kört den på 0,9 blandat men brukar ligga på 1,1


679 Inlägg
31 januari 2013
#324
Andromeda skrev:
Constantine skrev:
opel_vectra_gts skrev:

faktiskt inte, åker bättre i min 9-5a än dom två E-class mercorna jag haft (W210-02 och W211 -06)

Det är visserligen en smaksak men personligen har jag åkt en hel del i w210er, även utomlands på dåliga vägar och jag äger sedan 3 år tillbaks en 9-5a men jag tycker komforten är märkvärdigt bättre i tysken. Men däremot är det ytterst få bilar, enligt min mening, som man åker lika skönt i som i E-class eller 9-5.

twin_cam skrev:
Jag jobbar på skroten och VET att volvos D5-motorer är sålda i princip samma stund dom kommer in för att dom är så dåliga.
Gäller även Audi 1,8T, i stort sett alla nyare VAG-dieslar, VR6-motorerna. Eller, i stort sett alla nya dieselmotorer verkar vara skräp om man ser till hur fort dom säljs.
Efterfrågan på Saabmotorer har däremot minskat mycket, antingen går dom bättre när dom passerat 30k mil, eller så håller dom helt enkelt bra.

På tal om Volvos D5 motor kan jag bara instämma i det du säger, vi hade en sån inne idag på verkstan som hade rullat 31k mil och den var i princip helt slut, helt orklös. Kändes som man klev in i ett vakuum när man satte sig i förarsätet.

Angående Saab motorerna efter 30k mil så är det antingen för man har renoverat motorn runt 27k eller så har man varit noggrant och bytt olja som man ska och alltså inte kört efter longlife programmet som var rena fiaskot. Det lär också bara gälla Saabs 2,3L motor, då deras 2,0a är relativt kass i jämförelse.

Tur att du inte jobbar som mekaniker med den kollen roll

2,3 och 2,0 är precis samma motor, med annan vev och djupare borrning. Vidare skiljer turboaggregatet på den större motorn, lättrycksturbon undantaget.

98-03 hade en felaktigt konstruerad vevhusventilation, och lättryckaren ett klent turboagg, GT17, som ofta bara håller 10-15k mil, speciellt om man slarvar med oljebytena.
2004 byggde man om bottendelen på motorn och fick äntligen fram en vevhusventilation som fungerade som tänkt. Det klena GT17-agget på lättryckarna fanns dock kvar fortfarande.

Oilsludgeproblemet berodde på flera olyckliga faktorer:

* Longlifeservice. Inte heller Toyota, Audi eller BMW för att nämna några har lyckats något vidare med den strategin. Kunderna körde korta sträckor men tyckte ändå inte att de behövde byta olja i tätare intervall trots att detta sliter betydligt mer på oljan.

* Vevhusventilationen. Att köra ofta med vatten i oljan slet också betydligt hårdare på den.

* Tunna kolvringar för att spara bränsle jämfört med tidigare motorgeneration. I kombination med tät vevhusvent trycktes olja förbi de tunna kolvringarna, som också fastnade. En del Saab-ägare blev stående vid vägkanten när oljan de inte kollat sedan service 8 månader tidigare helt plötsligt var slut och motorn rasat pga oljebrist.

Problemet med motorer på de tidiga 9-5:orna kan sammanfattas med ett par tillverkningsfel och att folk är idioter i allmänhet som inte klarar av att läsa instruktionsboken eller kolla oljan. Kör man korta sträckor ska man byta olja så ofta som 1000 mil, står tydligt i instruktionsboken.

Saab var snällare än man behövde och reparerade kunders bilar kostnadsfritt efter motorras så länge de var servade som de skulle och inte äldre än 8 år.

Audi har haft samma problem sedan början av 90-talet, men vägrar erkänna det. Man skriver istället i instruktionsboken att det är helt normalt att en Audi, som tydligen ska vara höjden av ingenjörskonst, drar 1 liter olja/ 100 mil. Det är kundvård det roll
Hade en 9-5 dragit 1 l/400 mil fixade Saab det gratis om de så var tvungna att bekosta ett motorbyte för 60k. Det är inte VAG intresserade av utan pissar hellre på kunderna istället för att ta ansvar för sin felkonstruktion.

