3619
Sök

Hans eller min försäkring?..

327 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
Köpte mig en bil igår kväll, som var påställd .. Bilen ska jag ha som reservdelsbil så kommer ställa av den!

Jag antar att jag inte hinner få hem registreringsbeviset tills på fredag.... Kommer hans försäkring täcka över helgen?

5 127 Inlägg
20 mars 2013
Så fort du köpt en bil så ska du fixa en egen försäkring. När papperna är skrivna så är den din och ditt problem. Skulle nått hända så kommer de säkerligen räknas som du åker oförsäkrat misstänker jag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

57 Inlägg
20 mars 2013
Vill minnas att detta beror på vad för datum som skrivs på ägarbytet, ska allt gå rätt till måste du teckna egen försäkring men om han går med på att skriva ett senare datum för ägarbyte gäller hans försäkring tills dess? Eftersom jag antar att ni inte gjorde detta så är det bara att teckna en engen försäkring.

327 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Så fort du köpt en bil så ska du fixa en egen försäkring. När papperna är skrivna så är den din och ditt problem. Skulle nått hända så kommer de säkerligen räknas som du åker oförsäkrat misstänker jag.

Ahaaa.. Vet du om jag kan ringa in imorgn, och ställa av den? för jag har ju inte koden ifrån regbeviset.

327 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
miatasimon skrev:
Vill minnas att detta beror på vad för datum som skrivs på ägarbytet, ska allt gå rätt till måste du teckna egen försäkring men om han går med på att skriva ett senare datum för ägarbyte gäller hans försäkring tills dess? Eftersom jag antar att ni inte gjorde detta så är det bara att teckna en engen försäkring.

Vi skrev den 19e på pappret... Antar att bilen står på mig imorgon, la på brevet igår ikväll... Kan jag då ringa in och ställa av den? trots att jag inte har regbeviset..

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 mars 2013
Före detta ägaren har inget mer att göra här.
Fixa en trafikförsäkring snarast annars kommer du få faktura från nåt försäkrings organisation som heter nåt jag inte kommer ihåg o det är 650kr/veckan.
Du kan inte ställa av bilen via internet men du kan ringa o kolla o fråga dom.

327 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
Grabber skrev:
Fixa en trafikförsäkring snarast annars kommer du få faktura från nåt försäkrings organisation som heter nåt jag inte kommer ihåg o det är 650kr/veckan.

Okej! då ska jag ringa imorgon! Hoppas dem kan ställa av biljäkeln.. Inte så sugen på att betala massa onödiga pengar...

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
21 mars 2013
Oavsett så är ju ägarbytet den 19e. Då åker du ändå på att betala trafikförsäkring för igår och idag - om de (inte dem) kan ställa av den. Annars lär de ha fått in pappret redan igår och då kan du logga in med e-legitimation och ställa av den när den gått över i din ägo. Gör en ägarkoll på bilen. Men du kan inte i efterhand teckna en trafikförsäkring från i förrgår eller igår. Så du åker nog på en dyr nota från trafikförsäkringsföreningen för två-tre dagar ändå, för att du var för snål för att teckna en riktig som man ska..

/Mattias

327 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
matteeee skrev:
Oavsett så är ju ägarbytet den 19e. Då åker du ändå på att betala trafikförsäkring för igår och idag - om de (inte dem) kan ställa av den. Annars lär de ha fått in pappret redan igår och då kan du logga in med e-legitimation och ställa av den när den gått över i din ägo. Gör en ägarkoll på bilen. Men du kan inte i efterhand teckna en trafikförsäkring från i förrgår eller igår. Så du åker nog på en dyr nota från trafikförsäkringsföreningen för två-tre dagar ändå, för att du var för snål för att teckna en riktig som man ska..

Har pratat med dom å bilen är avställd.. Det är upp till försäkringsbolaget nu.. Om dom vill ge mig "böter" eller vad man kallar de. Sen ligger det typ 200-300kr kvar på skatten, så blir väl isf inte så mycket jag får lägga själv=)

2 978 Inlägg
21 mars 2013
Kostar drygt en hundralapp per dag för en privat personbil, så ja, det lär gå på ett ut ungefär.

/Mattias

1 160 Inlägg
21 mars 2013
tips till alla. med bankid kan man göra det mesta utan regpapper. bara man står som ägare

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
21 mars 2013
horbybonnen skrev:
tips till alla. med bankid kan man göra det mesta utan regpapper. bara man står som ägare

Stämmer men man blir inte ägare på 5 minuter...

2 978 Inlägg
22 mars 2013
Grabber skrev:
horbybonnen skrev:

Om man gör ägarbyte online (via appen "Mina fordon") blir man wink

/Mattias

5 127 Inlägg
22 mars 2013
matteeee skrev:
Grabber skrev:
horbybonnen skrev:

Om man gör ägarbyte online (via appen "Mina fordon") blir man wink

Eller åker förbi transportstyrelen i örebro å lägger de direkt i deras låda smile tar inte lång stund då om dom har öppet :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 160 Inlägg
22 mars 2013
Grabber skrev:
horbybonnen skrev:

helt rätt men slipper vänta på posten

327 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
Jag slapp betala..... Känns rätt gött...

Muttley
28 mars 2013
Ingen slipper undan tff.  Isåfall har de missat något.

327 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Ingen slipper undan tff.  Isåfall har de missat något.

Hm.. Hur länge kan det ta innan bötern kommer då?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
29 mars 2013
Grabber skrev:

Det är Trafikförsäkringsföreningen du menar och det brukar svida när dom skickar inbetalningskortet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
29 mars 2013
De är inga böter. De är trafikförsäkringsavgift.  www.tff.se
Jag åkte på de med en mc,  ca 3 dagar. Tog väl 1-1,5 vecka innan jag fick fakturan. 
Och har du inte fått godkänt av tff så tror jag knappast att du kommit undan? 

För som jag uppfatta de så trafikförsäkra du inte på några dagar, då får du avgitt för de dagarna vilket är högre än vanligt.

Sök