3347
Sök

Hur får man "YLANDE" ljud vid växling Volvo 940 turbo diesel?? :)

194 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej jag har en Volvo 940 tdic, jag undrar hur man får det ylande ljudet vid växlingarna. Har rakt 3" rör från turbon och öppetluftfilter men det "ylar" inte ändå. Någon som har några tips på hur jag får fram ljudet?

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

1 230 Inlägg
27 januari 2013
#2
höjer laddet wink


194 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#3
hoppar helst över att höja laddet, för att plomberingen på pumpen är kvar och motorn är helt orörd. Finns det inget annat sätt?

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
27 januari 2013
#4
som sagt.. höj laddet smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

10 Inlägg
27 januari 2013
#5
Nix ju högre ladd ju mer ylande, du behöver ju inte skruva på pumpen för att du höjer laddet lite


194 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#6
nä det e faktiskt sant, hur höjer man laddet på enklaste sätt? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

10 Inlägg
27 januari 2013
#7
sätt ett t-kors bara, vet du hur mycket den laddar nu eller


194 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#8
ingen aning vad den laddar nu men den är helt orginal smile
var sätter man t-korset?

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

1 Inlägg
27 januari 2013
#9
Du sätter ett T-kors mellan turbon och wastegaten så att turbon får ladda längre, det ger dig ca 0,5 bar mer ladd smile

8 Inlägg
28 januari 2013
#10
Ett litet tips bara..
Införskaffa dig en laddtrycks mätare så du har lite koll på läget! cool

Lev livet idag, man vet aldrig hur morgondagen kommer att se ut!

449 Inlägg
28 januari 2013
#11
eftersom det är en diesel motor kan du helt enkelt slita bort wastegateslangen helt och hållet... en diesel motor ger bara laddtryck till mängden diesel du skickar in... finns inte wastegate på nån diesel motor som är av lite större kaliber.. och de går alldeles utmärkt att skruva på pumpen med plomberingen kvar var lite försiktig bara...

Full Fart Spar Tid!!!

194 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#12
Så jag klipper alltså slangen mellan turbon och wastegaten? Och sätter ett t-kors, i ett t-kors finns ju 3 uttag, 1 går mot wastegaten, 1 mot turbon, men var ska jag koppla det 3dje?

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

71 Inlägg
28 januari 2013
#13
De tredje uttaget ska bara gå ut i ingenstanns.. du skapar en avsiktlig läcka med t-korset, så det tar längre tid innan wastegate öppnar...

194 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#14
aha okej men det borde ju vara samma sak som att bara dra av slangen från wastegaten? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

194 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#15
låter kanske dumt att jag frågar man vilken slang kopplar jag in laddtrycksmätaren på? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

71 Inlägg
28 januari 2013
#16
Drar du slangen från wastegaten helt så öppnar den aldrig = släpper aldrig ut något övertryck. Och det är antingen den slangen du ska sätta laddtrycksmätare på eller om det finns nån bra slang på insuget smile Jag skulle dock koppla in laddtrycksmätare innan man börjar hålla på med t-kors.

194 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#17
man hade jag kunnat sätta ett T-kors mellan turbon och wastegaten, och på det tredje uttaget på t-korset kopplar jag in laddtrycksmätaren? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

2 024 Inlägg
28 januari 2013
#18
Nej, sätter du mätaren på t-korset så blir det inget ökat turbotryck.
Som någon skrev länre upp, du behöver inte sätta ett t-kors heller, klipp bort slangen bara. Funkar kanon.
Du behöver inte ha en mätare heller om du absolut inte vill ha det, men vill du ha det kan du koppla den till uttaget på turbon som du tar bort slangen på.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

194 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#19
men om jag vill ha kvar slangen och inte få ökat laddtryck, men vill ha laddtrycksmätare hade jag då kunnat sätta ett t-kors och kopplat in laddtrycksmätaren på? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

71 Inlägg
28 januari 2013
#20
Svar ja på sista frågan.


Sök