2680
Sök

Tips på ''nybörjarbil'' 25-30 tkr

5 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
Hej!
Jag har börjat fundera på att skaffa bil nu, har aldrig ägt någon innan pga min ålder. Meckar rätt mycket hos min pappa. Bla Renault Sport Spider, BMW 528i e12, M3 e20, Mercedes-Benz Geländewagen och många fler!

Jag vet inte riktigt om jag ska gå på en lite billigare bil typ Honda eller dyrare som BMW. Det kanske bara är märket som kostar? Har funderat på en rad olika bilar såsom Porsche 944, BMW 320i e30, Honda crx och Opel Ascona.

Skulle bli jättetacksam för svar!

Tobias

/// Red. rubrik. DS
Senast redigerat av Dieselsmurfen (15 februari 2013)

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 februari 2013
Har du så pass mycket mekarvana så kan du ju köpa vad som helst, sålänge du har råd. Delar kommer altid finnas och med en bra hand bok, WSM eller Haynes så löser du det mesta.

Känn efter vilken modell du gillar och sedan tycker jag att du ska välja en så bra bil som möjligt för de pengar du har. En bil i sämre skick blir snabbt dyrare att få ordning på än om du köpt en bättre från början.

Till viss del är det märket som kostar, andrahandsmarknaden styrs av vad folk vill ha såklart och därmed även priserna. Att köpa en udda bil kan ofta vara en mycket bra affär då inte så många andra vill ha den=billigare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
caromania skrev:
Har du så pass mycket mekarvana så kan du ju köpa vad som helst, sålänge du har råd. Delar kommer altid finnas och med en bra hand bok, WSM eller Haynes så löser du det mesta.

Känn efter vilken modell du gillar och sedan tycker jag att du ska välja en så bra bil som möjligt för de pengar du har. En bil i sämre skick blir snabbt dyrare att få ordning på än om du köpt en bättre från början.

Till viss del är det märket som kostar, andrahandsmarknaden styrs av vad folk vill ha såklart och därmed även priserna. Att köpa en udda bil kan ofta vara en mycket bra affär då inte så många andra vill ha den=billigare.

Exakt!
Har en budget på 25.000 - 30.000 kr

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 februari 2013
Fyfan, både stavfel och särskrivning. Det märks att man är trött.

Vad är syftet med bilen? Ska du ha ett rullande renoverings-/skruvarobjekt eller vill du ha en så modern och rolig bil du kan för pengarna? Vad är då rolig?

BMW får du säkert en hel del för pengarna men kanske är en del av dessa hårt körda i prisklassen.

Honda, de flesta små roliga Hondor som är billiga nog är rostätna vid det här laget.

Toyota Celica går säkert att hitta nån. MR2 gamla modellen är ju snyggast och du har råd med den.

Porsche 944 lär kunna äta upp din ekonomi om du har otur, men varför inte?

Opel Ascona? Vad hände där?

Avstängd
1 714 Inlägg
15 februari 2013
Billig Honda och dyr BMW?

BMW E36 316i cirkapris: 2000kr och Honda Civic EG6 VTi cirkapris: 40.000kr

Vad snackar du om?

Porsche 944 är inte en "nybörjarbil", det är som att ha 3st krånglande 80-tals Audi/VW i en.

BMW 320i är en billig BMW. Den funkar säkert att börja med om du köper en i bra skick,
men du lär kunna någonting om BMW och generellt om bilar, annars får du nog lära dig.

Honda CRX bör duga till ändamålet, men det är samma som BMW, kräver vissa förkunskaper,
eller ett förråd med handböcker, kolla upp vad det är du ger dig in på innan oavsett vilken bil du vill ha.

Golf skulle jag inte rekommendera överhuvudtaget till nån som är ganska grön på bilar,
det kräver sin ägare. Men man får väldigt mycket för väldigt lite pengar oftast,
kanske just för att ungdomarna inte klarar av att felsöka CIS-E på sina 16v maskiner.

Honda går sällan sönder men de har lite egenheter, som att man måste dra en ny kabel till generator om man byter den annars brinner kanske den nya upp på vissa motorer, det finns en nippel för att lufta kylsystemet osv.
Senast redigerat av Emilius (15 februari 2013)

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 februari 2013
porsche 944 är enligt mig trevilga bilar ... att de skulle strular mer än något annat köper jag inte
är porsche kvalité !

Annars kn du mer eller mindre börja med vilken jävla bil som helst ... du kommer ändå ha kul

Hhehehehhest
375 Inlägg
15 februari 2013
Ja alla bilar är nog ganska lika, Jag skulle valt bmwn eller porschen. För det är ju alltid kul och dra en liten sladd när tillfälle ges och båda bilar är inte svår skruvade någonstans

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

336 Inlägg
15 februari 2013
bmw rekomenderas om du har en del pengar till soppa/skatt/försäkring! hade dock köpt med 2,5 liters motor eller större smile enda nackdelen är just att försäkring o så kan bli dyrt, och att dom är lite speciella att skruva med men det lär man sig alltid smile annars om du vill komma billigt undan i soppa/skatt/försäkring kan ja rekomendera honda crx smile

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 februari 2013
DrenneR skrev:
bmw rekomenderas om du har en del pengar till soppa/skatt/försäkring! hade dock köpt med 2,5 liters motor eller större smile enda nackdelen är just att försäkring o så kan bli dyrt, och att dom är lite speciella att skruva med men det lär man sig alltid smile annars om du vill komma billigt undan i soppa/skatt/försäkring kan ja rekomendera honda crx smile

speciella att skruva med ? utveckla !! tycker det har varit lätt skruvat iallafall  ungefär som en volvo 740

336 Inlägg
15 februari 2013
CHEEVA skrev:
DrenneR skrev:

speciella att skruva med ? utveckla !! tycker det har varit lätt skruvat iallafall  ungefär som en volvo 740

menar att om man gämför med t.ex en volvo är dom uppbyggda på ett ganska annorlunda sätt, i alla fall min e34, men speciellt svårtskruvat e de ju inte smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 februari 2013
Vissa generatorer med dioder brinner lätt pga något överslag. Rektifieras tydligen med en extra kabel mellan något och något. Är säkert mest båg och gäller framförallt turbobilar där det blir varmt av andra orsaker.

Honda har sina egna klassiska fel, men om man känner till dessa är det inget varken dyrt eller svårdiagnostiserat.

Fördelare som beckar
Pgmfi relä som spricker i lödning
Extraktorrör som spökar med avgaserna
Pendlande tomgång pga skit i eatv

5 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
Tack för alla svar. Första inlägget på garaget.org så det var bra.
Jag hade lite fel där jag skrev "dyr bmw eller billig Honda" tänkte inte efter riktigt osv.
Om en bil är svår eller lättmeckad är inget problem. Är bara 16 år så det blir jag och min pappa som får underhålla den. Kommer få mycket hjälp utav honom och han kan sakerna. Framförallt bmw e30 och honda crx.
Tack och hej! :-)

Sök