hej jag skulle vilja åka lågt men ändå kunna besiktiga bilen med kapade fjädrar. Jag har hört att man kan sätta på 240is dämpare fram på volvo 940 för att dem är kortare. Jag har även hört att man måste kapa fjäderbenet, varför måste jag göra det? och var ska det kortas?
Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Du kan ha stötdämparna från 240 i fram, lägg i brickor i benet innan du sänker ner stötdämparen, för 240 stötdämparen är kortare, då kan du åka lågt och bekvämt.
Du kan ha stötdämparna från 240 i fram, lägg i brickor i benet innan du sänker ner stötdämparen, för 240 stötdämparen är kortare, då kan du åka lågt och bekvämt.
nej för fan... korta fjäderbenet ca 2cm då 240ns är ungefär 2cm kortare och i med 240 dämpare.. varför byta till kortare stötdämpare utan att kapa? förstår inte sammanhanget..
Korta 19 mm under tallriken, räker med ca 5-7 cm under men det spelar ingen roll. Du tjänar 4 cm slaglängd och kortar 2 cm så 6 cm sammanlagt tjänar du på det. Kapa fjädrarna 3 varv så blir det som bottsänkt!
Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)
Någon som har bilder eller kanske en liten guide hur man kortar fjäderbenen och vart.
Eller räcker kanske med bilder på kortade fjäderben
1. kapa mitt på benet 2. tabort 2cm 3. svetsa ihop 4. sätt i 240 dämparen
KLART
förstår inte hur det kan vara så svårt?
De verkade ju inte så svårt
Ska man bara kapa orginal fjädrarna och andvända dem?
EDIT. såg att de stod längre upp om fjädrarna!!
Men se till så du svetsar dit dom rakt så inte fjäderbent blir snett! för då har du problem sen men kapar du rakt är det ju bara läga emot dom sen svetsa
1. kapa mitt på benet 2. tabort 2cm 3. svetsa ihop 4. sätt i 240 dämparen
KLART
förstår inte hur det kan vara så svårt?
De verkade ju inte så svårt
Ska man bara kapa orginal fjädrarna och andvända dem?
EDIT. såg att de stod längre upp om fjädrarna!!
Men se till så du svetsar dit dom rakt så inte fjäderbent blir snett! för då har du problem sen men kapar du rakt är det ju bara läga emot dom sen svetsa
eller bara sätta i stötdämparen först, sen punkta, ta ur stötdämparen och helsvetsa..?
Ska man bara kapa orginal fjädrarna och andvända dem?
EDIT. såg att de stod längre upp om fjädrarna!!
Men se till så du svetsar dit dom rakt så inte fjäderbent blir snett! för då har du problem sen men kapar du rakt är det ju bara läga emot dom sen svetsa
eller bara sätta i stötdämparen först, sen punkta, ta ur stötdämparen och helsvetsa..?
Eller om man fixar ett rör med samma diameter som det är inuti fjäderbenet. Eller så gör man som Diss sa
Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!
Lättare och korta fjäderbenet på ovansidan fjädertallriken, bara kapa ovanför svetsen på tallriken och sen strax under gängorna i röret. Då finns ingen risk att man gör hela benet snett samt att man kan ha stora hjul utan att tallriken tar i däcket.
Lättare och korta fjäderbenet på ovansidan fjädertallriken, bara kapa ovanför svetsen på tallriken och sen strax under gängorna i röret. Då finns ingen risk att man gör hela benet snett samt att man kan ha stora hjul utan att tallriken tar i däcket.
tycker jag hade rätt stora fälgar på min 740 ( kolla gamla bilar ) och där tog de då inte i , men iofs vill man ha balongdäck så kan det vara värt det
Lättare och korta fjäderbenet på ovansidan fjädertallriken, bara kapa ovanför svetsen på tallriken och sen strax under gängorna i röret. Då finns ingen risk att man gör hela benet snett samt att man kan ha stora hjul utan att tallriken tar i däcket.
tycker jag hade rätt stora fälgar på min 740 ( kolla gamla bilar ) och där tog de då inte i , men iofs vill man ha balongdäck så kan det vara värt det
Ja nog finns de plats kvar men tänkte att de kan ta i hjulet.
Någon som har bilder eller kanske en liten guide hur man kortar fjäderbenen och vart.
Eller räcker kanske med bilder på kortade fjäderben
1. kapa mitt på benet 2. tabort 2cm 3. svetsa ihop 4. sätt i 240 dämparen
KLART
förstår inte hur det kan vara så svårt?
Behöver man göra något med 240-dämparen för att den ska passa eller är det bara montera den som om det vore 740/940-dämpare?
vissa svarvar om toppen och gängar om, vet inte varför men antar att det är för att få mer gänga! jag kör med dom som dom är men gängan kommer inte upp till själva låsringen på låsmuttern i toppen "/