Updatering 28 MajHallå! Nu har man äntligen fått sig lite tid till och skriva här. Mycket har hänt sen senaste uppdateringen men jag ska försöka sammanfatta det så bra som möjligt!
Den 19:e April åkte maskinen på ras.. Vevstaken slog sönder hela blocket totalt.
Anledning till raset är svårt att säga, utav se vad som fanns kvar så åkte jag på lager ras. Det finns många teorier om vad som kan ha hänt. Men hänt är hänt. Det blir till och bygga om helt
När maskinen ändå var isär så tänkte jag snygga till och lackera diverse saker
Fräschare fördelningslåda!
Tyvärr så var toppen så illa däran så det blir en ny
Nylackerad växellådan
Nylackerade växellådansfästen
Lackerade även generator, styrservo, motorfästen, termostathus, oljefilterhus etc etc..
Recept på nya maskinen:Min föregående maskin var byggd för att klara ungefär 600hk, vilket jag låg på. Den här gången så tänkte jag inte ta några risker och jag ville ha marginal för min effekt, så maskinen byggs för att klara ungefär 1000hk.
Nytt preppat block
Ny Race portad topplock
Vevaxel från nyare Evo
Wiseco Heavy Duty 1400 Kolvar
Manley I-profil stakar
OEM Oljepump
GMB Vattenpump
ACL vev- och ramlager
ARP bultad bottendel
Cometic Topplockspackning
PowerTrain Tvåskivig-koppling
GMB vattenpump och OEM oljepump
ACL vev och ramlager samt Cometic ståltopplockspackning
Manley I-Profil stakar
Motorn kommer byggas av Anders på Flanders Motorsport. Ansåg att de var enklast den här gången då han hade allt hos sig redan. Här kommer lite bilder ifrån bygget
Så fort den var klar så var det iväg och hämta den! Tackar och bockar Flanders Motorsport för att kanon arbete och service! Rekommenderar dom verkligen!
Nya PowerTrain tvåskiviga kopplingen, skall tåla gött med vrid
Work Work!
Blev ett nytt oljekyl också. 25 rader med AN8-kopplingar
Sen var det dags för uppstart som gick riktigt bra. Efter några oljebyten så var de dags och gatmappa, så just nu går den på ca 1,2bar laddtryck. Blir till och ligga på den effekten för inkörning och tills jag har mappat bilen.
Godkänd på besiktningen!
Just nu så går bilen helt okej, tänkte ut och filma lite någon kommande dag o ladda upp. Mappning skall också göras så snart som möjligt så man även får lite effekt i maskinen
/Kong