2743
Sök

Knackar i motorn kan kolven slå i toppen ????

11 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#1
hej !

jag har precis bytt vev,stakar,ramlager,vevstaks lager.toppen har varit dragen några gånger på den nu. den såg nästan ny planad ut när jag lossa första gången.men nu är det så att efter renoveringen har den börjat knacka, men på tomgång låter den fint och vissa varv tal.låter inte som lager knack låter mer som det kommer från toppen jag har dragit den med moment och lossat den i ordning,men haft loss den fyra gånger såg även att kolven slagit i lite vid lager raset så måste ju vart ganska tajt mellan kolv å topp.funderar på om toppen kan blitt skev när jag dragit den så många gånger. den är även dragen lite extra för att packningen skulle klara lite mer ladd tongue för det var som en halv måne på kolven där man sett den slagit i.
sen hade jag även problem med att en bult inte ville klicka när jag drog toppen .drf jag tänkte att den kanske blitt skev där för äna där den låter för vet inte om den blev hårdare dragen ?:-/ .

tackar för svar mvh tobbe


8 252 Inlägg
25 februari 2013
#2
Vad är det för motor till att börja med?

Och att dra bultarna lite extra kan vara dumt. Är det sträckbultar så sitter toppen sämnre om man drar åt mer.


11 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#3
oj dumt av mig det är en 760 men b230fk och det är inga sträck bultar vad jag vet..


11 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#4
det som är att jag har haft lager ras på några motorer å det har inte låtit såhär. låter mer som något tar i toppen har komptestat den för tänkte om det kunde va en ventil men alla visade bra . det började liksom lite smått knacka när den blev varm men lager knack bruckar låta mkt värre än detta å det verkar inte bli värre än vad det är. står den på tom gång hörs det ingenting lager knack brukar ju inte sluta:( blir tokig på bilen allt är seriöst gjort tänkte om det kan vart den bulten som jag inte vet om den blev för hårt dragen som kan böjt toppen när den fick arbetstemperatur tycker även det blir högt tryck i vattnet .


122 Inlägg
25 februari 2013
#5
Det är ju inte bulten som klickar när du drar toppen utan det är ju momontnycklen. Kan va den som är kass då. Men att motorn knackar vet i fan om du bytt allt. Vet att en polare råkade få dit en b21 toppackning på en b230 en gång på Mantorp o det tog ju en stund att förstå va det va som knackade wink med tanke på att det är 8v motor så ska ju inte ventilerna gå i kolvarna


11 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#6
945turbo_ skrev:
Det är ju inte bulten som klickar när du drar toppen utan det är ju momontnycklen. Kan va den som är kass då. Men att motorn knackar vet i fan om du bytt allt. Vet att en polare råkade få dit en b21 toppackning på en b230 en gång på Mantorp o det tog ju en stund att förstå va det va som knackade wink med tanke på att det är 8v motor så ska ju inte ventilerna gå i kolvarna

moment nyckeln är splirans ny . tycker och så det skulle vara konstigt att nån ventil skulle slåt i för det ska ju va omöjligt men slog kolven i när det var fel packning ?


122 Inlägg
25 februari 2013
#7
Okej märkligt..  Ja kolvarna slog i packningen. Kolvarna är mindre på b21 så kolvarna tog i precis i kanten på packningen


11 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#8
bilen är inte ens körd 10 mil ska lossa toppen å se hur det ser ut idag


11 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#9
ha nu lyssnat och lokaliserat knakningen till 1:ans cylinder där vart kolven slagit i en gång tidigare kan toppen blitt för skev tro


Ubåtsingenjör
7 329 Inlägg
26 februari 2013
#10
hade toppen varit skev hade du inte haft komp ... ska ganska mycket till innan kolven slår i toppen

lyft av toppen pch kolla packningen som någon tipsade om innan


5 710 Inlägg
27 februari 2013
#11
Och att du inte får momentnyckeln att klicka beror på att du hamat i skruvens plastiska område = du har överdragit den och den håller på att dra ut sig/gå av.
Moment är kass när man skall dra sådanahär förband. Man skall dra ett lågt moment och vinkel.

MVH Jonas
..............


Sök