3544
Sök

K-jetronic problem, 99 Turbo -80

42 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej! Min 99 turbo går inte!

Den går inte självmant, men den går om man håller i luftskivans bult med polygrip e.d. och således lyfter skivan själv.

Har haft loss bränslehuvet och haft loss kolven (som satt fast. Gjorde rent den i bensin som det stod).

Idag tog jag loss slangarna från styrtrycksventilen. Det var lite klägg i ena "hålet" så jag gjorde rent det bäst jag kunde. Den är fortfarande likadan...

Någon som kan ge mig tips på vart jag ska titta närmare på? smile

PS. Vart ska slangen till bränsleöverskottet in nånstans. Hittar ingen lämplig nippel på spjällhuset.

Den som finns på spjällhuset sitter slangen till klockan på fördelaren, och nippeln på insuget sitter tryckvakten på.

Tack på  förhand! smile


1 062 Inlägg
23 februari 2013
#2
Polera ren kolven med autosol, är visst asviktigt att där är helt rent och fritt från oxid och skit.
Har den stått länge kan den behöva grundlig rengöring, får man den bara att gå så brukar den "släppa" efter ett par veckor med ny bensin som far runt och rengör.

M.V.H.


Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
24 februari 2013
#3
det man alltid ska göra för att förhindra dessa problem är att hälla i en skvätt 2takts olja då och då

men K-jet systemet är ganska enkelt men OTROLIGT känsligt

när du känner på vågen med bränslesystemet trycksatt ska du känna ett motstånd

styrtrycket är det som avgör trögheten i vågen
så man får olika blandning kall och varm motor.

men börja med att mät upp alla tryck över allt dels soppa in som ska vara på runt 5bar på en volvo men gissar något liknande ta även reda på styrtrycket

borde stå i Haynes K-jet bok
när du ser att allt är rätt så är det bara att fixa alla spridartätningar detta är skit viktigt så dit med nya utan minsta fundering!

Vid minsta lilla läcka mellan vågen och toppen på dessa så fuckar dom upp totalt
en sprucken vevhus slang kan göra så bilen går otroligt orent eller t.o.m vägrar starta

eftersom vågen inte lyfts utan att det blir ett behov av luft tar luften en "bättre" väg in så lyfts inte vågen tillräckligt ibland lyfts den inte alls pga läckage

iövrigt är K-jet ett enkelt system som inte är speciellt känsligt för elfel o div.

jag körde min 245turbo helt utan några elstyrningar till kallstart och värmeelementet i styrtrycksventilen
den startade vid minust 10 utan problem även om den gick lite rackligt tills den vart varm

iof ett gnistat sprut som klarade 240hk istället för 180-200hk smile
Senast redigerat av Growe (24 februari 2013)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök