Hallå hejsan!
Här tänkte jag visa lite vad som har hänt/kommer att hända med min gamla Opel, även kallad "Tyskjänken".
Hur den ser ut idag:
Först en liten berättelse om hur det gick till när bilen införskaffades:
Bilen införskaffades i maj 2012 nere i Växsjö. Efter en händelserik resa på 97 mil i en 245a som valde att haverera lite titt som tätt stod bilen äntligen hemma.
Saker som inträffade under denna minst sagt spännande färd var elfel i trailern vilket resulterade i många brända säkringar till en början, därefter gav vi upp och körde stealth-mode på kärran. Som om inte det vore nog så började hjullagret vänster fram börja sjunga halvvägs ner, men efter att vi hissade upp bilen och gav hjulet lite mild behandling (läs sparka och svära) så kunde vi fortsätta vår resa utan den ljuva musiken. Ca 20 minuter innan vi var framme, klockan närmade sig då midnatt, började bilen bluddra, stereon dog och instrumenteringen lös extremt svagt. Vi stannade och batteriet var stendött. Vi konstaterade att generatorremmarna var för dåligt spända, så detta åtgärdades och vi rullade igång bilen och fortsatte.
Nu var allt frid och fröjd tänkte vi. Vi beger oss till förutbestämd mötesplats, men så långt kom vi inte innan vi hade blåljus i backspegeln. Suck! Vi hade ju inga lampor på trailern, det var mitt i natten, kolsvart ute och självklart var vägen inte upplyst. Vi saktade in och förberedde oss för det värsta, då lägger sig polisbilen jämsides med oss och kollar lite nyfiket, för att sedan gasa iväg. FLYT!
Sedan träffade vi säljaren, gjorde affär, lastade och begav oss hemåt. Hemvägen var relativt lugn, vi var tvungna att stanna ungefär halvvägs hem för att byta batteri då det som satt i Volvon var dåligt. Som tur var så var batteriet som satt i Opeln fräscht så det fick hjälpa oss hem den sista biten. Vi närmade oss Gnesta i gryningen och jag hade bråttom tillbaka till jobbet så jag låg en bra bit över det lagliga, när vi plötsligt blir omkörda av en annan polisbil. Ojojoj tänkte jag. Man kan ju inte ha sån tur att slippa undan konstapeln två gånger på samma resa. Jag saktade diskret in och la mig i laglig fart, men polisen verkade ha annat för sig då de fortsatte mot huvudstaden.
En annan grej värd att notera är att det inte är jätteroligt att köra i rusningstrafik och biltrailer utan blinkers eller bromsljus. Men vi kom hem oskadda men trötta.
Planerna för bilen är:
*Fixa till invändigt
*Nya framstolar
*Serva tändsystemet
*Modda dit solskydd från en s4
*Smalna av fälgar för att passa fram
*Skaffa nya antenner
*Snygga till i motorrummet
*Byta div. bussningar bak
Listan kommer ju som vanligt att fyllas på allt eftersom.
Saker som redan är gjort är:
*Bytt golv på förarsidan och delvis på passagerarsidan
*Lackat om
*Bytt vänster framskärm
*Monterat stereo
*Byggt hatthylla
*Lackat lite bromsdetaljer
*Bytt div. bussningar fram samt p-ändor
*Moddat dit en generator från 240
*mm
Bilder kommer upp så fort jag hinner!