3177
Sök

"Fallande" tomgång vid start, Volvo V50

7 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Volvo V50 1,8F som har börjat krångla.
Det började för 2 månader sen ungefär efter att etanolen frös i tanken när det var 15 minusgrader ute.
Jag fick igång bilen till slut med hjälp av motorvärmaren. Men den gick inte fint, och avgasreningslampan tändes. Men efter ett par mil och en flaska STP slocknade den och den började gå bättre. Nu går motorn fint..
Men: När jag kommer ut på morgonen nu och startar upp fanskapet så dör den oftast då den inte hittar rätt varvtal att lägga sig på..
Jag startar upp en andra gång, och då  funkar det kanon!
Någon som vet va detta kan va? Har kollat ventilhuset(?) och det ser ok ut. Bensinfiltret? Pumpen?

Tacksam för svar
MVH
Marcus

7 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#2
Tror att jag menade spjällhuset.. (boxen efter luftburken)

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
18 mars 2013
#3
Gör den ALLTID så numera? Jag har upplevt problem med min V50 1.8F vid kortare körsträckor. Säg att bilen stått hela dagen, jag kör till bensinmacken 100m hemifrån, stänger av och 2 min senare startar för att köra iväg. Då kan tomgången vara RIKTIGT jävla svajjig. Någon enstaka gång har bilen dött men vid en uppstart direkt efter så är det som att inget hänt.
Men det som sker är att tomgången som sagt svajjar och är riktigt låg, den svarar oregelbundet på gas men efter några sekunder av pumpande på gaspedalen så den varvar upp så är tomgången därefter normal.

Inget jag lider av då det inte händer alltför ofta men vad jag vet så är det flera som haft det problemet med just flexi-motorerna. Det diskuteras en del kring ämnet här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=88253
Får du inget svar av inläggen där så rekommenderar jag dig att skriva en rad även där då det är lite mer nischat i just den kategorien.
Senast redigerat av hyrbil (18 mars 2013)

Tada.wav

341 Inlägg
18 mars 2013
#4
Kör ALLTID längre sträcka efter tankning för att lära in adaptionerna, tankar du etanol måste du ha motorvärmaren när det är kallt ute. Kör mer på bensin, dom där motorerna går mycket renare på det

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
18 mars 2013
#5
Jag har hört motsatsen, att de går renare på etanol men med obefintligt kunnande kring ämnet så låter jag det ändå vara där.
Jag har inte tankat en enda droppe bensin i bilen sen jag skaffade min och gubben innan körde sällan på bensin heller och jag har inga som helst problem med etanol+kyla. Nu har vi väl förvisso inte haft så många monsterkalla nätter här i Stockholm i år, men ändå.

Edit: men jag förstår dock att det är mer skonsamt att köra med motorvärmaren om man nu inte har tillgång till garage!
Senast redigerat av hyrbil (18 mars 2013)

Tada.wav

341 Inlägg
18 mars 2013
#6
Du har ingen som helst smörjande effekt av etanolen, om du läser instruktionsboken står det att du bör köra var 3e tank på bensin. Etanolen är mer svårantändlig än vad bensinen är, därför du bör köra med motorvärmaren när det är kallt.

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
18 mars 2013
#7
Ja, det där har jag hört talas om samtidigt som Volvo (vissa, inte alla) säger att det inte spelar någon roll. Antar att de som kört med etanol från början till slut i flera år bara haft tur med motorn då...?

Edit: Det där lät dissigt, absolut inte min mening.
Senast redigerat av hyrbil (18 mars 2013)

Tada.wav

3 860 Inlägg
18 mars 2013
#8
Lite ot kanske..men min har vart lite kinkig under vintern och vad jag märkt har det, iaf på min, med blandningen att göra så jag har testat lite olika nu i vinter. Jag behöver när det är vinter köra med ca 15L blyfri 98 och resten E85 för att min ska starta på första försöket, tomgång har bara varit problem vid magrare blandning då den någon gång hostat till och dött direkt efter start. Denna blanding är testad ner till -15 iaf...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

6 632 Inlägg
19 mars 2013
#9
hyrbil skrev:
Ja, det där har jag hört talas om samtidigt som Volvo (vissa, inte alla) säger att det inte spelar någon roll. Antar att de som kört med etanol från början till slut i flera år bara haft tur med motorn då...?

Edit: Det där lät dissigt, absolut inte min mening.

Fast nu ska etanol motorerna servas var 1000 mil

spokenratt: Det klart du får problem..Etanolen bör inte användas under 5 grader.

De/Dem

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
19 mars 2013
#10
Ja det förstås, service var 1000e mil oavsett bränsle på fleximotorerna. Så följer man det verkar det inte vara några problem?

Tada.wav

235 Inlägg
19 mars 2013
#11
Kör bensin på vintern istället.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

7 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#12
Sedan etanolen frös har jag kört på shells v-power (98+)..
Men problemet fortsätter.. Misstänker att den frysta etanolen har "kletats" fast på nån ventil eller nått??

341 Inlägg
19 mars 2013
#13
Hur lyckades du få etanolen att frysa?
Det vanligaste är att spridarna blir delvis igensatta när man kör på etanol, har man tur kommer man undan rätt billigt genom att tanka bensin, hälla i injector cleaner och knacka med t.ex. en skruvmejsel på sidan av spridarna så brukar dom funka som dom ska ett tag iaf


Sök