5256
Sök

Hur stoppa rost insida dörrar volvo 245

320 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#1
ska hämta en silvergrå 245 glt som har börjat rosta insida dörrar och vill gärna stoppa rostens framfart på ett lättsamt sätt.

om det blir en ful lagning men rosten avstannar är jag nöjd eftersom man ej kommer stå och glo där smile
Därför undrar jag om man kan skrapa bort det värsta och pensla på grå hammarlack bara?

Stoppar detta verkligen rostens framfart eller måste man verkligen blästra och lägga riktig grund bla,bla,bla?

tänkte faktiskt pyssla iordning denna bil och ta den på utställningar i sommar, då det är en hel del annat att fixa kan jag inte slänga på nya dörrar eller börja dona till detta ute på en grusplan... sad Tänkte för den delen slippa byta dörrar över huvud taget om det skulle vara möjligt.

Bilen är FÖ aldrig rostlagad eller fulskruvad, så den är så original den kan bli smile

Bmw Ownz

Dumpersförare.
970 Inlägg
8 mars 2013
#2
Frrla skrev:
ska hämta en silvergrå 245 glt som har börjat rosta insida dörrar och vill gärna stoppa rostens framfart på ett lättsamt sätt.

om det blir en ful lagning men rosten avstannar är jag nöjd eftersom man ej kommer stå och glo där smile
Därför undrar jag om man kan skrapa bort det värsta och pensla på grå hammarlack bara?

Stoppar detta verkligen rostens framfart eller måste man verkligen blästra och lägga riktig grund bla,bla,bla?

tänkte faktiskt pyssla iordning denna bil och ta den på utställningar i sommar, då det är en hel del annat att fixa kan jag inte slänga på nya dörrar eller börja dona till detta ute på en grusplan... sad Tänkte för den delen slippa byta dörrar över huvud taget om det skulle vara möjligt.

Bilen är FÖ aldrig rostlagad eller fulskruvad, så den är så original den kan bli smile

Slipa bort rosten och kör på med hammarlack. det kommer bli bra. blästring behövs inte. tycker många överdriver med att man ska blästra.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

1 125 Inlägg
8 mars 2013
#3
Skrapa rent ock spruta i RÅ Linolja,inte kokt för den stelnar


320 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#4
kan man inte kombinera detta?

måla på och efter några dagar sprutar man i olja så de dryper härligt hej efter?

Bmw Ownz

1 125 Inlägg
9 mars 2013
#5
Nej,linoljan kryper i i minsta por,det får du inte färgen att göra,linolja först.


Osponsrad
1 631 Inlägg
9 mars 2013
#6
Linolja är riktigt bra och som fadret säger så skall den inte va kokt..
Skall du lägga ner mkt tid på att rostlaga så är det punktbläster som gäller och glöm för fasiken inte kondensavskiljare på luftslangen så får du inte in fukt i sanden. då kan man lika bra ge fan i och rostlaga..

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

320 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#7
fadret skrev:
Nej,linoljan kryper i i minsta por,det får du inte färgen att göra,linolja först.

alltså.. man drar på linolja och låter det stelna i 2-3 veckor, sen målar man på hammarlack eller vad menar du?

är väll inte så fint om de är helt rostgrått i dörrarna tänker jag. med enbart tunt lager olja..?

Bmw Ownz

664 Inlägg
9 mars 2013
#8
VolvoCoffe skrev:
Frrla skrev:
ska hämta en silvergrå 245 glt som har börjat rosta insida dörrar och vill gärna stoppa rostens framfart på ett lättsamt sätt.

om det blir en ful lagning men rosten avstannar är jag nöjd eftersom man ej kommer stå och glo där smile
Därför undrar jag om man kan skrapa bort det värsta och pensla på grå hammarlack bara?

Stoppar detta verkligen rostens framfart eller måste man verkligen blästra och lägga riktig grund bla,bla,bla?

tänkte faktiskt pyssla iordning denna bil och ta den på utställningar i sommar, då det är en hel del annat att fixa kan jag inte slänga på nya dörrar eller börja dona till detta ute på en grusplan... sad Tänkte för den delen slippa byta dörrar över huvud taget om det skulle vara möjligt.

Bilen är FÖ aldrig rostlagad eller fulskruvad, så den är så original den kan bli smile

Slipa bort rosten och kör på med hammarlack. det kommer bli bra. blästring behövs inte. tycker många överdriver med att man ska blästra.

I mitt tycke är blästring ej överdrivet , det är nog mer seriöst än överdrivet.

Dumpersförare.
970 Inlägg
10 mars 2013
#9
Toddemannen skrev:
VolvoCoffe skrev:
Frrla skrev:
ska hämta en silvergrå 245 glt som har börjat rosta insida dörrar och vill gärna stoppa rostens framfart på ett lättsamt sätt.

om det blir en ful lagning men rosten avstannar är jag nöjd eftersom man ej kommer stå och glo där smile
Därför undrar jag om man kan skrapa bort det värsta och pensla på grå hammarlack bara?

