4854
Sök

Projekt: Volvo 850 Turbo - Såld!

Här är då mitt turboprojekt. Volvo 850 T5 -95 med 27 000 mil på mätaren. Bilen inhandlades en kall vinterkväll i Januari för en ytterst liten summa pengar. Motorras men väldigt fin i karossen. Så jag slog till. Används dagligen... Visa mer

178 843 Visningar
Projektet avslutat 27 maj 2014
1 804 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#481
olofmikael skrev:
Hitta motivation för tusan! en så fin bil ska man ödsla tid, pengar å kärlek på! wink förövrigt, skulle du kunna ordna en bild på kontakten te färddatorn? har nämligen en liggandes men osäker på om de är rätt till min 94a.. Keep up the good work!

/Micke

Har för mig att färddatorn till dom äldre modellerna ska ha orange kontakt, jag köpte rock en färddator med grön kontakt och var därför tvungen att ha en adapterkabel som går att beställa på Volvo. smile Min är ju en -95 men mitt mätarhus kom ifrån -94 (troligtvis är bilen tillverkad -94). Ska se om jag lyckas luska fram någon bild på det! smile

Meguiars_sverige

1 804 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#482
Tog morsan hoj ner till AD-Center och hämtade min beställda kamaxelgivare imorse, betalade och såg glad ut. Cyklade hem och skruvade dit den och bil startade till slut efter en heldel nötande. Tog en provsväng och gick som en klocka. Kom hem och stängde av och skulle prova starta igen, startar inte... mad

Såg att jag hade lyset igång, stängde av det och provade att starta igen, bilfan startar. Stänger av och sätter på lyset igen, startar inte... Troligtvis så kräver startmotorn för mycket störm så att det inte blir tillräckligt med störm till alla givare. Ska prova att byta till en annan startmotor och se smile

Bra skumt fel!

Meguiars_sverige

926 Inlägg
29 april 2014
#483
JimBo__ skrev:
Tog morsan hoj ner till AD-Center och hämtade min beställda kamaxelgivare imorse, betalade och såg glad ut. Cyklade hem och skruvade dit den och bil startade till slut efter en heldel nötande. Tog en provsväng och gick som en klocka. Kom hem och stängde av och skulle prova starta igen, startar inte... mad

Såg att jag hade lyset igång, stängde av det och provade att starta igen, bilfan startar. Stänger av och sätter på lyset igen, startar inte... Troligtvis så kräver startmotorn för mycket störm så att det inte blir tillräckligt med störm till alla givare. Ska prova att byta till en annan startmotor och se smile

Bra skumt fel!

Kan det inte vara så att batteriet är kasst?

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

1 804 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#484
Dynamic_Bass skrev:
JimBo__ skrev:
Tog morsan hoj ner till AD-Center och hämtade min beställda kamaxelgivare imorse, betalade och såg glad ut. Cyklade hem och skruvade dit den och bil startade till slut efter en heldel nötande. Tog en provsväng och gick som en klocka. Kom hem och stängde av och skulle prova starta igen, startar inte... mad

Såg att jag hade lyset igång, stängde av det och provade att starta igen, bilfan startar. Stänger av och sätter på lyset igen, startar inte... Troligtvis så kräver startmotorn för mycket störm så att det inte blir tillräckligt med störm till alla givare. Ska prova att byta till en annan startmotor och se smile

Bra skumt fel!

Kan det inte vara så att batteriet är kasst?

Svar nej, batteriet är okej. Hörde mig för med lite folk och det var en som hade varit med om detta förut med sin 850. Han bytte kablar, givare, rubbet innan han bytte startmotorn och då hoppade den igång utan problem och gått som en klocka sen dess smile

Meguiars_sverige

881 Inlägg
29 april 2014
#485
Elfel är det värsta som finns, tro mig, jag är Elektriker. lol


558 Inlägg
29 april 2014
#486
kolla volten medans du startar den, start motorn kanske blivit lite sleten och slukar ström för att orka runt smile
Senast redigerat av mercaa (29 april 2014)


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
29 april 2014
#487
Haft bekymmer med min vite tongue Två startmotorer har jag bytt. Den ena tappade kabelsnytten som är synlig. Den andra var nog dålig men fick byta den efter ett tag då den slutade funka. Detta samma dag som besiktningen. Jag fick putta igång bilen mellan de olika besiktningsmomenten xD Hehe. Den kunde vara trött att starta men startade faktiskt.
En annan gång så hade jag överslag i en tändkabel. Tog ett tag innan felet hittades. bytte I princip alla givar i motorn och bränslefiltret. Rotor och fördelar var bytte ett tag sen innan. Hade Map senssorn kollade och bytt. Visade inte ett enda fel på verkstad innan man hittade överslaget i en tändkabel. Bilen kunde vara svårstartad och dö vid tomgång och gå på 3-4 cylindrar stundsvis.

Att testa batteriet är ju annars bara hänga på ett nytt batteri eller startkablar och testa. Banga med en pinne på startmotorn/soloniden kan hjälpa ibland.
Finns ett rött relä som är vanligt att de ge upp på 850.
Startar bilen eller hör man hur startmotorn försöker jobba?


1 804 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#488
Bilen startade endast på startgas innan jag bytte kamaxelgivaren, konstigt nog. Efter jag idag bytte den så startar den endast om jag har lyset avstängt. Har jag parkeringsljuset tänt så startar den inte.

Har fått förklarat för mig att detta beror på att startmotorn kräver så mycket störm så att det inte räcker till alla givare och styrboxen. För när den startar så går den som en klocka! smile

Meguiars_sverige

21 761 Inlägg
29 april 2014
#489
Fast det resonemanget vill jag nog inte hålla med om faktiskt. Om motorn inte startar av just den där anledningen nu i plusgrader så skulle motorn aldrig starta vid en riktig kallstart i vintertemperaturer, där batterispänningen på grund av kylan lätt sjunker en volt extra jämfört med plusgrader. smile

1 804 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#490
Drönirettab skrev:
Fast det resonemanget vill jag nog inte hålla med om faktiskt. Om motorn inte startar av just den där anledningen nu i plusgrader så skulle motorn aldrig starta vid en riktig kallstart i vintertemperaturer, där batterispänningen på grund av kylan lätt sjunker en volt extra jämfört med plusgrader. smile

Detta problem började ju i lördags efter startmotorn blev utbytt smile

Meguiars_sverige

21 761 Inlägg
30 april 2014
#491
Om det är på det sättet så kommer ju inte bilen att starta i vinter eftersom att batterispänningen under starten sjunker extra mycket. Om till och med parkeringsljusets klena strömförbrukning kan påverka hur motorn startar så är det någonting som är fel, så tycker jag iaf. smile

1 804 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
#492
Drönirettab skrev:
Om det är på det sättet så kommer ju inte bilen att starta i vinter eftersom att batterispänningen under starten sjunker extra mycket. Om till och med parkeringsljusets klena strömförbrukning kan påverka hur motorn startar så är det någonting som är fel, så tycker jag iaf. smile

Jag vet att det låter helt sjukt men är som sagt tydligen flera som har varit med om detta. Och eftersom att det började efter vi bytte startmotorn i lördags så kan det ju ha ett sammanhang. En ny startmotor ligger hemma och ska monteras imorgon smile då är det bara att hoppas på att det funkar!

Meguiars_sverige

27 Inlägg
1 maj 2014
#493
Bilen är nu skrotad. smile


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
1 maj 2014
#494
Lillbullen skrev:
Bilen är nu skrotad. smile

va?


1 804 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
#495
Extrazz skrev:
Lillbullen skrev:
Bilen är nu skrotad. smile

va?

Haha nää den är inte skrotad, men har inte varit mycket värd i mina ögon idag, usch fyfan! Jag och Lillbullen bytte startmotorn och vred på nyckeln, inte ett ljud. Inte ens ett klick från startmotorn. Trodde att jag hade fått en trasig startmotor, men det visade sig senare att det fanns 2 st stift på den "nya" motorn och vi hade satt den tunna kabeln från tändningslåset fel. Provade att byta den och den började dra runt motorn igen, men nu lät batteriet trött. Inte konstigt så mycket som vi har provat att få igång den.

Knuffa igång bilen och den hoppade igång direkt. Har åkt en bra sväng nu på kvällen för att ladda upp batteriet och stannat vid några backar och provat att stänga av och startat. Nu är det bara att hålla tummarna att den startar imorgon.
Senast redigerat av JimBo__ (1 maj 2014)

Meguiars_sverige

1 322 Inlägg
2 maj 2014
#496
hehe har du ingen batteriladdare att sätta på över natten?smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

Volvo 4 life
347 Inlägg
2 maj 2014
#497
inte bra å  göra så  heller  när batteriet  e dött  så lätt  å döda  bensinpumpen samt relät  oxå.
Hoppas den funkar nu iaf.
Så mycket bråk du haft med den bilen.

21 761 Inlägg
2 maj 2014
#498
JimBo__ skrev:
Har åkt en bra sväng nu på kvällen för att ladda upp batteriet och stannat vid några backar och provat att stänga av och startat. Nu är det bara att hålla tummarna att den startar imorgon.

Om batteriet är så pass urladdat att startmotorn låter trött så räcker det inte att köra "en bra sväng" för att ladda upp batteriet, det behövs en vanlig batteriladdare som får ladda åtminstone över natten men kanske ännu längre tid. smile

1 804 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#499
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38819/38819-fe5258c4fbb6bb3f829818024748dd9a.jpg

Bilen går som en klocka nu efter att startmotorn blev rätt inkopplad. Har inte varit några konstigheter alls smile

Har även fått ett riktigt bra bud på bilen av ägaren som jag köpte den av så under nästa vecka säljs den smile

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Meguiars_sverige

24 Inlägg
3 maj 2014
#500
Vad blir det sen då ? smile



Sök