2530
Sök

Montera 9000 turbo på 9-5 går det

81 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
som rubriken lyder så undrar jag om jag kan montera turbon från en 9000 turbo på en saab 9-5 turbo
anledningen till det är att jag har en helt ny sådan och jag kom över en 9-5 jävligt billigt med kass turbo så hade den funkat att montera på den så är det bra om inte vad är det som skiljer de åt?

2 174 Inlägg
10 februari 2013
Knodas skrev:
som rubriken lyder så undrar jag om jag kan montera turbon från en 9000 turbo på en saab 9-5 turbo
anledningen till det är att jag har en helt ny sådan och jag kom över en 9-5 jävligt billigt med kass turbo så hade den funkat att montera på den så är det bra om inte vad är det som skiljer de åt?

Allt går om man vill.

Dock är turbon byggd åt andra hållet har jag för mig. Så det skulle bli galet mycket jobb. Så bästa är sälja den fina turbon, köpa en sån de ska va

81 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
menar du att kompressor huset vs turbinen är tvärt imot då eller

2 174 Inlägg
10 februari 2013
Knodas skrev:
menar du att kompressor huset vs turbinen är tvärt imot då eller

Japp!

Om du tar din turbo i knät. Googlar på orginal turbon på 9-5an. G17 heter den ena vet jag. Jämför får du se smile

81 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
ok ja jag har provat det men ser ju ingen speciel skilnad mer än att hålet från grenröret är runt på 9-5 och ovalt på 9000 anars ser jag ingen skilnad men jag kan ju vara blind men hade varit roligt om det gick för då hade jag fått ihop den bilen idag ju

2 174 Inlägg
10 februari 2013
Knodas skrev:
ok ja jag har provat det men ser ju ingen speciel skilnad mer än att hålet från grenröret är runt på 9-5 och ovalt på 9000 anars ser jag ingen skilnad men jag kan ju vara blind men hade varit roligt om det gick för då hade jag fått ihop den bilen idag ju

Googla och läs om nån annan gjort det smile

Slit bort den gamla turbon på 9-5an och prova smile 9000 turbon är ju bättre än typ alla 9-5 turbos utom aeron

81 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
jag har goglat men hittar bara folk som satt 9-5 turbo på 9000 men inte tvärtom som jag vill men får väl testa och se

2 174 Inlägg
10 februari 2013
Knodas skrev:
jag har goglat men hittar bara folk som satt 9-5 turbo på 9000 men inte tvärtom som jag vill men får väl testa och se

Exakt, för jag hade samma problem för några år sen, men kommer inte ihåg varför det inte gick tyvärr

81 Inlägg
5 710 Inlägg
11 februari 2013
Jag har satt 9-5 snurra på 9000 och det stämmer att de är vända åt olika håll.
Som Hangman sa, sätt dig med turbon i knät och plocka fram turbon på en 9-5 så ser du.
En stor skillnad är att 9000 snurran har slanganslutning till sitt luftinlopp och 9-5 har klämkoppling. Du får aldrig på en slanganslutning på en 9-5....det är för trångt.

MVH Jonas
..............

2 174 Inlägg
11 februari 2013
jonTe skrev:
Jag har satt 9-5 snurra på 9000 och det stämmer att de är vända åt olika håll.
Som Hangman sa, sätt dig med turbon i knät och plocka fram turbon på en 9-5 så ser du.
En stor skillnad är att 9000 snurran har slanganslutning till sitt luftinlopp och 9-5 har klämkoppling. Du får aldrig på en slanganslutning på en 9-5....det är för trångt.

tack för du bekräfta min teori, var några år sen jag höll på mecka med saab men misstänkte att det var därför jag gav upp smile

Sök