3580
Sök

Racedack.com seriöst företag eller ej?

726 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
Tja!
Vet inte om jag lagt tråden rätt men undrar ifall någon handlat fälgar eller egentligen vad som helst från www.racedack.com?
Hittade ett par snygga fälgar där men fick mail om att det inte fanns till min bil (4 /108) och att det inte gick att beställa heller. När jag frågar om vilka mått som fanns för jag tänkte om man kunde använda Spacers/adapterplattor för att kanske få det att funkar ändå så fick jag svar att
- Det producerar några fälgar nu men vet inte färg, storlek eller pris. Kan kolla och höra av mig när jag vet. Men om du år intresserad måste vi lägga in en beställning snabbt!

Då tänkte jag bara Jaja det märks. Får se vad han skriver men jag tänker inte stressa.

Jag fick nyss tillbaks detta:
-Nu har jag lite bilder på dom färger som kommer att göras, fälgarna kommer med 8st bulthål för att kunna passa både 4/108 och 4/100 et35 cb 73,1 men jag skickar med ringar till dig eller om du ej gör adaptern till rätt centrum dim dvs 73,1.Fälgen kommer i storleken 18*8Bifogar bilder på SA-55M replican.Kostnad för dessa är 7998:- fri frakt.Om det skulle vara så att du vill beställa dessa så kommer jag ta ut en boknings avgift på 50% av beloppet.

Min frågan är nu- brukar företag ta ut bokningsavgifter på fälgar? Det är ändå rätt stor summa som ska in och så kanske man aldrig ser fälgarna. Känns lustigt att han först säger att Det inte finns och att det år en väldigt ovanlig storlek så dom görs inte på beställning heller, sen så är det helt plötsligt precis dom som görs!?

Alla svar är tacksamma!

smurf
57 Inlägg
22 januari 2013
Beställ Inte!!!!!!!!!!!!!!!!

726 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
MHellman skrev:
Beställ Inte!!!!!!!!!!!!!!!!

Hahahaha nä asså jag känner så oxå. Men tänkte att jag ändå ville höra om någon köpt något därifrån eller så...

STHLM(S)LOW
420 Inlägg
22 januari 2013
när jag köpte mina fälgar kom dom med bussgods och jag betalade hela beloppet på bussgodet de där låter ovanligt.

1 230 Inlägg
22 januari 2013
jag skulle aldrig sätta in halva summan om det inte är nån jättespecial fälg som är svindyr :o det där luktar bluff lång väg!

5 089 Inlägg
22 januari 2013
Sätt inte in 4000 på någons konto utan några som helst försäkrningar om att du kommer så saker i slutändan.

\Lindgren

Bilvårdare
23 Inlägg
22 januari 2013
Jag har best Fälgar därifrån & ja kommer få dom i slutet på Feb ?
Ja har enbart best därifrån pga att det e en polares polare & att dom har dom fälgarna som ja ville ha till min bil.
Men ja har pratat med RACEDACK & dom verkar vara seriösa enl mig iaf !
Tänk då på att ja har egna däck/fälg kontakter då ja själv sålt däck mm.
Många däckfirmor tar ut en boknings avgift OM det e väldigt dyra fälgar man vill ha, sen om det e 50% kan ja inte svara på ??
Mitt tips blir iaf ring han, prata me han & gör din bedömining sen....
Mvh Bilvårdaren PS/ Lycka till da....

1 365 Inlägg
23 januari 2013
Säg till honom att du kan tänka dig att betala via paypal. Finns inte en chans att han kan blåsa dig då och du har starka skydd på din sida.

Jag har råkat ut för några beställningar som inte kommit fram genom paypal och så fort man lägger upp en dispyt så är varan mer eller mindre på väg direkt eller pengarna på väg tillbaka till kontot.

441 Inlägg
23 januari 2013
Richtenb skrev:
Säg till honom att du kan tänka dig att betala via paypal. Finns inte en chans att han kan blåsa dig då och du har starka skydd på din sida.