Vag 1,8t är verkstadens favorit. Är det inte motorras så är det turboras. Betydligt mer frekvent än Saab, där 4 % av 9-5:orna åren 98-03 drabbades, och i princip inga åren efter det.

Ja det var ju det jag sa? 2.0 är kass i jämförelse med 2,3? Att man dessutom överväger att köpa en 2.0 när den drar ännu mer soppa än en starkare, piggare och bättre 2,3.

Det jag menar är att motorn är "felkonstruerad" från början med diverse som du nu sa, kolvringar, vevhusvent etc. Men även stakarna och massa annat är klenare, allt för att det ska vara lågfriktion och dra ner på bränslekostnaderna.

Men som du säger, folk tittar oljan för sällan, och på första 9-5orna är det knappast lätt att se oljenivån på den helt värdelösa stickan.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
31 januari 2013
#325
CHEEVA skrev:
Thunderbird88 skrev:
Andromeda skrev:
Åskfågeln som klagar så högljutt hade väl en 9000 2,0i. Det är ingen bil som rosat marknaden direkt. Går inte att jämföra med en 9000 Aero. Självklart har du även dålig smak. Jänkare är rena bojsänkena som levererar väldigt få hästkrafter per liter motorvolym med stenåldersteknik till en förbrukning som kräver ett eget raffinaderi. Varför har du pappas bil uppe förresten?

Helt korrekt! Bravo big_smile
Notera också att jag har noga fört fram att bilen var sopslut wink
Självklart har jag dålig smak, jag förväntar mig inte att folk här ska vara super intresserade av mina bilar precis ^^
Jag har hellre 300 häst på en 5 liters motor än 150 häst på en 2.3 liters motor. Effekt/volym är rätt orelevant imo.
Så värst hög förbrukning är det inte. Ta en Lincoln Town Car. 5.4 meter lång, typ en meter längre än en motsvarande Saab eller anmat svensson märke, v8 på runt 230 häst (4.6L), drar runt 0.88-0.9 landsväg. Det är högt om man jämför endast förbrukningen med en polo men tar man in storleken och vikten så blir det inte så värst mycket iallafall.

Samt stenåldersteknik må det vara men det håller mycket bra dels pga det smile

SÅÅ små är inte alla andra bilar ... en bmw e39 tex är ca 5 meter, en 7 serie är 5,1 meter, och en saab 9-5 är inte mindre skulle gissa på 5 meter där med så visst är din jänk större men inte sådär jätte mycket

min audi med v8 dricker 0,7 i 120km/h har kört den på 0,9 blandat men brukar ligga på 1,1

Det är dom faktiskt. Ytterst få europeiska bilar som är över 5 meter. En BMW E34 är klassad som len av dom lite större bilarna, den är bara 4.7 meter lång ^^ Min Lincoln, 2-dörrars "sport"kupe är en halv meter längre big_smile Hummer H2 som folk tror är stora är 1dm kostare.

BMW 7serie är ju nästan jänk, stora as med stora törstiga motorer wink 750iL är väl ganska långa? smile Lincoln Town Car L-series är runt 5.6m långa tongue
Senast redigerat av Thunderbird88 (31 januari 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
31 januari 2013
#326
Thunderbird88 skrev:
CHEEVA skrev:
Thunderbird88 skrev:

Helt korrekt! Bravo big_smile
Notera också att jag har noga fört fram att bilen var sopslut wink
Självklart har jag dålig smak, jag förväntar mig inte att folk här ska vara super intresserade av mina bilar precis ^^
Jag har hellre 300 häst på en 5 liters motor än 150 häst på en 2.3 liters motor. Effekt/volym är rätt orelevant imo.
Så värst hög förbrukning är det inte. Ta en Lincoln Town Car. 5.4 meter lång, typ en meter längre än en motsvarande Saab eller anmat svensson märke, v8 på runt 230 häst (4.6L), drar runt 0.88-0.9 landsväg. Det är högt om man jämför endast förbrukningen med en polo men tar man in storleken och vikten så blir det inte så värst mycket iallafall.

