4417
Sök

RCA till vanlig högtalarkabel

5 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Hej, när jag för ett halvår sen köpte en mopedbil fanns det redan färdig kopplat för slutsteg i bilen, jag har nu beställt ett gas PRO200 slutsteg men vad jag förstår har det slutsteget vanlig högtalarkabel och inte rca, kan jag klippa av RCA kabeln för att passa in den i slutsteget? Det var också draget med gas lågnivå kabel med remote, och jag undrar om det är den RCAn med svart eller röd ända som man kopplar på remote.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 januari 2013
Det steget har precis som alla andra moderna bilsteg lågnivå (RCA) in, men det kan mycket väl även finnas högnivå (högtalarkabel) ingång men det är inget du behöver bry dig i. Båda RCA-kablarna är till för ljud, så kallad lågnivå. Remoten är en separat tunn kabel som troligen ligger mellan lågnivå-kablarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
28 januari 2013
ChriZtoffer skrev:
Det steget har precis som alla andra moderna bilsteg lågnivå (RCA) in, men det kan mycket väl även finnas högnivå (högtalarkabel) ingång men det är inget du behöver bry dig i. Båda RCA-kablarna är till för ljud, så kallad lågnivå. Remoten är en separat tunn kabel som troligen ligger mellan lågnivå-kablarna.

nej snälla.... ingen remote imellan lågnivån, det är en JORD!! och är till för att ta bort störningar, så den ska jordas, punkt slut.smile

5 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Aha, tack för snabbt svar trivs redan i detta forum, läst massor här innan och gjorde en användare idag, verkar vara trevlig stämning och snabba svar big_smile

5 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Hittade en svart kabel därbak, inte inkopplad till någon annan kabel, hittar inte källan men den är ganska tunn, kan det vara remote? Tänkte då lågnivå redan finns, och ström och jord till steget, ända tänkbara är väl remote... Eller?

Konstruktör
1 053 Inlägg
28 januari 2013
Bara att mäta dig fram.
Händer väl förvisso inte speciellt mycket om du kopplar in den heller.

Antingen så fungerar det, eller så fungerar det inte.

5 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Det jag ville veta, vill inte koppla in den för att sen upptäcka att steget brinner upp eller dyl. Sen är jag lite osäker på om det är högnivå eller lågnivåkabel, är ju 2 hanar i slutet, om jag kopplar in dom i slutsteget och sen kopplar i basen, kan basen gå sönder även om jag spelar på låg ljudnivå endast för att kolla om det är lågnivå vilket lär märkas? Alltså skulle basen klara högnivå på låg volym eller gå sönder direkt?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 januari 2013
Diss skrev:
ChriZtoffer skrev:

nej snälla.... ingen remote imellan lågnivån, det är en JORD!! och är till för att ta bort störningar, så den ska jordas, punkt slut.smile

Sant, om vi snackar hemmagrejer för ett tiotal år sedan. wink I bilsammanhang gör den jordningen varken till eller från, men kabeln duger fint till remote men det finns då viss risk för att den kan ge störningar.

Maxiboden skrev:
Det jag ville veta, vill inte koppla in den för att sen upptäcka att steget brinner upp eller dyl. Sen är jag lite osäker på om det är högnivå eller lågnivåkabel, är ju 2 hanar i slutet, om jag kopplar in dom i slutsteget och sen kopplar i basen, kan basen gå sönder även om jag spelar på låg ljudnivå endast för att kolla om det är lågnivå vilket lär märkas? Alltså skulle basen klara högnivå på låg volym eller gå sönder direkt?

Om det är RCA kontakter så är det 99,9% garanterat lågnivå, så ingen fara med det. Däremot så bör du till att köra ett lågpassfilter (en hel annan sak) till basen för att den inte ska spela annat än just bas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Är ett lågpassfilter dyrt? Och kopplas det mellan slutsteg och bas?, och är det kritiskt nödvändigt eller kan jag koppla in basen och njuta lite först eller finns det stor risk att den vill på att spela annat än bas? (Har hänt mig då jag kopplat ur diskanterna ur mitt  z2300 2.1 hemma ljud ) x)

610 Inlägg
28 januari 2013
Maxiboden skrev:
Är ett lågpassfilter dyrt? Och kopplas det mellan slutsteg och bas?, och är det kritiskt nödvändigt eller kan jag koppla in basen och njuta lite först eller finns det stor risk att den vill på att spela annat än bas? (Har hänt mig då jag kopplat ur diskanterna ur mitt  z2300 2.1 hemma ljud ) x)

lågpassfilter (LPF) borde finnas en ratt på steget som du kan ställa in mellan ca 50-250hz ställ den på ca 80.
annars kan de finnas i stereon.

Sök