simlar skrev:
Du kan ju inte jämföra en sugmotors litereffekt med en turbomotors litereffekt.
En turbomotor tvångsmatas ju med luft och simulerar då en större sugmotors litervolym.
Men ändå 150hk ur en turbomatad 2L motor är verkligen inte imponerande, 850GLT har ju 170hk ur en 2,5L sugmotor.
Vi kan ju även jämföra Saab med Saab:
Saab 9-5 2,0T från -99 och nyare, 150hk i en turbomatad 2L motor.
Saab 9000 2,3i från -90 och nyare, 150hk i en icke turbomatad 2,3L motor.
Så inte kan jag säga att jag blir imponerad av effekten med tanke på att det är en turbomotor eftersom turbon pressar in mer luft än vad motorn kan suga in och simulerar då en större motorvolym.
Om vi säger att 2,0an har en maxeffekt på 100hk vid 0bar laddtryck (dvs som sugmotor).
Och sedan höjer vi laddtrycket till 1bar och får en maxeffekt på 200hk, det betyder att motorn nu egentligen är en 4L sugmotor om man enbart ser till mängden luft som åker in i cylindern vid varje insugstakt.
Så snälla jämför inte en sugmotor med en turbomotor, det visar bara hur pass okunnig du är.
Och att byta kamrem "stup i kvarten" är väl lite att ta i, på en Volvo 850 ska remmen bytas efter 12000mil eller 8år.
Och kom inte och säg att jag är ett Volvo-fanboy bara för att jag kör en Volvo för det är jag verkligen inte. Dessutom är min Volvo minst lika hatad som Saab bland de som kör "riktig" Volvo så det går väl jämnt ut.