3388
Sök

Dumpar igenom turbon eller inte? Ingen tomgång fortfarande.. Varför?

398 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#1
Hejsan, jo som sagt jag har bytt dumpventil till en återcirkulernade nu och jag tycker det låter som den dumpar igenom turbon va tror ni? jag filma in ett videoklipp när jag gasar på lite grann : http://www.youtube.com/watch?v=CZe4qYp4 … e=youtu.be ni får ha högt för att kunna höra. Vad ska jag göra för att den inte ska dumpa igenom turbon om det nu är så? Turbon är stort sätt ny och vill inte förstöra den. och jag tappar fortfarande tomgång... Varför detta? hjäp snälla smile
Mvh Andreas


633 Inlägg
8 mars 2013
#2
Andreas1645 skrev:
Hejsan, jo som sagt jag har bytt dumpventil till en återcirkulernade nu och jag tycker det låter som den dumpar igenom turbon va tror ni? jag filma in ett videoklipp när jag gasar på lite grann : http://www.youtube.com/watch?v=CZe4qYp4 … e=youtu.be ni får ha högt för att kunna höra. Vad ska jag göra för att den inte ska dumpa igenom turbon om det nu är så? Turbon är stort sätt ny och vill inte förstöra den. och jag tappar fortfarande tomgång... Varför detta? hjäp snälla smile
Mvh Andreas

antagligen så är de för hård fjäder i dumpen så därför dumpar den genom turbon istl


398 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#3
För ägaren innan hade dumpen på och körde med denna dumpen utan problem. Dumpar det igenom turbon lr dumpen? smile


Lowlife
809 Inlägg
8 mars 2013
#4
öppet sportluftfilter. ?

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

398 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#5
MarcusGronberg skrev:
öppet sportluftfilter. ?

Ja det är öppet sportluft filter på.
Har det något med detta att göra?


Lowlife
809 Inlägg
8 mars 2013
#6
Andreas1645 skrev:
MarcusGronberg skrev:
öppet sportluftfilter. ?

Ja det är öppet sportluft filter på.
Har det något med detta att göra?

kan göra. min s40 jag hade förr dumpa ingenting. men börjad dumpa ur "luftfiltret" när jag satte sportfilter..

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

398 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#7
MarcusGronberg skrev:
Andreas1645 skrev:
MarcusGronberg skrev:
öppet sportluftfilter. ?

Ja det är öppet sportluft filter på.
Har det något med detta att göra?

kan göra. min s40 jag hade förr dumpa ingenting. men börjad dumpa ur "luftfiltret" när jag satte sportfilter..

Haft luffilter hela tiden öppet smile ska kolla över dumpen tror den är för hårt inställd smile


633 Inlägg
8 mars 2013
#8
MarcusGronberg skrev:
Andreas1645 skrev:
MarcusGronberg skrev:
öppet sportluftfilter. ?

Ja det är öppet sportluft filter på.
Har det något med detta att göra?

kan göra. min s40 jag hade förr dumpa ingenting. men börjad dumpa ur "luftfiltret" när jag satte sportfilter..

de kan de inte alls göra , Klart som fan att de dumpar högre med Sportfilter på "öppet" , men nu va fråga om den dumpar genom turbon eller Återcirkulerande dumpen.

testa att justa dumpen om de går eller höj laddet wink


398 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#9
Vw-Andreas skrev:
MarcusGronberg skrev:
Andreas1645 skrev:

Ja det är öppet sportluft filter på.
Har det något med detta att göra?

kan göra. min s40 jag hade förr dumpa ingenting. men börjad dumpa ur "luftfiltret" när jag satte sportfilter..

de kan de inte alls göra , Klart som fan att de dumpar högre med Sportfilter på "öppet" , men nu va fråga om den dumpar genom turbon eller Återcirkulerande dumpen.

testa att justa dumpen om de går eller höj laddet wink

Kan inte ta isär dumpen för förra ägarn har knullat sönder ena skruven så den blivit rundad.. Sitter fast mitt i ingen stans o kan inte komma hem pga bilen startar inte.. Åkte in i buss fickan lät den stå på tomgång lät hur fint som helst sen stängde av o när jag skulle vri om nyckeln så startar den inte.. Kollat alla kablar, säkringar men startar ej.. Allt ser ut som de ska vara vet ej va jag ska göra vi har t o m försökt rulla igång den med bärgnings lina men går inte...


930 Inlägg
8 mars 2013
#10
Dumpen öppnar inte, och trycket går fel väg in i turbon.
Detta är fel och det är skadligt för turbon. och ja det låter så när man stoppar på ett öppet filter just för att det inte hörs när det sitter en sluten luftburk där.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Avstängd
1 418 Inlägg
8 mars 2013
#11
Kamulen skrev:
Dumpen öppnar inte, och trycket går fel väg in i turbon.
Detta är fel och det är skadligt för turbon. och ja det låter så när man stoppar på ett öppet filter just för att det inte hörs när det sitter en sluten luftburk där.

har du källa på att det är skadligt utan dump?

