3341
Sök

BMW E36 M52B28 - Känns "trög"

70 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Jag trummar runt i en 320 med 328-maskin i. Går finfint och inga konstiga ljud alls.
MEN! Stämplar man på gasen typ fullt eller fullt så känns det som att det är något "tar emot". Främst mellan ~3000 upp till 4700 varv, sedan "släpper" det och bilen sticker som en raket.
Bensinförbrukningen ligger på ca 0,85-0,9L/milen på motorväg (~110km/h och jämn gas).
Kan det vara en luftmassemätare som spökar? Någon givare?
Den går likadant både varm&kall. Inga problem med tomgång eller tomgångsfall när man frikopplar.
Tips & idéer?

MVH A


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 januari 2013
#2
Har den fått en service på senaste tiden? Tändstift, oljor och filter?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

70 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#3
Inte i min ägo = cirka 4 månader.
Tror du att dessa kan orsaka sådan symptom? Jag menar, han går ju bara "kasst" mellan vissa varvtal.
Senast redigerat av angstrom (23 januari 2013)


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 januari 2013
#4
Saker som tändstift och bränsle filter kan mycket väl på verka.
Sen är det mycket lättare att börja felsöka på en motor slm man vet har friska stift och får soppa som den ska.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

70 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#5
Då ordnar jag en service, med stift, olja, filter till att börja med så får vi se.


70 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#6
Service gjord. Problemet kvarstår.
Även ett annat problem: Bilen kommer aldrig upp i mer temperatur än strax över "blått" på instrumentpanelen. Har bra värme i kupén och så dock..


235 Inlägg
19 mars 2013
#7
Kolla kylvätskenivån först är den okej byt då vattentempgivaren. Kan även lösa problemet med att den inte går som den ska. Ingen dyr utgift. Styrenheten tror att motorn är kall å matar då på mer bränsle som kan leda till att den går halvdåligt.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

70 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#8
Precis bytt ut till ny fräsch glykol, har rätt mängd vätska i. Och inga luftbubblor i systemet, dessutom problemet var även innan jag bytte.
Får kika på tempgivarn då. Tack för svar!
Senast redigerat av angstrom (19 mars 2013)


110 Inlägg
14 april 2014
#9
fick du bilen att spela fint igen? jag har ungefär liknande symptomer på min m50 motor...


796 Inlägg
14 april 2014
#10
Hade liknande symtom på min gamla 325:a men m50b25.. Bytte, testade allt, men Antog att det berodde på det lite halvtaskiga chippet som satt i den..

Men härom dagen så märkte jag att jag har exakt samma symtom på min 323:a med m52b25.. Har inte bytt stift osv vidare på denna dock.. men temperaturer osv lirar som det ska..

Den drar fint upp till typ 3500varv för att sedan dö ut lite halvt till 4500varv innan den sätter fart igen.. Doch gör den inte de varje gång..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"


Sök