3634
Sök

Konvertera xenon till halogen

403 Inlägg
6 mars 2013
#21
C_Ek skrev:
Någon som har erfarenhet av detta och vad som krävs? Försökt leta men hittar inget konkret på hur det går till.

Att konvertera xenon till halogen blir jobbigt. Frågade Volvo om exakt samma sak. Killen sa att man måste typ dra om all elektronik plus alla styrboxar måste fixas.

Kolla med transportstyrelsen.


255 Inlägg
1 944 Inlägg
23 maj 2013
#23
MBGUS skrev:
Något nytt angående detta?

Hur har alla Challenger med Xenon som uppenbarligen finns i Sverige gått igenom?

För att det är original och dem är registrerade med det.
trotts att dem saknar automatisk nivå reglering. och högtrycksspolning.

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

255 Inlägg
23 maj 2013
#24
b0nd3n skrev:
MBGUS skrev:
Något nytt angående detta?

Hur har alla Challenger med Xenon som uppenbarligen finns i Sverige gått igenom?

För att det är original och dem är registrerade med det.
trotts att dem saknar automatisk nivå reglering. och högtrycksspolning.

Alla Dodge som säljs i Europa är ju importerade eftersom det ej finns någon agentur, med andra ord skall samma regler gälla alla, så länge vi nu pratar samma land.

Alla Dodge i Sverige är importerade, sen att importören är en firma har ju ingen betydelse regelmässigt.


192 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#25
Många monterar spolning och hoppas på att de inte anmärker på nivåregleringen. Vissa har fått extratillägget i registrering att bilen är godkänd utan nivåreglering. Andra sätter, som jag tänkt, in halogenlampor och besiktar med. Man får trixa lite så ljusbilden blir bra men verkar funka för många!

255 Inlägg
24 maj 2013
#27
För att det ej finns nivåreglering på Dodge Challenger vilket är ett krav för att få den igenom registreringsbesiktningen med Xenon.


241 Inlägg
24 maj 2013
#28
en enkel fråga är det någon som frågat på bilprovningen vad som gäller eller är det som vanligt  ett antagande de va en som sa eller jag tror  mycke funderingar ---det här är inget på hopp men det är så här det brukar vara

255 Inlägg
24 maj 2013
#29
Det är enkelt, reglerna har tolkats av transportstyrelsen i Sverige, de tolkas på olika sätt i olika länger inom EU (klart intressant...), men i Sverige gäller för att få ha Xenon måste man kan automatisk nivåreglering och strålkastarrengöring, punt slut.

Det går att få dispens för 2-sitsiga bilar för nivåregleringen, men spolningen kommer ingen undan om reglerna skall följas (flyttgods ej inräknat).


3 Inlägg
18 augusti 2015
#30
Då bumpar vi en över 2 år gammal tråd.
Skulle uppskatta om någon har lite mer uppdaterad info då jag själv sitter i samma sits. Bor för närvarande i USA och skall ta hem min Dodge Challenger 2010 R/T som flyttgods med orginal Xenon lampor utan nivåreglering eller spolning.

Jag tänkte fråga om några fler har lyckats lösa det med att byta FRÅN Xenon till Halogen?
Kan man göra så enkelt som att skaffa sig en uppsättning Halogen lyktor från ebay och det är plug-and-play?
Eller får man problem med kontaktstycken?
Hur verkar det med parametersättningar från styrboxen? Skall det ändras mellan Xenon eller Halogen?


567 Inlägg
18 augusti 2015
#31
J_Torstensson skrev:
Då bumpar vi en över 2 år gammal tråd.
Skulle uppskatta om någon har lite mer uppdaterad info då jag själv sitter i samma sits. Bor för närvarande i USA och skall ta hem min Dodge Challenger 2010 R/T som flyttgods med orginal Xenon lampor utan nivåreglering eller spolning.

Jag tänkte fråga om några fler har lyckats lösa det med att byta FRÅN Xenon till Halogen?
Kan man göra så enkelt som att skaffa sig en uppsättning Halogen lyktor från ebay och det är plug-and-play?
Eller får man problem med kontaktstycken?
Hur verkar det med parametersättningar från styrboxen? Skall det ändras mellan Xenon eller Halogen?

Rätta mig om jag har fel men flyttgodsbilar har väl dispens på det mesta vilket borde inkludera xenonljus utan höjdreglering och även utan spolning.


3 Inlägg
18 augusti 2015
#32
Tyvärr är det just den enda kravet som flyttgods bilar måste följa. Har nämligen en kompis som flyttade hem för nån månad sen och tog med sig sin Charger hem.
Den fick nedslag på Xenon lamporna och parkljus färgen framåt var orange. Allt annat fick han dispens för.
P-ljus är lätt åtgärdat men han vill inte montera spolning och kan inte få tag på nivåreglering heller så han har inget alternativ än att byta till Halogen.

Jag kommer åka på samma problem. Inga konstigheter att hitta begagnade Halogen lampor på ebay, finns ju massa folk som vill bli av med dom eftersom folk hellre monterar Xenon.
Dock hittar jag ingen info om styrenheter, kontakstycken, spänningsmatning, o.s.v


127 Inlägg
21 augusti 2015
#33
Jag är väl inte så insatt, men om halogenlampan har samma fattning som xenonlampan, borde det väl räcka med att ta kablarna som går in i högspänningsdelen och koppla de direkt till halogenlampan (kanske säkrast via ett relä då de kanske inte tål strömstyrkan iom att det är original.).

Konverterar man en halogen till xenon, kopplar man ju bara de gamla sladdarna som ska gå till lampan till högspänningsboxen istället, för att sen koppla xenon på högspänningsboxens utgång.

Så gör jag vid besiktning av RX7an i allafall. Jag kopplar ur sladdarna på boxen och kopplar direkt på halogenlampan istället.

Sen kan du bara koppla om sladdarna och byta lampor inför varje besikning. Om du inte har sån tur att det bara behövs halogen vid regbes, och inte vanlig kontrollbes.
Senast redigerat av ncc1701d (21 augusti 2015)


3 Inlägg
9 september 2015
#34
För er som har bilar från Chrysler koncernen såsom Dodge, Chrysler, Jeep, RAM, Fiat. Så finns här en hemsida med alla elscheman, pinouter, topologier och 3D layouter. Underbart när man skall felsöka eller bygga om för svenska marknaden. smile

https://techauthorityonlinedemo.extra.c … lassic.htm


192 Inlägg
17 september 2015
Trådstartare
#35
Det jag gjorde på min var att jag beställde en sats halogen-strålkastare i USA (finns till V6-modellen) samt skaffade en ett sånt här omvandlarkit: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000033888/

Hyfsat lätt att montera vill jag minnas, gick på en timme och var lika lätt att montera tillbaka xenonen efteråt såklart. Lycka till!
Senast redigerat av C_Ek (17 september 2015)


Sök