3043
Sök

trimma b230k motorn.

24 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjena har en volvo 244 orginal,  känner att det är dags för lite mer effekt. jag vet att k motorn inte anses vara optimal för trimning  men nu sitter den i bilen jag vill använda,  gjort är extraktor samt 2 ½" sen på med  2st weber 40 även en ( km18 kamaxel ) "Kenneths motor"? som jag inte vet något om inte hittat något? någon här som kan ge information om den?? skulle uppskattas! har läst lite om att inte alla kamaxlar passar på 631 topp vilket jag antar att jag har då bilen är oskruvad, vet någon nått om det?
är lättat svänghjul något att satsa på? vad tror ni Hk´n kan hamna på med denna setup ? något mer som borde göras för ytterligare kräm?
tack på förhand/
Senast redigerat av njataz (17 februari 2013)

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
12 februari 2013
#2
tryck i en halv selleri så ska du se att de blir fart på snurran !!

det bidar nämligen till den atmosfäriska förbränningen smile vilket gör att du får en motor med 110% fyllnadsgrad ! vilket är jätte bra !!

du får INGEN effekt med lättat svänghjul ... endast annan motorkaraktär PuNgT

Vill du ha mer kräm är nästa steg att byta motor smile vilket faktiskt inte är något större ingrepp


24 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#3
jaha det va ju kul neutral ingen som vet ngt ...?

5 676 Inlägg
12 februari 2013
#4
B230K-motorn är ingen bra grund om vi säger så, men det verkar du veta om iaf.

Men dubbla weber, 2,5" avgas och vassare kam låter vettigt, bör väl gå att få ut runt 140hk om du får ställt in förgasarna ordentligt.
Det jag undrar över är om kammen passar/funkar i 631-toppen? Det är ju en lite speciell topp som inte många orkat bry sig om utan bara kastat bort "skiten" direkt.

Lättat svänghjul gör endast att motorn får en annan karaktär (precis som CHEEVA säger), den blir rappare på varven men ger ingen effekt i sig. (Men bra gassvar är ju alltid kul så det är helt klart värt det).

Vill du ha mer kräm än så har du två alternativ:
Kasta i en annan rödblockare som har normal topp och kolvar (t.ex en B23/230A/E/F)
eller
Ta topplock, kolvar och eventuellt även stakar från en B230A/E/F och montera på din motor.

Byta motor gör man på en heldag i garaget om man har tillgång till en motorlyft, en verktygssats och en trevlig polare och lite basic mekarkunskaper. Kan man byta kamaxel och ställa in dubbla weber så ska det inte vara minsta lilla problem att byta motor. Men alla har inte tillgång till allt som behövs så då får man göra det bästa av det man har.


24 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#5
Okej! Jag har fått tag i en 405 topp nu som är planad och svetsade vattenkanaler och har ju en 77:a med b230a motor i, så det är ju frestande att byta motorn men känns som mycket slit.. ska tänka på´t , blir fullt ös i helgen isf !
har inte de bästa förutsättningarna men det går ju. Är det någe drygt pill med elen ?  Reglaget till webrarna har jag icke, behövs det inhandlas eller kan man modifiera något själv lite lätt?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
13 februari 2013
#6
631an ska ju flöda bättre än en 531/405 då de blev lättare att göra optimalare kanaler i och med att toppen saknar förbränningsrum.

Släng på extraktor och gasarna så ser du ju om den går bra

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

24 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#7
jo sant det! men kommer väll antagligen vilja ha mer klös i ändå så får se om det blir motorbyte .

24 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#8
blir motorbyte i helgen är det något man bör göra/titta på när man ändå plockat ur motorn (b230a) toppen byts mot 405 topp portad planad.  några tips till utförandet?

5 676 Inlägg
14 februari 2013
#9
njataz skrev:
blir motorbyte i helgen är det något man bör göra/titta på när man ändå plockat ur motorn (b230a) toppen byts mot 405 topp portad planad.  några tips till utförandet?