1 101 Inlägg
8 mars 2013
#12
Finns folk som kör utan dump bra länge innan sakerna ger upp dock så generellt sätt ökar du livslängden på din turbo genom att köra med en dump, sen så klarar vissa aggregat det bättre än andra. Men till topic, jag tycker inte det låter som att luften slår tillbaks på turbon?

Om den nu gör det är det minimalt och jag tycker i princip ALLA turbo bilar börjar låta såhär så fort man sätter dit öppet filter.
Prova plocka bort dumpen/plugga den helt å kör en gång så ska du få höra på turbo surge smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

930 Inlägg
8 mars 2013
#13
Johan85 skrev:
Kamulen skrev:
Dumpen öppnar inte, och trycket går fel väg in i turbon.
Detta är fel och det är skadligt för turbon. och ja det låter så när man stoppar på ett öppet filter just för att det inte hörs när det sitter en sluten luftburk där.

har du källa på att det är skadligt utan dump?

Ja det har jag. Men vi börjar med lite logiskt tänkade.
Hur snabbt snurrar en turbo? 150 000 - 200 000 rpm? om trycket kommer tillbaka så att impellern stannar upp tror du inte själv att det är skadligt? smile

Men ja. här har du lite fakta. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Det finns även dem som monterar dumpventilen och tycker att det fungerar ju hur fint som helst med ett maffigt kvitter ur luftfiltret... men då är det i själva verket så att dumpventilen inte öppnar. Du har alltså köpt något för dyra pengar som du inte använder dig av.  En dumpventil skall ALDRIG kvittra, gör den det så är den felinställd, inget snack om saken. Kvitter = FEL FEL FEL.(ja även om din kompis visar film på supra som kvittrar, den dumpen öppnar INTE)   En dumpventil behöver ofta vara så löst spännd att den står öppen på tomgång, inget problem på en motorsetup avsedd för det, men stora problem för bilar som inte är designade för det.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
8 mars 2013
#14
Woojen skrev:
Finns folk som kör utan dump bra länge innan sakerna ger upp dock så generellt sätt ökar du livslängden på din turbo genom att köra med en dump, sen så klarar vissa aggregat det bättre än andra. Men till topic, jag tycker inte det låter som att luften slår tillbaks på turbon?

Om den nu gör det är det minimalt och jag tycker i princip ALLA turbo bilar börjar låta såhär så fort man sätter dit öppet filter.
Prova plocka bort dumpen/plugga den helt å kör en gång så ska du få höra på turbo surge smile

Ljudet hörs hur tydligt som helst vid 21sec.

Precis och dem börjar kvittra just för att dumpen förmodligen är helt slut. T ex Audi och passat som kör ruskigt dåliga ventiler org.

Det finns INGEN dumpventil som kvittrar, Det finns inget som heter att den dumpar genom filtret (ljudet hörs igenom filtret just för att systemet inte är slutet i en luftburk). och det ÄR skadligt för turbon när det kvittrar då trycket inte har någonstans att ta vägen så det åker tillbaka in i turbon igen.
Senast redigerat av Kamulen (8 mars 2013)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 101 Inlägg
8 mars 2013
#15
Dom flesta turbos snurrar nog i 100-140 000 RPM, lite turbo surge får nog alla turbo bilar hur du än gör.
Men att köra med en slapp dump är nog mer skadligt, står dumpen å läcker tryck hela tiden får ju turbon kompensera för detta å ladda på bra mycket mer för att hålla samma tryck i systemet än vad den hade behövt göra med en Tät dump.
Så dumpen ska väll praktiskt sätt vara 100% tät fram tills de du stänger spjället och då ska ju dump vägen vara den enklaste vägen för luften att ta sig ut från?
Eller tillbaks in ifall du har återcirk tongue

Men till trådskaparen behöver du inte vara orolig för något tongue

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

930 Inlägg
8 mars 2013
#16
Woojen skrev:
Dom flesta turbos snurrar nog i 100-140 000 RPM, lite turbo surge får nog alla turbo bilar hur du än gör.
Men att köra med en slapp dump är nog mer skadligt, står dumpen å läcker tryck hela tiden får ju turbon kompensera för detta å ladda på bra mycket mer för att hålla samma tryck i systemet än vad den hade behövt göra med en Tät dump.
Så dumpen ska väll praktiskt sätt vara 100% tät fram tills de du stänger spjället och då ska ju dump vägen vara den enklaste vägen för luften att ta sig ut från?
Eller tillbaks in ifall du har återcirk tongue

Men till trådskaparen behöver du inte vara orolig för något tongue

Så du påstår att han inte ska oroa sig? 140 000 rpm och tvär stop kanske 20gånger i sekunden. Bra kör på!

