3635
Sök

Vad hade ni valt (lågmilare vs långmilare)

1 948 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#1
Har lite besluts ångest, hade eventuellt tänkt att byta ut bruksbilen och e väldigt sugen på en 118d.

Har 2 st bilar jag tittat på.
-07 med 15k mil för 125k
-10 med 5k mil för 180k
Utrustningen är densamma, det ända som skiljer är just årsmodellerna och milen.
Jag räknar med att ha bilen 3-5 år och då köra 6-10k mil.

Tror ni jag "tjänar" något på att köpa den dyrare bilen?

Ser man till värdefallet så tror jag inte att det om 5 år är några problem att sälja -07 med 25k mil för 50k, däremot kan det nog vara svårt att få 115k (dom 65 jag gav extra i inköp) för -10an med 15k....
Borde heller inte bli några större reparationer på -07 under dom milen, någon bussning kanske som man slipper på 07an...

Vad hade ni valt? Dom 65k extra som 10an kostar kommer isåfall lånas på bank och kommer då göra att bilen kostar typ 500kr mer i månaden bara i ränta...

Pim_Pim
29 januari 2013
#2
Jag hade kört på 07an med 15k mil för 125k.

474 Inlägg
29 januari 2013
#3
Pim_Pim skrev:
Jag hade kört på 07an med 15k mil för 125k.

Samma här, bilarna sjunker ju som stenar idag tyvärr! :-/


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 januari 2013
#4
2010 hade väl nya modellen kommit, eller minns jag fel nu:p?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 160 Inlägg
29 januari 2013
#5
07

116 Inlägg
29 januari 2013
#6
Har dom bilarna m-sport paketet? hade nog jag köpt 07:an

Om inte så hade jag nog köpt en 08-09:a med m-sport paketet med ca 7000mil för runt 150t


1 948 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#7
marwin_of_sweden skrev:
2010 hade väl nya modellen kommit, eller minns jag fel nu:p?

Nu minns du riktigt fel smile kom... hmmm... hösten 2011 som tidigast, men jag tror det även kan ha varit i början av 2012. Det var allafall som årsmodell -12 dom kom.
Hade ju självklart hellre viljat ha en sån (hyrde en sån 2 veckor i våras), tyvärr så är det ju nästan dubbla priset hmm

1 948 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#8
phiiim skrev:
Har dom bilarna m-sport paketet? hade nog jag köpt 07:an

Om inte så hade jag nog köpt en 08-09:a med m-sport paketet med ca 7000mil för runt 150t

m-sport paket e skräp hmm bilen blir bara obekvämare samt går saktare på våra håliga svenska vägar hmm

Dock så är det m-sport paket på dom... vill ha en mer eller mindre fullutrustad bil och då är det svårt att hitta någon utan m-sport. Åker nog på "vanliga" fjädrar på bilen ganska omgående efter köp smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2013
#9
Sommaren 2011 visades 1-serie F20 upp för första gången men säljstarten låg sent på hösten och bilarna som finns ute är av årsmodell 2012 och uppåt, av dina alternativ hade jag köpt den äldre bilen för rent ekonomiskt får du aldrig igen summan du lägger på en 2010 ens om du behöver byta slitdelarna på den äldre.

Något M-paket hade jag dock undvikit på den modellen, det är snyggt men fjädringen är bra original och med sportfjädring blir den sämre när det gäller både väghållning och komfort. BMW erbjuder dock vissa modeller med Aerodynamikpaketet utan fjädringen men jag vill minnas att E87 aldrig hade den möjligheten.

Edit: Stryk det sista, det hade du redan märkt och hann skriva innan mig. smile
Senast redigerat av Rquired (29 januari 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

116 Inlägg
30 januari 2013
#10
Sportfjädring kanske är fel på en 118d men utseendet och inredningen med m-sport är riktigt trevligt.
Var själv inne på en e87 med m-sport, Fast en 130i och till den så hör nog sportfjädringen till bättre smile


tummen mitt i handen
167 Inlägg
30 januari 2013
#11
Nu kanske jag tyckte att själva topic var lite missvisande - lågmilare vs långmilare - men såg senare att det skiljde mellan två olika årsmodeller - 2007 o 2010 o 55K i inköpspris.

Hade det varit samma årsmodell så hade jag klockrent gått på lågmilaren. Nu skiljer det ju även tre årsmodeller så då hade jag garanterat gått på den äldre.

Tillhör dom som nästan uteslutande köper lågmilare eftersom priset på bilen ofta bestäms över årsmodellen. Ju billigare desto bättre. Låt dom tidigare ägarna ta värdeminskningen!

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

10 163 Inlägg
30 januari 2013
#12
2007an helt klar bara dumt dra på sig ett lån i onödan vist 10k mer mil men heldre det än att låna pengar av banken.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 948 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#13
elektronikfreak skrev:
Nu kanske jag tyckte att själva topic var lite missvisande - lågmilare vs långmilare - men såg senare att det skiljde mellan två olika årsmodeller - 2007 o 2010 o 55K i inköpspris.

Hade det varit samma årsmodell så hade jag klockrent gått på lågmilaren. Nu skiljer det ju även tre årsmodeller så då hade jag garanterat gått på den äldre.

Tillhör dom som nästan uteslutande köper lågmilare eftersom priset på bilen ofta bestäms över årsmodellen. Ju billigare desto bättre. Låt dom tidigare ägarna ta värdeminskningen!

Så du hade betalat 55k mer för en 07a som gått 10k mindre, men när den är en 10 så betalar du inte det?

Gissar på att du läst lite fel smile

tummen mitt i handen
167 Inlägg
30 januari 2013
#14
baltis skrev:
elektronikfreak skrev:
Nu kanske jag tyckte att själva topic var lite missvisande - lågmilare vs långmilare - men såg senare att det skiljde mellan två olika årsmodeller - 2007 o 2010 o 55K i inköpspris.

