3902
Sök

Regler vid regbes.

33 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#1
Någon som vet hur mkt jobb d e att regga en bil efter 95 med annan motor?
Har funderingar på en 965-95 eller nyare och regga med t5. Vad måste byggas om eller går d ens att göra?

Full gas spar tid:) (Team blyfot)

517 Inlägg
8 februari 2013
#2
det funkar inte med endast bolt on grejer, va jag vet men man måste väl bygga eget tråg till t5orna? sen kan du ju byta till tex en getrag låda från bmw lr merca tex, tror det räcker så smile

lyckades en i sverige regga om en bmw 316i compakt med 3liters bmw 6a med turbo och cheva låda (den enda delen som inte va bolt on) så borde det ju gå smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
8 februari 2013
#3
du måste byta ut hela drivlinana...så bmw låda om du har m90 idag.

motorn löser sig endå

sen måste du byta bromsar fram och bakvagn eller göra ändringar

så den blir reggad som amatörbyggt fordon
annars fungerar den inte.

eftersom det är olagligt så kan du inte ta papprena från en äldra volvo som är äldre än jan 1993

det hande underlättat men ej lagligt så det kan man lägga ner direkt

Kör fort så hinner inget hända...

513 Inlägg
8 februari 2013
#4
Du.kan ju inte endast göra ett motorbyte utan du måste följa dom regler och först bes hos sfro och få den godkänd som ombyggt fordon, då du inte kan få den godkänd med vanligt motorbyte. Vad du väljer för drivlina är lite skit sak samma så länge du väljer att uppgradera med tex zf låda från bmw. Bara att prata med dom på sfro, bra folk att ha med att göra. Vad det gäller motorn får du inte göra mer än vad nöden kräver, alltså saker som bygga om oljetråg, insug osv men bara så du får i motorn i bilen. Du kan inte bygga tex en b230fk med 16v. Du måste hålla dig innom effektgränserna som är för karossen du sätter motorn i, ditt fall 965. Lättast är att prata med någon av dom på sfro, läs deras lathund till att börja.med om inte annat
Att bygga i en 900 serie är klart mycket svårare än 700 serien då man måste gå sfro vägen och det syns på mängden 740 T5 som finns.
Tycker helt klart du ska köra på. Och sen när du reggat klart kan du ju råka sätta dit en eller annan trimdel på femman.

513 Inlägg
8 februari 2013
#5
SchleX_320 skrev:
det funkar inte med endast bolt on grejer, va jag vet men man måste väl bygga eget tråg till t5orna? sen kan du ju byta till tex en getrag låda från bmw lr merca tex, tror det räcker så smile

lyckades en i sverige regga om en bmw 316i compakt med 3liters bmw 6a med turbo och cheva låda (den enda delen som inte va bolt on) så borde det ju gå smile

Skulle vilja se dom papprena på bmw, då du inte får sätta på en turbo utan måste ta motorn som ett paket.
Sen vete fan om 3serien klarar den effekt som motorn ger.

513 Inlägg
8 februari 2013
#6
Growe skrev:
du måste byta ut hela drivlinana...så bmw låda om du har m90 idag.

motorn löser sig endå

sen måste du byta bromsar fram och bakvagn eller göra ändringar

så den blir reggad som amatörbyggt fordon
annars fungerar den inte.

eftersom det är olagligt så kan du inte ta papprena från en äldra volvo som är äldre än jan 1993

det hande underlättat men ej lagligt så det kan man lägga ner direkt

Ska vara lite besservisser och rätta dig, inte amatörbyggt utan modifierat/ombyggt.
Amatörbyggt är är ett steg längre med egen ram osv men gissar att du vet och.bara skrev fel.

33 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#7
Ok, tack så mkt för svaren. Då får jag gå in och se vad man kan läsa sig till eller ringa dom. Känner inte riktigt för att beställa boken dyrt och sen se att d inte kommer funka hmm

Full gas spar tid:) (Team blyfot)

1 679 Inlägg
8 februari 2013
#8
Melin82 skrev:
SchleX_320 skrev:
det funkar inte med endast bolt on grejer, va jag vet men man måste väl bygga eget tråg till t5orna? sen kan du ju byta till tex en getrag låda från bmw lr merca tex, tror det räcker så smile

lyckades en i sverige regga om en bmw 316i compakt med 3liters bmw 6a med turbo och cheva låda (den enda delen som inte va bolt on) så borde det ju gå smile

Skulle vilja se dom papprena på bmw, då du inte får sätta på en turbo utan måste ta motorn som ett paket.
Sen vete fan om 3serien klarar den effekt som motorn ger.

Denna BMW finns smile
Han etanol konvertera den så den gick igenom nåt kryphål vid ombyggt fordon smile
Sen nå bänkpapper tror den är reggad med typ 280hk smile
Den har vart med i bilsport för typ ett årsen smile
Exakt nummer på tidningen minns jag inte smile


513 Inlägg
8 februari 2013
#9
JimmyAndersson skrev:
Melin82 skrev:
SchleX_320 skrev:
det funkar inte med endast bolt on grejer, va jag vet men man måste väl bygga eget tråg till t5orna? sen kan du ju byta till tex en getrag låda från bmw lr merca tex, tror det räcker så smile

lyckades en i sverige regga om en bmw 316i compakt med 3liters bmw 6a med turbo och cheva låda (den enda delen som inte va bolt on) så borde det ju gå smile

Skulle vilja se dom papprena på bmw, då du inte får sätta på en turbo utan måste ta motorn som ett paket.
Sen vete fan om 3serien klarar den effekt som motorn ger.

Denna BMW finns smile
Han etanol konvertera den så den gick igenom nåt kryphål vid ombyggt fordon smile
Sen nå bänkpapper tror den är reggad med typ 280hk smile
Den har vart med i bilsport för typ ett årsen smile
Exakt nummer på tidningen minns jag inte smile

Har forskat i detta ämne själv och hörde talas om kryphålet som gjorde det lagligt att turbokonvertera bmwsexan. Ville själv hitta ett lagligt sätt att sätta i en 16v konverterad b230ft i min 240 -83. Letade i lagar osv men fick svaret av sfro att det lär aldrig hända.
Nu ska man ju skilja på vad någon fått igenom på besiktningen, har själv ett eftermarknadsprut i volvon vilket man inte får. Det gör den besiktigad men inte laglig. Går ju inte göra som så många säger att besiktiga bilen mes bes motor och sen hänga i en annan, som så många bmw turbobilar gör. Nu ser jag ingen skillnad mellan det eller en chippad bil men det var ju inte frågan här utan vad man kan göra med lagen i ryggen vid en bes.
Vad ser jag för problem med bmw i detta fallet? Jo bilen du pratar om i detta fallet har 70hk standard och går vi på dom regler som finns kan vi gå på tillverkarens godkännande vilket är vad jag kan tolka 110 kw, där skiter det sig. Oki då kan man ju höja 20% på orginal effekt vilket blir 84 hk och där föll det. Sen har vi regeln 15kw/100kg, det innebär cr 185kw i bmw. Det är den bästa chansen vilket skulle innebära att bilen har 30 hk för mycket och har han då fått lite dispans av sfro tro, tja dom kan ju godta lite mer om effekt om det finns anledning till det. Hoppas du förstår att jag är skeptisk, det finns så många "gatbilar" ala 1000hk supror och dyl i sverige som sägs vara gatlagliga, men skulle dom klara en besiktning egentligen?


Sök