3858
Sök

Dumpar igenom turbon eller inte? Ingen tomgång fortfarande.. Varför?

1 353 Inlägg
8 mars 2013
för att gå direkt till det som fakiskt trådskaparen frågar över så är svaret JA
dumpen öppnar inte som den ska och kvittret är luften som går bakvägen..
OM det är skadligt eller inte för turbon är svaret både ja och nej, beror helt på hur mycket laddtryck och hur länge man kör runt med det så..
finns nissan 200 s13 som saknar dump från fabrik som gått många många mil utan att haverera och det finns dom som åkt i 1 dag och turbon har säckat ihop.

så ingen ide att diskutera vidare kring den saken..

Vill TS ha slut på kvittret så måste dumpen justeras till ett mjukare läge..

gällande tomgången låter jag vara osakt, men dom flesta som monterar eftermarknads dump på sina 940turbo..

enligt specen på din sida sitter det 3"LMM och T04 turbo.. ÄR MJUKVARAN ANPASSAD FÖR HÅRDVARAN? annars finns det skäl till att det inte lirar som det ska..

Woojen: nä självklart kan de kvittra lite lätt ibland vid lågt ladd osv men nu hörs de väl att killen står på för kung och fosterland tongue
dessutom är "kvitter" och "SURGE" två väldigt olika saker..

kvitter uppstår när gaspjället stängs och luften går tillbaka i turbon..
Surge är när du står FULLT på gasen och turbon börjar tjippa efter luft
film visar vad som händer. dom har pluggat dumparna så att det alltså INTE kan dumpas ut någon luft alls och gasspjället är helt öppet..

nu har vi spårat ur från ämnet o gått en bit mot överkurs..
men TS har fått sina svar.. den dumpar inte genom dumpen och tomgången kan påverkas av dumpen men även andra faktorer

398 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
aja som sagt ska skaffa annan återcirkulerande dump men just nu försöker jag lista ut varför bil fan skapet inte startar.. den går runt som den ska! allt sitter den får gnista ja allt! men den vill faen inte starta xD va kan det vara för fel?!?!?

Avstängd
1 418 Inlägg
9 mars 2013
Andreas1645 skrev:
aja som sagt ska skaffa annan återcirkulerande dump men just nu försöker jag lista ut varför bil fan skapet inte startar.. den går runt som den ska! allt sitter den får gnista ja allt! men den vill faen inte starta xD va kan det vara för fel?!?!?

bränslepumpsrelä? spridarrelä? bränslepump? bara att söka igenom:)

398 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
Johan85 skrev:
Andreas1645 skrev:

tror det är bräsnle pump relä eller nåt...
Va exakt så här:
Jag stanna i en bussficka, öppna huven, drog av en vakumslang till dumpen, stängde av bilen efter direkt. sen satte på slangen igen och försökte starta bilen men den vill ej... fattar inte hur den slangen skaj u inte ha nåt med det o göra..

Avstängd
1 418 Inlägg
9 mars 2013
Andreas1645 skrev:
Johan85 skrev:
Andreas1645 skrev:

Va exakt så här:
Jag stanna i en bussficka, öppna huven, drog av en vakumslang till dumpen, stängde av bilen efter direkt. sen satte på slangen igen och försökte starta bilen men den vill ej... fattar inte hur den slangen skaj u inte ha nåt med det o göra..

du hör om pumparna går när du vrider på tändningen

398 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
Johan85 skrev:
Andreas1645 skrev:
Johan85 skrev:

Va exakt så här:

du hör om pumparna går när du vrider på tändningen

Ja man hör att pumpen går igång.... Va ska jag göra?

Sök