Kolla cylinderloppen och känn efter vändkanter kan du ju passa på att att göra, svårt att kolla sånt med toppen på tongue


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
14 februari 2013
#10
njataz skrev:
Tjena har en volvo 244 orginal,  känner att det är dags för lite mer effekt. jag vet att k motorn inte anses vara optimal för trimning  men nu sitter den i bilen jag vill använda,  gjort är extraktor samt 2 ½" sen på med  2st weber 40 även en ( km18 kamaxel ) "Kenneths motor"? som jag inte vet något om inte hittat något? någon här som kan ge information om den?? skulle uppskattas! har läst lite om att inte alla kamaxlar passar på 631 topp vilket jag antar att jag har då bilen är oskruvad, vet någon nått om det?
är lättat svänghjul något att satsa på? vad tror ni Hk´n kan hamna på med denna setup ? något mer som borde göras för ytterligare kräm?
tack på förhand/

Vad är "halvserri"????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

24 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#11
simlar skrev:
njataz skrev:
blir motorbyte i helgen är det något man bör göra/titta på när man ändå plockat ur motorn (b230a) toppen byts mot 405 topp portad planad.  några tips till utförandet?

Kolla cylinderloppen och känn efter vändkanter kan du ju passa på att att göra, svårt att kolla sånt med toppen på tongue

Okej skall slipas ner en aning då eller ? är el fläkt en nödvändighet ? Halvserri halvseriöst...

5 676 Inlägg
14 februari 2013
#12
njataz skrev:
simlar skrev:
njataz skrev:
blir motorbyte i helgen är det något man bör göra/titta på när man ändå plockat ur motorn (b230a) toppen byts mot 405 topp portad planad.  några tips till utförandet?

Kolla cylinderloppen och känn efter vändkanter kan du ju passa på att att göra, svårt att kolla sånt med toppen på tongue

Okej skall slipas ner en aning då eller ? är el fläkt en nödvändighet ? Halvserri halvseriöst...

Ja är det vändkanter och cylinderloppet är väldigt blankt så är det rekommenderat att renovera motorn, åtminstone ta ut kolvar, stakar, och vev och hona cylindrarna och sedan stoppa tillbaka allt med nya kolvringar och allra helst nya lager också, men om man inte vill göra det så det näst bästa är att leta reda på en fräschare motor.
För om det är kraftiga vändkanter och cylinderloppen ser ut som en spegel så är det inte säkert att kolvringarna tätar ordentligt och du kommer då tappa mycket effekt pga förlorat komp och finns även risk för att motorn kommer börja trycka olja eller förbränna olja (eller både och).

Elfläkt är ingen nödvändighet men man får bort lite vikt från vevaxeln = lite bättre gassvar.
En elfläkt är även effektivare än en mekaniskt driven och den körs endast vid behov = man låser upp någon enstaka hästkraft.
Det är även mindre risk att motorn går varm vid kökörning eftersom elfläktens hastighet är oberoende av motorns varvtal.


24 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#13
simlar skrev:
njataz skrev:
simlar skrev:

Kolla cylinderloppen och känn efter vändkanter kan du ju passa på att att göra, svårt att kolla sånt med toppen på tongue

Okej skall slipas ner en aning då eller ? är el fläkt en nödvändighet ? Halvserri halvseriöst...

Ja är det vändkanter och cylinderloppet är väldigt blankt så är det rekommenderat att renovera motorn, åtminstone ta ut kolvar, stakar, och vev och hona cylindrarna och sedan stoppa tillbaka allt med nya kolvringar och allra helst nya lager också, men om man inte vill göra det så det näst bästa är att leta reda på en fräschare motor.
För om det är kraftiga vändkanter och cylinderloppen ser ut som en spegel så är det inte säkert att kolvringarna tätar ordentligt och du kommer då tappa mycket effekt pga förlorat komp och finns även risk för att motorn kommer börja trycka olja eller förbränna olja (eller både och).

Elfläkt är ingen nödvändighet men man får bort lite vikt från vevaxeln = lite bättre gassvar.
En elfläkt är även effektivare än en mekaniskt driven och den körs endast vid behov = man låser upp någon enstaka hästkraft.
Det är även mindre risk att motorn går varm vid kökörning eftersom elfläktens hastighet är oberoende av motorns varvtal.

Okej okej jag förstår det återstår att se, har ju haft extraktor på den motorn förut och tycker den gått rätt bra så hoppas den är okej iaf. elfläkt får bli vid ett senare tillfälle. bara att köra på då!