Stoppar detta verkligen rostens framfart eller måste man verkligen blästra och lägga riktig grund bla,bla,bla?

tänkte faktiskt pyssla iordning denna bil och ta den på utställningar i sommar, då det är en hel del annat att fixa kan jag inte slänga på nya dörrar eller börja dona till detta ute på en grusplan... sad Tänkte för den delen slippa byta dörrar över huvud taget om det skulle vara möjligt.

Bilen är FÖ aldrig rostlagad eller fulskruvad, så den är så original den kan bli smile

Slipa bort rosten och kör på med hammarlack. det kommer bli bra. blästring behövs inte. tycker många överdriver med att man ska blästra.

I mitt tycke är blästring ej överdrivet , det är nog mer seriöst än överdrivet.

Du många ska överdriva med att så fort dom ser en fläck som en femkrona så ska det blästras- tycker du inte det är onödigt så. går att få bort rost på det gamla sättet med. blästring är för lathundar.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
10 mars 2013
#10
Henkix skrev:
Toddemannen skrev:
VolvoCoffe skrev:

Slipa bort rosten och kör på med hammarlack. det kommer bli bra. blästring behövs inte. tycker många överdriver med att man ska blästra.

I mitt tycke är blästring ej överdrivet , det är nog mer seriöst än överdrivet.

+1

Tror du att du sitter på fjantbook eller? läs garagets regler.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

DMNDphoto
727 Inlägg
10 mars 2013
#11
VolvoCoffe skrev:
Henkix skrev:
Toddemannen skrev:

I mitt tycke är blästring ej överdrivet , det är nog mer seriöst än överdrivet.

+1

Tror du att du sitter på fjantbook eller? läs garagets regler.

Lugna ner dig. Blästring är bra och seriöst men visst det går att laga genom att slipa bort rosten och så men blästring är bättre/smidigare.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

664 Inlägg
10 mars 2013
#12
VolvoCoffe skrev:
Toddemannen skrev:
VolvoCoffe skrev:

Slipa bort rosten och kör på med hammarlack. det kommer bli bra. blästring behövs inte. tycker många överdriver med att man ska blästra.

I mitt tycke är blästring ej överdrivet , det är nog mer seriöst än överdrivet.

Du många ska överdriva med att så fort dom ser en fläck som en femkrona så ska det blästras- tycker du inte det är onödigt så. går att få bort rost på det gamla sättet med. blästring är för lathundar.

Vill man hålla på traggla med rosten ett tag så visst slipa på bara...

Dumpersförare.
970 Inlägg
10 mars 2013
#13
Toddemannen skrev:
VolvoCoffe skrev:
Toddemannen skrev:

I mitt tycke är blästring ej överdrivet , det är nog mer seriöst än överdrivet.

Du många ska överdriva med att så fort dom ser en fläck som en femkrona så ska det blästras- tycker du inte det är onödigt så. går att få bort rost på det gamla sättet med. blästring är för lathundar.

Vill man hålla på traggla med rosten ett tag så visst slipa på bara...

Har alldrig varit något problem för mig. och rosten har för den delen inte dykt upp när jag har slipat. bläster är bra. men jag tycker bättre om att göra saker på andra sätt som funkar med.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
10 mars 2013
#14
Mattyyy skrev:
VolvoCoffe skrev:
Henkix skrev:

+1

Tror du att du sitter på fjantbook eller? läs garagets regler.

Lugna ner dig. Blästring är bra och seriöst men visst det går att laga genom att slipa bort rosten och så men blästring är bättre/smidigare.

Har inte sagt att det är oseriöst en ända gång eller att det är skit att blästra. alla lagar rost på sitt sätt. Även om det ändå alltid blir bra vilket det alltid har blivit för mig.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

26 Inlägg
18 mars 2013
#15
slipa ner det och få bort all rost, och lägg en zinkprimer som du sedan kan lägga oginallack på? våtslipa å ev. polera vaxa om det skiftar lite i färg...

Gjorde det på min 244 -88 och det har hållt sig hur bra som helst smile

lagom är bäst

320 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#16
Hallett skrev:
slipa ner det och få bort all rost, och lägg en zinkprimer som du sedan kan lägga oginallack på? våtslipa å ev. polera vaxa om det skiftar lite i färg...

Gjorde det på min 244 -88 och det har hållt sig hur bra som helst smile

när man gör sådär brukar det leta sig innåt ist. en vacker dag krachar de till och hoppsan så var det inget kvar av dörren.

gjorde exakt likadant på en golf jag hade (utan våtslip å polering)..... sad

Bmw Ownz

781 Inlägg
15 april 2013
#17
Hammarlack innehåller Silikon,vilket gör det omöjligt nästa gång du ska få färg o fästa på ytan.Fråga en billackerare vad han tycker om silikon...


320 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#18
ja vet att de inte går å måla över mä nått annat sen å de va inte tanken heller.

Bmw Ownz

6 738 Inlägg
15 april 2013
#19
går gör det ju wink jag har testat på min kylarbalk. målade först på med hammarlack o sen body över hammarlacken o sen lack på bodyn. funkar fint wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök