Robban_Fairlane skrev:
kommer definitivt att följas då man har en likadan
Kul!
Dom är väldigt lika till och med! Vi har samma motor/låda combo
Lite uppdatering igen dårå...
Mycket bilder kommer det bli
Har haft strul med geometrin till TV-vajern som styr oljetrycket i växellådan. Dessa växellådors stora svaghet är att dem brinner upp nästan direkt om man kör med dåligt tryck, Vilket jag har gjort i några mil lyckligt ovetande. Turligt nog verkar lådan klarat sig.
Vajern som sitter på gaslänkaget är TV-vajern.
Först hade jag monterat den såhär, men det gav mig fel geometri.
Så en ny arm byggdes för att få till geometrin. Vid noll gas ska vajern vara neutral, dvs varken slapp eller spänd. och vid fullgas ska vajern vara fullt utdragen. Därav hålen för att kunna labba fram rätt avstånd.
Tyvärr hade jag för vek plåt i fästet, Så en ny fick byggas.
Där efter har jag kopplat in en manometer från en gammal kompressor...
... På TV-porten som sitter på lådans högersida i färdriktningen. Mycket viktigt att man mäter oljetrycket på den porten i mitten! Det är vanlig 1/8" NPT gänga om någon undrar. Där efter är det bara att ställa in så man har 0-20 psi på tomgången, ca 80psi på fullmacka, och 30-35psi med vajern utdragen 6,9mm, Tror jag det va...
]
Fick lov att sätta en fjäder på armen på lådan också så den gick tillbaka ordentligt.
När lådan var schysst så tog jag tag i nästa problem, Svårstartad samt att den gick dåligt.
Började med ett komprov och fick resultatet:
1. 9 Bar
2. 10 Bar
3. 10 Bar
4. 12 Bar
5. 12 Bar
6. 12 Bar
7. 12 Bar
8. 12 Bar
Lite dåligt på de tre första burkarna.
Så slet av ventilkåpan och efterdrog toppen lite. hjälpte inte så är antagligen kassa kolvringar där. Men ingen katastrof så det va inte där problemet låg.
Så gjorde rent förgasaren, som visade sig innehålla rätt så mycket skit och ett av högfartsmunstyckena va igensatt, samt att flottörerna stod käpprätt och helvete.
Med rengjord förgasare så blev det mycket bättre, Men fortfarande inte bra.
Så mätte fram övre dödpunkt. och ställde sedan in tändningen till ca 10grader före istället för typ 35 grader före som det stod på...
Så med tändningen ordnad och nya stift så gick den som en dröm
Nästa äventyr blir att byta ut den här äckliga pumpen som inte orkar pumpa bensin ordentiligt till en blå holley med regulator.
Blev mycket detaljbilder så bjuder på lite bilder på bilen också
Har bytt ut TT2 fälgarna till fula plåtisar så nu går det att åka som folk utan att riskera att vingla ner i diken på grund utav framvagnen, och så skrapar det inte längre...