Hade det varit samma årsmodell så hade jag klockrent gått på lågmilaren. Nu skiljer det ju även tre årsmodeller så då hade jag garanterat gått på den äldre.

Tillhör dom som nästan uteslutande köper lågmilare eftersom priset på bilen ofta bestäms över årsmodellen. Ju billigare desto bättre. Låt dom tidigare ägarna ta värdeminskningen!

Så du hade betalat 55k mer för en 07a som gått 10k mindre, men när den är en 10 så betalar du inte det?

Gissar på att du läst lite fel smile

smile  Snarare du som har läst fel... 

Hade det varit samma årsmodell så hade jag klockrent gått på lågmilaren. Nu skiljer det ju även tre årsmodeller så då hade jag garanterat gått på den äldre.

Dvs jag hade valt: -07 med 15k mil för 125k.   cool

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

1 948 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#15
elektronikfreak skrev:
baltis skrev:
elektronikfreak skrev:
Nu kanske jag tyckte att själva topic var lite missvisande - lågmilare vs långmilare - men såg senare att det skiljde mellan två olika årsmodeller - 2007 o 2010 o 55K i inköpspris.

Hade det varit samma årsmodell så hade jag klockrent gått på lågmilaren. Nu skiljer det ju även tre årsmodeller så då hade jag garanterat gått på den äldre.

Tillhör dom som nästan uteslutande köper lågmilare eftersom priset på bilen ofta bestäms över årsmodellen. Ju billigare desto bättre. Låt dom tidigare ägarna ta värdeminskningen!

Så du hade betalat 55k mer för en 07a som gått 10k mindre, men när den är en 10 så betalar du inte det?

Gissar på att du läst lite fel smile

smile  Snarare du som har läst fel... 

Hade det varit samma årsmodell så hade jag klockrent gått på lågmilaren. Nu skiljer det ju även tre årsmodeller så då hade jag garanterat gått på den äldre.

Dvs jag hade valt: -07 med 15k mil för 125k.   cool

Du menar alltså.

-07 15k mil vs -10 5k mil = då väljer du 15k milaren
-07-15k mil vs -07 5k mil = då väljer du 5k milaren

Verkar konstigt då prisskillnaden är den samma,

-vill du köpa min 5k milar för 165?
-ja gärna, det var en -07a  va?
-nej en -10a...
-nej då vill jag inte handla...



Sak samma menmen big_smile Har allafall bestämt mig för att det får bli en 123 istället... dock jävligt kasst utbud i sverige hmm

tummen mitt i handen
167 Inlägg
30 januari 2013
#16
baltis skrev:
elektronikfreak skrev:
baltis skrev:
Så du hade betalat 55k mer för en 07a som gått 10k mindre, men när den är en 10 så betalar du inte det?

Gissar på att du läst lite fel smile

smile  Snarare du som har läst fel... 

Hade det varit samma årsmodell så hade jag klockrent gått på lågmilaren. Nu skiljer det ju även tre årsmodeller så då hade jag garanterat gått på den äldre.

Dvs jag hade valt: -07 med 15k mil för 125k.   cool

Du menar alltså.

-07 15k mil vs -10 5k mil = då väljer du 15k milaren
-07-15k mil vs -07 5k mil = då väljer du 5k milaren

Verkar konstigt då prisskillnaden är den samma,

-vill du köpa min 5k milar för 165?
-ja gärna, det var en -07a  va?
-nej en -10a...
-nej då vill jag inte handla...



Sak samma menmen big_smile Har allafall bestämt mig för att det får bli en 123 istället... dock jävligt kasst utbud i sverige hmm

Om valet står mellan...

-07 med 15k mil för 125k
-10 med 5k mil för 180k

...så hade jag valt -07 med 15k mil för 125k!

Men självklart, får jag en av årsmodellen 2010 med bara 5.000 mil på mätaren för 125.000 kronor så let's go.  lol

Ju billigare desto bättre!

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

120 Inlägg
31 januari 2013
#17
Du specificerade inte riktigt vad du hade för krav i utrustningsväg, men på papperet så verkar ju detta vara ett par shyssta alternativ som ligger mellan dina förslag.

http://www.blocket.se/orebro/BMW_118_d_ … 20&w=3
http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_1 … 20&w=3


1 948 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#18
frostyman skrev:
Du specificerade inte riktigt vad du hade för krav i utrustningsväg, men på papperet så verkar ju detta vara ett par shyssta alternativ som ligger mellan dina förslag.

http://www.blocket.se/orebro/BMW_118_d_ … 20&w=3
http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_1 … 20&w=3

Dom var riktigt fina, speciellt den första!

Har dock bestämt mig för att det får bli en 123d istället, 118 går för sakta och 123 har dessutom diffbroms big_smile

Dessvärre är ju utbudet på 123d väldigt begränsat i sverige... hmm

120 Inlägg
1 februari 2013
#19
Kul! Hade faktiskt inte koll på att 123d hade sådana godheter. Är den elektriska diffbromsen aktiverad även när antisladden är urkopplad måntro?


450 Inlägg
1 februari 2013
#20
jag personligen bryr mig inte alls om miltalet utan tittar mer på service historik, ägarna, hur bilen är skött och intrycket, på nyare moderna bilar tycker jag i inte miltalet säger något om skicket alls förutsatt att den är skött.

jag tycker istället att en bil som har fått rulla en bit kan vara finare utav att då har saker å ting fått bytas ut och åtgärdats.

tack för ordet /henke
Senast redigerat av Henrik-N (1 februari 2013)


Sök