3051
Sök

Köpråd: BMW M3 E30

1 515 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#1
Hellu!

Som topic lyder så skulle jag gärna villja ha lite råd och höra lite erfarenheter ifrån folk som har ägt eller kört en E30 M3:a

Jag är inne på att köpa Gide´s gamla M3a som är i sjukt bra otförande, original och i stort sätt orörd - Precis som jag vill ha det!

Har varit i kontakt med Kevin i Göteborg som har bilen för tillfället och måste säga att jag är sjukt nöjd med deras service och mottagande! Riktigt hjälsamma och försöker att hjälpa till så mycket som möjligt!

Jag kan dock NOLL om BMW då jag aldrig skruvat eller ägt en, därför skulle jag gärna villja ha lite hjälp ifrån er kunniga därute då köpet är i stort sätt gjort, ska bara skicka in papper till Kevin och sedan åka ner och förhopningsvis slutföra affären.

Så till frågan:
-Vad bör jag tänka på?
-Vore det en dålig affär utav mig då jag mäste släppa min Evo vid bilbyte då jag ej har råd med 2 sommarbilar?
-Fördelar/nackdelar med bilen?
-Lätt skruvad?
mm..

Tyck till gott folk så att jag får lite extra kunnighet inför köpet och inte åker ner 5timmar/enkel resa i onödan smile

Tack på förhand!

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

807 Inlägg
23 mars 2013
#2
kolla på autopower.se, massa bmw experter där...

I'd rather die like a man, than live like a coward

1 515 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#3
drazen_gti skrev:
kolla på autopower.se, massa bmw experter där...

Will do! Tack gubben! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Shervin G Moghadam | photography
17 Inlägg
23 mars 2013
#4
1. BMW E30 är känd för att vara en väldigt pålitlig och långlivad bil. Tror inte M3 är ett undantag men tänk på att om du hittar en bil som rullat många mil så ska den ha gått igenom ventilspelsjustering om jag kommer ihåg rätt. Detta ska föriövrigt ha skett på dem flesta BMW bilar, kommer inte ihåg exakt miltal dock.

Tänk på att M3 E30 är en populär bus/banbil och om du misstänker att bilen körts hårt så kolla lite extra, tex motorkuddar och diverse chassidelar.

Dem kanske är mer specifika på autopower.se, så fråga där också smile

2. Jag tycker inte det är en dålig affär att släppa din Evo för en M3 E30, M3 E30 är enligt många en klassiker och välvårdade exemplar kommer säkerligen att stiga i pris. Detta kan diskuteras dock.

3. Fördelar och nackdelar. Svår fråga. Jag älskar M3 E30, den är känd för att vara en av dem roligaste bilarna att köra och det som sagt en bra investering och en klassiker så jag ser inga nackdelar.

4. Fråga en M3 E30 ägare på Garaget! smile Den borde vara relativt lättskruvad, det är alla E30:in dock så skiljer sig den fyrcylindriga S14 motorn från dess sexcylindrig kusiner.

1 515 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#5
Shervin skrev:
1. BMW E30 är känd för att vara en väldigt pålitlig och långlivad bil. Tror inte M3 är ett undantag men tänk på att om du hittar en bil som rullat många mil så ska den ha gått igenom ventilspelsjustering om jag kommer ihåg rätt. Detta ska föriövrigt ha skett på dem flesta BMW bilar, kommer inte ihåg exakt miltal dock.

Tänk på att M3 E30 är en populär bus/banbil och om du misstänker att bilen körts hårt så kolla lite extra, tex motorkuddar och diverse chassidelar.

Dem kanske är mer specifika på autopower.se, så fråga där också smile

2. Jag tycker inte det är en dålig affär att släppa din Evo för en M3 E30, M3 E30 är enligt många en klassiker och välvårdade exemplar kommer säkerligen att stiga i pris. Detta kan diskuteras dock.

3. Fördelar och nackdelar. Svår fråga. Jag älskar M3 E30, den är känd för att vara en av dem roligaste bilarna att köra och det som sagt en bra investering och en klassiker så jag ser inga nackdelar.

4. Fråga en M3 E30 ägare på Garaget! smile Den borde vara relativt lättskruvad, det är alla E30:in dock så skiljer sig den fyrcylindriga S14 motorn från dess sexcylindrig kusiner.

Tack för ditt svar smile

- Hittade en tråd på Autopower.se om jusst denna bil som är till salu, och fick fram lite oroväckande fakta. . .

Går inte att linka därifrån heller, men finns en ganska lång tråd ang den bilen. Nu fick man sig en funderare hmm

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

180 Inlägg
23 mars 2013
#7
köper du den damir, då älskar jag dig


1 515 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#8
Apelgren skrev:
köper du den damir, då älskar jag dig

Haha blir nog inte av efter vad jag läst, läs och se efter så förstår du mig vännen! smile

Ska fortsätta och leta vidare iaf, annars blir det en ifrån USA eller England smile
Senast redigerat av Audi_powah (23 mars 2013)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

"Unloaded"
1 557 Inlägg
23 mars 2013
#9
E30 M3 kostade för 7-8 år sedan runt 100 000, nu ligger de i över 200 000. Så värdemässigt så gör du bara vinst på ett byte mot Evon, som bara sjunker i värde.

E30 M3 är en tidlös klassiker som fortfarande gör bra varvtider(beror iofs alltid mycket på föraren) sett mot dagens bilar, inte snabbast på rakorna men det är sällan där det räknas heller. Effektmässigt så blir du förmodligen inte imponerad om man jämför mot Evon, men om du älskar att köra så kommer du sannolikt att falla för den iaf.

"When innovation meets passion!"

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
23 mars 2013
#10
Lozinmust skrev:
E30 M3 kostade för 7-8 år sedan runt 100 000, nu ligger de i över 200 000.

Dom var tom nere runt 60 000 som lägst...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
23 mars 2013
#11
Ulf_W skrev:
Lozinmust skrev:
E30 M3 kostade för 7-8 år sedan runt 100 000, nu ligger de i över 200 000.

Dom var tom nere runt 60 000 som lägst...

Då var det ingen fin bil utan nåt sönderskruvat o sönderkörd!


1 515 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#12
Tack för delade åsikter!

Vad som fick mig att avstå i sista minut på denna bilen var att det fattades alltför mycket för att den skulle vara värt det begärda priset. Ex: ingen historik/servicebook, bytta fram skärmar av okänd anledning, baksätet är inte original som påstått, utan det är skin BMW e30 sport och inte skin m3 e30 samt att sen bytt 3 ägare under 12 månader dryga.

+ att bilens front måste passas in bättre, lite rost vid tak luckan, hjulinställningen behövs och inredningen måste restoreras. Tidigare ägare har inte ens i närheten betalat begärt pris och det var det sista som fick mig att tvärvända då jag kan lägga till 30k och få en original med full historik och lägre mil/ägare för dryga 200k ifrån England.

Vad tycker ni om detta? har jag en poäng eller är jag helt ute och cyklar?

All fakta fanns att få reda på i en tråd på autopower.se som jusst handlade om bilen jag skulle köpa. Så tack till drazen som gav mig sidan! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

1 515 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#13
Inga åsikter på det? smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
24 mars 2013
#14
köper du en från england får du väl en "fel" styrd ?

jag hade åkt och kollat på den smile


1 515 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#15
CHEEVA skrev:
köper du en från england får du väl en "fel" styrd ?

jag hade åkt och kollat på den smile

Naa, m3 e30s finns bara som vänsterstyrda smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"


Sök