Jag har råkat ut för några beställningar som inte kommit fram genom paypal och så fort man lägger upp en dispyt så är varan mer eller mindre på väg direkt eller pengarna på väg tillbaka till kontot.

Paypal är ingen säkerhet och vad ska de göra om han inte får fälgarna? Driva en rättsprocess mot någon som inte finns?

De uppger inget f-skattsedel eller orgnr. Vilket alla seriösa företag gör. Kollar man på vem som äger domänet så är det en enskild firma "Melpipes" och har orgnr: 459220, det är en enskildfirma och är registrerat som ett byggföretag. Både Melpipes och racedack.com har Beckasinvägen 17 som adress. Telefonnummret + 46735340944 tillhör John Segerman och han är skriven på Beckasinvägen 17. Han står även som ägare till melpipes.

Jag hade inte förskottsbetalat något om det inte var något speciellt och då extremt dyrt, samt att jag förmodligen hade velat ha haft kontakt tidigare med företaget.

Den som är nyfiken kan ju betala för att få se bokslut & omsättning med ratsit t.ex.

http://www.hitta.se/john+segerman/bro/p … 4&var=
http://www.whois.net/whois/racedack.com
http://www.ratsit.se/770429YZYB00002-Melpipes
http://www.allabolag.se/770429OMLH/verksamhet

84 Inlägg
24 januari 2013
dasboot skrev:
Richtenb skrev:

Paypal är ingen säkerhet och vad ska de göra om han inte får fälgarna? Driva en rättsprocess mot någon som inte finns?

De uppger inget f-skattsedel eller orgnr. Vilket alla seriösa företag gör. Kollar man på vem som äger domänet så är det en enskild firma "Melpipes" och har orgnr: 459220, det är en enskildfirma och är registrerat som ett byggföretag. Både Melpipes och racedack.com har Beckasinvägen 17 som adress. Telefonnummret + 46735340944 tillhör John Segerman och han är skriven på Beckasinvägen 17. Han står även som ägare till melpipes.

Jag hade inte förskottsbetalat något om det inte var något speciellt och då extremt dyrt, samt att jag förmodligen hade velat ha haft kontakt tidigare med företaget.

Den som är nyfiken kan ju betala för att få se bokslut & omsättning med ratsit t.ex.

Att firman heter Melpipes samt adressen står faktiskt på hemsidan smile Håller med om att det ska finnas org.nr på seriösa sidor. (Jag har dock inte det själv då enskild firma = personnummer som org.nr)
Det behöver dock inte vara något oseriöst. Det kan vara så att firman inte har ekonomi att ligga ute med summan alternativt att dom är trötta på att folk beställer och sen inte löser ut sina grejor.
Men hursomhelst, det är dumt att chansa. Borde ju gå att hitta en annan återförsäljare av samma fälgar.

Mvh//Tobbe

1 948 Inlägg
24 januari 2013
En sak ska tilläggas, bara för att det är en enskild firma så ska ni inte bli rädda.

Hade jag bestämt mig för att starta en firma för att blåsa folk/staten då hade jag verkligen inte gjort det med en enskild firma utan med ett ab.

Köra en EF i kk = DU som person blir skyldig dina fodringsägare pengar.
Köra ab i kk = så länge du som ägare/styrelseordförande inte gjort något oaktsamt/dumt ja då står fodringsägarna där med skägget i brevlådan big_smile

Allt detta är ju väldigt generelt och jag vet inget om firman du nämner, dock tycker jag att förskottsbetala 50% det är på tok för mycket om man inte känner till firman.

1 365 Inlägg
24 januari 2013
För att få betala med paypal så måste du uppge ett seriöst namn och kontonr, kreditkort som faktiskt existerar.
Så ja, de driver en rättsprocess som är relativt effektiv. Tror du att paypal har blivit extremt stort genom en bluff? Det är inte lika enkelt att fejka bankkonto som det är att ha en målvakt för bilar.

