Det roligaste argumenten av de alla är att man ifrågasätter kvalitén och körglädjen mm. pga att företaget gått i konkurs. Det ligger sååå mycket bakom en konkurs och själva produkten (bilen) har nästan ingenting med företagets välmående att göra. Att flera företag gång på gång däremot försöker återuppliva bilmärket och själva varumärket SAAB tyder ju på det finns något där. GM fifflade tidigt med sina skulder och flyttade mycket kostnader över till Saab genom åren. Saab är liksom inte det första bolaget som GM kört i botten...
Jag har mer förkärlek för de äldre bilarna, då jag tycker att nyare har tappat Saab-andan. Detta väljer jag att beskylla GM för, om det är rätt eller fel vet jag inte. Men mot slutet var det mindre och mindre Saabkänsla i bilarna.
9-3ss/sc är, precis som Marwin_of_sweden säger, sjukt små innuti. Gnissliga stolar, plastig inredning, rent av ful inredning skulle jag säga. Chassiemässigt går det inte att klaga på grundkonstruktionen.
Flera märken har dessutom delat bottenplattor, hjulupphängningar, inredningar mm. med Saab, så det mesta som gått sönder genom åren på Saabar har även gått på andra bilar.
Motorerna har varit "skräp" på 9-5 från -98 och upp till -04 (och 9-3 -99 till -02) pga vevhusventilationen, ett problem som hela VAG familjen delat flitigt, så något specifikt Saabproblem är det då inte.
Växellådorna kan jag hålla med om har varit lite dåliga genom åren, med problem som skrapande synkringar på visa växlar osv. Men de stora haverierna är ju ett direkt resultat av buskörning (som lätt har skyllts på att "det är en jävla skitbil").
Bränsleekonomin ligger i regel på 1l/milen nästan oavsett vilket modell du väljer hos Saabarna. Problemet är ju att bilägarna vägrar tro att det kan vara något fel på bilen, utan gissar hellre att det ska vara så (efter som det är "en jävla skitbil", än en gång...). Det räcker med en liten vakumslang som är av så skjuter förbrukningen i taket.
Rost. Är det ens värt att kommentera det? Bilar är byggda (i regel) i plåt. Plåt rostar. Sen beroende på hur mycket, hur ofta och vart du kör med bilen så rostar det olika mycket. Hur den sköts om är också en stor del i problemet. Visst, vissa bilar rostar mer än andra. Men Saab är inga rostmonster, även om de finns skräckexempel.
Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.