Tänkte jag skulle dela med mig av vad jag håller på med i garaget, mest för att inspiration till att orka och även kanske kunna får hjälp, tips och idéer någon gång ibland.
Bilen då, Det är en 4 dörrars Ford Fairlane 500 från 1963. En rätt så klassisk "raggarbil". Ett förflutet som även denna familjeklenod har.
Det började med att en kompis till min farbror köpte den på Ford i Sala i slutet på 60-talet, efter några år såldes den vidare till min farbror för en spottstyver, han använde den som bruksbil fram till slutet på 70-talet då han sålde den till min pappa.
Även han använda bilen rätt så flitigt fram till 1983 då bilen ställdes av och skulle byggas om i äkta 80-tals stil. dvs stor motor, automatlåda, kralligare bakaxel, stolar istället för helsoffa och självklart ny lack.
Motor och låda åkte ur, karossen rensades på typ allt och slipades sedan ner. Sen dog projektet ut och blev stående, fram tills 2006 då gården där bilen stod skulle säljas.
När vi hämtat hem bilen samt en likadan reservdelsbil så ville farsan sälja allt eftersom att han aldrig skulle orka få ihop det igen.
Det tillät inte jag och därför fick jag båda bilarna av honom.
Så här såg bilen ut några dagar efter vi fått hem den.
Original 221cui motorn hade sett sina bästa dagar.
Samt reservdelsbilen.
Rätt så skapligt äpple att bita i...
Men skam den som ger sig! 5år senare och helt och hållet byggd på barnbidrag/studiebidrag så stod den redo för besiktning år 2011.
Det som är gjord under den tiden är bland annat:
* Förgasarkonverterad 302cui motor ifrån en Ford F150 -86
* 4-steg AOD automatväxellåda från samma bil. samt en B&M Växelspak.
* Kortad Kardanaxel med nya knutkors.
* Höjd och breddad växellådstunnel.
* Rostlagad i golv.
* Karossen slipades ner och lackades med primer.
* Golv insida lackat.
* Ny matta.
* Totalrenoverade bromsar samt bromsrör.
* Nya stötdämpare runt om.
* Helt nytt elsystem fick dras.
* Uppgraderad till större 3-raders kylare.
Motor strulade och efter byte av vattenpump, oljetråg, flytt av oljestickan, ny bakre packbox, ny topplockspackningar samt bultar, "nytt" insug och förgasare och brytarlöst tändsystem så fungerar den äntligen som den ska.
Och såhär står hon idag.
Planen är en skön mild custom som åtminstone vänder några huvuden