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 101 Inlägg
8 mars 2013
#17
Kamulen skrev:
Woojen skrev:
Finns folk som kör utan dump bra länge innan sakerna ger upp dock så generellt sätt ökar du livslängden på din turbo genom att köra med en dump, sen så klarar vissa aggregat det bättre än andra. Men till topic, jag tycker inte det låter som att luften slår tillbaks på turbon?

Om den nu gör det är det minimalt och jag tycker i princip ALLA turbo bilar börjar låta såhär så fort man sätter dit öppet filter.
Prova plocka bort dumpen/plugga den helt å kör en gång så ska du få höra på turbo surge smile

Ljudet hörs hur tydligt som helst vid 21sec.

Precis och dem börjar kvittra just för att dumpen förmodligen är helt slut. T ex Audi och passat som kör ruskigt dåliga ventiler org.

Det finns INGEN dumpventil som kvittrar, Det finns inget som heter att den dumpar genom filtret (ljudet hörs igenom filtret just för att systemet inte är slutet i en luftburk). och det ÄR skadligt för turbon när det kvittrar då trycket inte har någonstans att ta vägen så det åker tillbaka in i turbon igen.

Hörde det nu, men hade dumpen inte öppnat så skulle de låtit betydligt mycket mer smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

930 Inlägg
8 mars 2013
#18
Woojen skrev:
Kamulen skrev:
Woojen skrev:
Finns folk som kör utan dump bra länge innan sakerna ger upp dock så generellt sätt ökar du livslängden på din turbo genom att köra med en dump, sen så klarar vissa aggregat det bättre än andra. Men till topic, jag tycker inte det låter som att luften slår tillbaks på turbon?

Om den nu gör det är det minimalt och jag tycker i princip ALLA turbo bilar börjar låta såhär så fort man sätter dit öppet filter.
Prova plocka bort dumpen/plugga den helt å kör en gång så ska du få höra på turbo surge smile

Ljudet hörs hur tydligt som helst vid 21sec.

Precis och dem börjar kvittra just för att dumpen förmodligen är helt slut. T ex Audi och passat som kör ruskigt dåliga ventiler org.

Det finns INGEN dumpventil som kvittrar, Det finns inget som heter att den dumpar genom filtret (ljudet hörs igenom filtret just för att systemet inte är slutet i en luftburk). och det ÄR skadligt för turbon när det kvittrar då trycket inte har någonstans att ta vägen så det åker tillbaka in i turbon igen.

Hörde det nu, men hade dumpen inte öppnat så skulle de låtit betydligt mycket mer smile

Nej det behöver det inte göra, för mig låter det mindre än så när min inte öppnar.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 101 Inlägg
8 mars 2013
#19
Visst laddar du 0,1-0,3 bar kanske de låter väldigt lite men säg att du laddar runt 1 bar å dumpen inte öppnar ALLS så får du ett ordentligt jäkla flutter som inte går att missa tongue

Jag har i stort sätt aldrig åkt en turbo bil som inte "fluttrar" lite vid avsläpp/växlingar när man inte laddar på så att säga tongue
Å då är de all ifrån original bilar med återcirkulerande dump till bra trimmade maskiner.
Senast redigerat av Woojen (8 mars 2013)

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Avstängd
1 418 Inlägg
8 mars 2013
#20
Kamulen skrev:
Johan85 skrev:
Kamulen skrev:
Dumpen öppnar inte, och trycket går fel väg in i turbon.
Detta är fel och det är skadligt för turbon. och ja det låter så när man stoppar på ett öppet filter just för att det inte hörs när det sitter en sluten luftburk där.

har du källa på att det är skadligt utan dump?

Ja det har jag. Men vi börjar med lite logiskt tänkade.
Hur snabbt snurrar en turbo? 150 000 - 200 000 rpm? om trycket kommer tillbaka så att impellern stannar upp tror du inte själv att det är skadligt? smile

Men ja. här har du lite fakta. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Det finns även dem som monterar dumpventilen och tycker att det fungerar ju hur fint som helst med ett maffigt kvitter ur luftfiltret... men då är det i själva verket så att dumpventilen inte öppnar. Du har alltså köpt något för dyra pengar som du inte använder dig av.  En dumpventil skall ALDRIG kvittra, gör den det så är den felinställd, inget snack om saken. Kvitter = FEL FEL FEL.(ja även om din kompis visar film på supra som kvittrar, den dumpen öppnar INTE)   En dumpventil behöver ofta vara så löst spännd att den står öppen på tomgång, inget problem på en motorsetup avsedd för det, men stora problem för bilar som inte är designade för det.

ja har kört 5000mil med en 13c på 1bar med dumplock och den va inte glapp när ja sålde bilen:) och inget turbo byte är gjort än vad ja vet då ja känner nya ägaren och bilen gått 2000mil till:)
även nissan 200 s13 hade inte ens någon dump orginal så:)


Sök