Samt stenåldersteknik må det vara men det håller mycket bra dels pga det smile

SÅÅ små är inte alla andra bilar ... en bmw e39 tex är ca 5 meter, en 7 serie är 5,1 meter, och en saab 9-5 är inte mindre skulle gissa på 5 meter där med så visst är din jänk större men inte sådär jätte mycket

min audi med v8 dricker 0,7 i 120km/h har kört den på 0,9 blandat men brukar ligga på 1,1

Det är dom faktiskt. Ytterst få europeiska bilar som är över 5 meter. En BMW E34 är klassad som len av dom lite större bilarna, den är bara 4.7 meter lång ^^ Min Lincoln, 2-dörrars "sport"kupe är en halv meter längre big_smile Hummer H2 som folk tror är stora är 1dm kostare.

BMW 7serie är ju nästan jänk, stora as med stora törstiga motorer wink 750iL är väl ganska långa? smile Lincoln Town Car L-series är runt 5.6m långa tongue

e39an är i vart fall ganska så exakt 5 meter, min egen bil är strax över 5 meter... hur lång en 9-5kombi är vet jag inte men den kan inte va mycket kortare i vart fall


1 705 Inlägg
31 januari 2013
#327
Constantine skrev:
Men som du säger, folk tittar oljan för sällan, och på första 9-5orna är det knappast lätt att se oljenivån på den helt värdelösa stickan.

Där har du faktiskt en punkt där Saab verkligen förtjänar kritik.
Vad var det för gudsförgätet jävla stolpskott som kom på att oljestickan ska vara helsvart?!?


1 705 Inlägg
31 januari 2013
#328
CHEEVA skrev:
hur lång en 9-5kombi är vet jag inte men den kan inte va mycket kortare i vart fall

1997–2000 Sedan: 4,805 mm (189.2 in)
1998–2000 Wagon: 4,808 mm (189.3 in)
2001–05 Sedan: 4,825 mm (190.0 in)
2001–05 Wagon: 4,830 mm (190.2 in)
2006–present Sedan: 4,836 mm (190.4 in)
2006–present Wagon: 4,841 mm (190.6 in)


5 745 Inlägg
31 januari 2013
#329
rcy skrev:
Constantine skrev:
Men som du säger, folk tittar oljan för sällan, och på första 9-5orna är det knappast lätt att se oljenivån på den helt värdelösa stickan.

Där har du faktiskt en punkt där Saab verkligen förtjänar kritik.
Vad var det för gudsförgätet jävla stolpskott som kom på att oljestickan ska vara helsvart?!?

Kan påpeka att även VW Golf MK5 (iaf 1,6L motorn) även den har helsvart oljesticka. Oljenivån syns ju någorlunda när oljan är ny, men efter några hundra mil när oljan blivit svart har man ingen aning om var oljan är på stickan.

Nä dem ingenjörerna som kom på att stoppa i en svart oljesticka i någon motor förtjänar ett nackskott.


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
1 februari 2013
#330
Själv är jag supernöjd med min saab! på dom flesta punkter förutom att den är framhjulsdriven och att det inte är en BMW wink

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

183 Inlägg
1 februari 2013
#331
Ren jävla barnslighet med att säga skit om saab. Jag tycker själv att det är kul att alla har olika smak. Kul om alla kommer med en jävla volvo? Eller cheva? Varför måste ni vara tuffa i mun så fort nån nämner saab? Vad glad för deras skull så kanske de är det tillbaka.

Låt alla gilla.det de vill utan ge kredik. Jag kör en supra men inte är jag något fränare för för det. Jag tycker det är kul med folk med olika smak.
.


183 Inlägg
1 februari 2013
#332
Se Alla Avundsjuka Blickar.


George
1 956 Inlägg
1 februari 2013
#333
diina skrev:
Se Alla Avundsjuka Blickar.

+1

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 498 Inlägg
1 februari 2013
#334
Tror nog att där är rätt många här inne som måste ta bort skygglapparna och inse att där är problem med alla bilar.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
1 februari 2013
#335
ascona-tic skrev:
Tror nog att där är rätt många här inne som måste ta bort skygglapparna och inse att där är problem med alla bilar.

