3755
Sök

Frågor ang påverkan växellåda automat och dra släp

biatch
58 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#1
Jag har lite funderingar kring växellådor och hur de påverkas när när man drar tunga släp.

Det gäller en Volvo XC70 -11 205hk diesel med automatlåda med sportläge.

Tidigare hade jag en XC70 -07 automat som jag drog en helt del med. Den funkade riktigt bra och lådan gick verkligen jättefint alla år. Tills en dag då den totalhavererade utan någon som helst förvarning. Hydraulpaketet eller nåt liknande (är skitdålig på sånt här) var totalt skrot. Med den bilen drog jag en till två gånger i veckan ca 10mil totalt per vecka och ibland mer och då med hästtransport med bruttovikt på 1500kg.

Hur mycket påverkas automatlådorna av att dra 1500kg så pass ofta?

Hur mycket mer påfrestas lådan av att dra 2000kg istället för 1500kg?

Hur kan man köra för att underlätta för lådan?

Finns det andra bra åtgärder man kan vidta för att sköta om lådan?

Tack för hjälp smile

Saab 9-5 AERO kombi

4 823 Inlägg
19 mars 2013
#2
lucille skrev:
Finns det andra bra åtgärder man kan vidta för att sköta om lådan?

ja genom att byta oljan i lådan då det många gånger är pga att just oljan blivit kass då den antingen har gått för varmt så den blivit bränd eller att den helt enkelt har blivit för smutsig, det konstiga är att för privat personer finns det inte inlagt något bytes i service intervallet  trots att tillvärkaren rekomenderar att oljan ska bytas var 6000 eller om det va 9000mil.

till 850 & X70 finns det ett extra oljekyl som original tillbehör att köpa och det rekomenderades om man körde mycket med släp/husvagn just för att få ner temperaturen på oljan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 532 Inlägg
19 mars 2013
#3
Fords rekommendationer på deras var vid tung last skulle oljan kontrolleras var 1000e mil o bytas var 5000e mil.
Jag har inte haft några problem med min låda men jag har bytt olja var 2000e mil sen blire väl att man kollar oljor o skit en gång i månaden.
Bytte filter vid 4000mil för att va på säkra sidan.
Har dragit 4t några ggn.
Bilen är en Ford Excursion 7.3L Powerstroke med trim box o uppställt ladd.


biatch
58 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#4
Tack för svar.

Förra bilen bytte vi olja och spolade lådan var 3000de mil och tänker göra det på nya med. Fattar inte heller varför det inte finns intervall på det för privatpersoner? Taxi byter ju på 3000, därför vi gör det med för att vara på säkra sidan. Har ni nån aning om vad det kan kosta att slänga in en oljekylare till lådan?

Finns det nåt bra att tänka på vid körning med släp då man har automatlåda för att skona den? Det jag upplever är ju att en automatlåda gärna spelar mellan två växlar i uppförsbackar istället för att ligga och dra på lite lägre varv konstant. Ska man låta lådan hålla på så satt den går på de varv den själv vill eller ska man gå över på ''manuell'' och låta den ligga på en växel som känns bra? Samtidigt känns det ju som att den håller på växlar upp och ner för en anledning? Hur mycket påfrestas lådan av att hålla på så jämfört med att man låser den på en växel om det är en lång dryg backe?

Saab 9-5 AERO kombi


Sök