5 676 Inlägg
14 februari 2013
#14
njataz skrev:
simlar skrev:
njataz skrev:

Okej skall slipas ner en aning då eller ? är el fläkt en nödvändighet ? Halvserri halvseriöst...

Ja är det vändkanter och cylinderloppet är väldigt blankt så är det rekommenderat att renovera motorn, åtminstone ta ut kolvar, stakar, och vev och hona cylindrarna och sedan stoppa tillbaka allt med nya kolvringar och allra helst nya lager också, men om man inte vill göra det så det näst bästa är att leta reda på en fräschare motor.
För om det är kraftiga vändkanter och cylinderloppen ser ut som en spegel så är det inte säkert att kolvringarna tätar ordentligt och du kommer då tappa mycket effekt pga förlorat komp och finns även risk för att motorn kommer börja trycka olja eller förbränna olja (eller både och).

Elfläkt är ingen nödvändighet men man får bort lite vikt från vevaxeln = lite bättre gassvar.
En elfläkt är även effektivare än en mekaniskt driven och den körs endast vid behov = man låser upp någon enstaka hästkraft.
Det är även mindre risk att motorn går varm vid kökörning eftersom elfläktens hastighet är oberoende av motorns varvtal.

Okej okej jag förstår det återstår att se, har ju haft extraktor på den motorn förut och tycker den gått rätt bra så hoppas den är okej iaf. elfläkt får bli vid ett senare tillfälle. bara att köra på då!

Dem brukar vara okej så länge dem inte är väldigt plågade och väldigt dåligt skötta.
Hur långt har motorn gått?

Ja det är ju bara att uppgradera till elfläkt när du känner för det. Biltema säljer ju 14" elfläktar för 149kr, sen behöver du fixa fästen till den, en termokontakt eller koppla på knapp i kupén och styra den manuellt och sedan koppla allt på ett relä på ungefär samma sätt som man kopplar in extraljus.

Bara gasa och se glad ut wink


24 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#15
simlar skrev:
njataz skrev:
simlar skrev:

Ja är det vändkanter och cylinderloppet är väldigt blankt så är det rekommenderat att renovera motorn, åtminstone ta ut kolvar, stakar, och vev och hona cylindrarna och sedan stoppa tillbaka allt med nya kolvringar och allra helst nya lager också, men om man inte vill göra det så det näst bästa är att leta reda på en fräschare motor.
För om det är kraftiga vändkanter och cylinderloppen ser ut som en spegel så är det inte säkert att kolvringarna tätar ordentligt och du kommer då tappa mycket effekt pga förlorat komp och finns även risk för att motorn kommer börja trycka olja eller förbränna olja (eller både och).

Elfläkt är ingen nödvändighet men man får bort lite vikt från vevaxeln = lite bättre gassvar.
En elfläkt är även effektivare än en mekaniskt driven och den körs endast vid behov = man låser upp någon enstaka hästkraft.
Det är även mindre risk att motorn går varm vid kökörning eftersom elfläktens hastighet är oberoende av motorns varvtal.

Okej okej jag förstår det återstår att se, har ju haft extraktor på den motorn förut och tycker den gått rätt bra så hoppas den är okej iaf. elfläkt får bli vid ett senare tillfälle. bara att köra på då!

Dem brukar vara okej så länge dem inte är väldigt plågade och väldigt dåligt skötta.
Hur långt har motorn gått?

Ja det är ju bara att uppgradera till elfläkt när du känner för det. Biltema säljer ju 14" elfläktar för 149kr, sen behöver du fixa fästen till den, en termokontakt eller koppla på knapp i kupén och styra den manuellt och sedan koppla allt på ett relä på ungefär samma sätt som man kopplar in extraljus.

Bara gasa och se glad ut wink

ja precis ingen stess med det nu mycket annat som ska fixas först. kommer fan inte ihåg hur långt den gått, köpte ju en 77:a med den motorn i men inte mer än 40 iaf hehe;) blir nog grymt sen när allt är klart. fick hem nya bakljus idag med, fattas bara ett par riktigt tunga fälgar så är de top notch skulle jag tro!