Visst är det så. Alla bilar har mer eller mindre fel även inom samma märke och samma modell.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 261 Inlägg
1 februari 2013
#336
diina skrev:
Ren jävla barnslighet med att säga skit om saab. Jag tycker själv att det är kul att alla har olika smak. Kul om alla kommer med en jävla volvo? Eller cheva? Varför måste ni vara tuffa i mun så fort nån nämner saab? Vad glad för deras skull så kanske de är det tillbaka.

Låt alla gilla.det de vill utan ge kredik. Jag kör en supra men inte är jag något fränare för för det. Jag tycker det är kul med folk med olika smak.
.

Man måste först o främst erkänna att vissa bilar har mindre problem än vissa andra bilar.

Har inget emot saab men alla som jag har pratat med avråder mig från att köpa saab, just för alla problem saab har. Behöver inte försvara nån bilmärke , Man kör nått som inte krånglar och ser fin ut. Men i allmänt så tycker inte många att saab är särskilt snygg bil..Det måste man erkänna för sig själv,,Tycker själv att bmw, audi, merc, volvo, honda, har mycket finare modeller,


Tycker att saab, skoda, Ford, peguot, citroen, skitfula modeller tyvärr engligt min smak.

Enda fina bilen av dom är saab 9-5 2006 modell och uppåt som är något fint.

Men då går man ju upp i pris till kanske 50-60 tusen och då vet jag att jag kan få nått mycket roligare och finare för pengarna..

679 Inlägg
1 februari 2013
#337
diina skrev:
Ren jävla barnslighet med att säga skit om saab. Jag tycker själv att det är kul att alla har olika smak. Kul om alla kommer med en jävla volvo? Eller cheva? Varför måste ni vara tuffa i mun så fort nån nämner saab? Vad glad för deras skull så kanske de är det tillbaka.

Låt alla gilla.det de vill utan ge kredik. Jag kör en supra men inte är jag något fränare för för det. Jag tycker det är kul med folk med olika smak.
.

Håller med i det du säger, men däremot måste man oavsett vad man kör, lära sig att kunna ta kritik. Vilket man kanske får höra lite oftare om man kör Saab, än om man kör Volvo.


18 Inlägg
3 februari 2013
#338
matteeee skrev:
uhlin skrev:
horbybonnen skrev:

alhgrens bilar

Ahlgrens bilar? De blir det väl också skit av i slutändan   lol

Sämst andrahandsvärde ever smile

Tur att Ford har ett ännu sämre värde då:D

1 643 Inlägg
3 februari 2013
#339
Så man kan sammanfatta tråden såhär:

Saab-ägarna påstår att Saab ej har fler fel jämfört mot alla andra.

Dom har bättre motorer samt att växellådorna inte rasar.

Jämfört mot Volvo så känns Saab mer gedigen samt att kvalitén är bättre.

Tyska bilar är betydligt sämmre än Saab.

Saab har stått för 80% av den Svenska bilmarknaden och det är därför som dom har fått så många fel inrapporterade jämför mot andra biltillverkare.

Det är bara General Motors fel att Saab inte har gått med vinst på nästan 30 år.



wink
Senast redigerat av Munkis (3 februari 2013)


Rumpmas
3 860 Inlägg
3 februari 2013
#340
Munkis skrev:
Så man kan sammanfatta tråden såhär:

Saab-ägarna påstår att Saab ej har fler fel jämfört mot alla andra.

Dom har bättre motorer samt att växellådorna inte rasar.

Jämfört mot Volvo så känns Saab mer gedigen samt att kvalitén är bättre.

Tyska bilar är betydligt sämmre än Saab.

Saab har stått för 80% av den Svenska bilmarknaden och det är därför som dom har fått så många fel inrapporterade jämför mot andra biltillverkare.

Det är bara General Motors fel att Saab inte har gått med vinst på nästan 30 år.



wink

Du måste ju haft IG i läsförståelse. Jag skrev att Saab lär ha haft 80% av sin marknad i Sverige.



Sök