Men visst är det ett svårt beslut, Paypal ger dock en gigantisk trygghet jämfört med att skicka över pengarna direkt.

dasboot skrev:
Richtenb skrev:

1 777 Inlägg
24 januari 2013
Helt normalt tycker jag att man tar ut en bokningsavgift om det gäller en specialfälg. Är det en nystartad firma har man kanske inte kapital att ligga ute med en massa pengar på fälgar som blir svårsålda om köparen helt plötsligt backar ur. Vill man ha lite annorlunda stuk på grejorna så får man oftast specialbeställa o då får man räkna med en bokningsavgift.
Jag samt flera andra biltokar o bilbyggare handlar där och får alltid toppenservice o raka o ärliga svar. E man osäker så slå karln en signal o bilda er en egen uppfattning. Annars finns han på en hel drös bilutställningar runt om i landet:-)

502 Inlägg
24 januari 2013
Ett tips till företaget skulle vara att snygga till hemsidan ordentligt, stavfel, tråkig design, dålig info m.m. gör att iaf jag skulle tveka och förmodligen letat vidare

726 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
Tack alla som har svarat!
Har Mailat mycket med honom efter att jag skrev inlägget.
Han hade läst mitt inlägg och skrev några långa mail med förklaringar. Det känndes bra.
Han förklarade att han haft företaget ca 1 år och att han inte hade buffert för folk som beställde och hoppade av efter att han beställt. Därför tog han ut en avgift. M.m och det förstår jag, men kände ändå att jag var tvungen att fråga om någon annan handlat från honom.

Nu är det så att han gick ner till 20% istället för 50 och med det beställde jag 4 stycken fälgar.

Måste säga att han är väldigt trevlig och vill hjälpa till med bultar  och försöka fixa fram färgkoden på det blåa.
Jag tror på honom nu så nu är det bara vänta och se. Ca 2- 2,5 månad yikes jag kommer ju spricka innan dess ;-)

Jag kommer meddela här hur det går så han inte får dåligt rykte bara för mitt inlägg.

En en gång tack för alla svar!

1 777 Inlägg
24 januari 2013
Härligt. Lycka till med projektet:-)

Bilvårdare
23 Inlägg
24 januari 2013
Härligt för dig ! Ja han e en trevlig prick att prata med.
Skönt att du fått en egen uppfattning & att dett känns bra för dig & att du gjort en best på det du VILL HA !
Ja får ju ev mina fälgar om några veckor så ja dör ju varje dag nu hahahah.... Mvh Bilvårdaren.
Lycka till !

84 Inlägg
24 januari 2013
Qorran skrev:
Han hade läst mitt inlägg och skrev några långa mail med förklaringar. Det känndes bra.
Han förklarade att han haft företaget ca 1 år och att han inte hade buffert för folk som beställde och hoppade av efter att han beställt. Därför tog han ut en avgift. M.m och det förstår jag, men kände ändå att jag var tvungen att fråga om någon annan handlat från honom.

Nu är det så att han gick ner till 20% istället för 50 och med det beställde jag 4 stycken fälgar.

Måste säga att han är väldigt trevlig och vill hjälpa till med bultar  och försöka fixa fram färgkoden på det blåa.
Jag tror på honom nu så nu är det bara vänta och se. Ca 2- 2,5 månad yikes jag kommer ju spricka innan dess ;-)

Jag kommer meddela här hur det går så han inte får dåligt rykte bara för mitt inlägg.

Vad skönt, allt är inte alltid så hemskt som det verkar smile

Mvh//Tobbe

726 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
HellMek skrev:
Qorran skrev:

Nej men i första stunden måste du erkänna att det lät lite lurt ;-) men hoppas på det bästa nu!

84 Inlägg
25 januari 2013
Qorran skrev:
HellMek skrev:
Qorran skrev:

Nej men i första stunden måste du erkänna att det lät lite lurt ;-) men hoppas på det bästa nu!

Inte lurt, men tvivelaktigt smile

Mvh//Tobbe

Sök