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
15 februari 2013
#16
Vettemannen skrev:
njataz skrev:
Tjena har en volvo 244 orginal,  känner att det är dags för lite mer effekt. jag vet att k motorn inte anses vara optimal för trimning  men nu sitter den i bilen jag vill använda,  gjort är extraktor samt 2 ½" sen på med  2st weber 40 även en ( km18 kamaxel ) "Kenneths motor"? som jag inte vet något om inte hittat något? någon här som kan ge information om den?? skulle uppskattas! har läst lite om att inte alla kamaxlar passar på 631 topp vilket jag antar att jag har då bilen är oskruvad, vet någon nått om det?
är lättat svänghjul något att satsa på? vad tror ni Hk´n kan hamna på med denna setup ? något mer som borde göras för ytterligare kräm?
tack på förhand/

Vad är "halvserri"????

/Benny

tror han menar halv selleri ... och Hur man Ips trimmar vetti fan ... Ips är ju volvos drev inom marin världen


24 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#17
Vart bara en motor som lyftes ur i helgen, men håller på o fixa till den nu. tänkte byta kamrem på den, och har köpt en sådan men behövs den en rem med en kugg mindre eller ett ställbart kamdrev till det? vet inte hur mycket toppen är bearbetad...  hur viktigt är det där ? Mvh antagligen 2 mm men funkar det ändå?
Senast redigerat av njataz (18 februari 2013)

5 676 Inlägg
19 februari 2013
#18
njataz skrev:
Vart bara en motor som lyftes ur i helgen, men håller på o fixa till den nu. tänkte byta kamrem på den, och har köpt en sådan men behövs den en rem med en kugg mindre eller ett ställbart kamdrev till det? vet inte hur mycket toppen är bearbetad...  hur viktigt är det där ? Mvh antagligen 2 mm men funkar det ändå?

Vad jag hittat när jag googlat så ska det funka fint med en originalrem vid 2mm planing och att man måste plana minst 2,5mm för att kunna använda ford 122-kuggars rem utan att den blir för spänd.

Men ett ställbart kamdrev är nog en bra idé att skaffa för att få allt nollat rätt, jag vet inte hur mycket kammen förskjuts eller om det räcker att bara kugga om kammen 1kugg.
Men är bara att hänga på remmen och kolla smile


24 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#19
okej bra det.! men håller på o klurar med kammen nu. hur skall man göra:/  blir tokig.. ventilerna ligger ju ibotten o ska man ställa in dem på någesätt ? har läst lite men fan.. vill ha det klart nu! kan någon ge mig förklaring vad som ska göras?

5 676 Inlägg
21 februari 2013
#20
njataz skrev:
okej bra det.! men håller på o klurar med kammen nu. hur skall man göra:/  blir tokig.. ventilerna ligger ju ibotten o ska man ställa in dem på någesätt ? har läst lite men fan.. vill ha det klart nu! kan någon ge mig förklaring vad som ska göras?

Vad menar du med att ställa in ventilerna?

Du drar ditt kamaxeln och kamdrevet och sedan vrider kammen så märket på drevet linjerar med märkningen.

Några ventiler kommer öppnas när du drar dit kammen så man måste vara försiktig så man inte råkar bryta av kamaxeln.
Det jag gör vid ett kambyte är att dra dit överfallen och muttrarna så gott det går med fingrarna för att sedan ta en ringnyckel och dra lite grann på varje mutter i ett cirkelmönster så gott man kan (man är tvungen att dra ner lite mer på ena sidan för att få ner kammen tillräckligt så muttrarna får gängor att ta i på andra sidan).
När sedan alla muttrar är så pass att det inte går något mer med lätt handkraft så tar jag fram momentnyckeln, ställer in den på 20Nm och drar åt alla muttrarna på överfallen i ett cirkelmönster med start i mitten.
Efter det så vrider jag runt kammen några varv och ser så allt känns bra och sedan kollar jag ventilspelet som än så länge har varit bra varje gång vid byte till annan original-kam.

Edit: Finns säkert någon mer riktigt sätt att göra det på men funkat perfekt på de bilar jag bytt på.
Senast redigerat av simlar (21 februari 2013)



Sök