3811
Sök

Felkopplat slutsteg, har jag bränt det?

36 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#1
Tja!

Köpte mig häromdagen en Kenwood 150ui bilstereo, som jag planerade att använda till mitt 4-kanals Rockford Punch P4004. I min iver att få provspela steget som varit monterat i ett halvår, skulle jag dra pluskabeln till batteriet, där det redan satt en rödlappad kabel. Steget startade inte, och en halvtimme efteråt insåg jag att jag dragit stegets pluskabel till batteriets minuspol. Efter att allt kopplats korrekt, vill det dock fortfarande inte gå igång. Delningsfiltren lyser inte, och högtalarna är stendöda.

Jag har fem tänkbara orsaker till varför steget inte startar:
- Säkring på antingen steget (2x30A) eller kabeln har gått.
- GND-kabeln är dubbelt så tjock som pluskabeln (ska tydligen inte vara rekommenderat?)
- Remotekabeln är felkopplad (dock har jag testat alla lösa kablar till stereon)
- Batteriet är för urladdat för att starta steget (bilen startar inte, och huvudenheten dör om jag manövrerar takluckan)
- Steget är kortslutet.

Vad kan ha hänt när jag kopplade kabeln fel, och sedan provade starta bilen? Det uppstod inga gnistor eller liknande. Finns det nån chans att slutsteget fortfarande fungerar? Tack på förhand!

5 127 Inlägg
27 mars 2013
#2
Att du kopplat fel borde inte döda steget. Värre om det vore vänt mellan pluss och minus men minus, minus in i steget borde inte döda det. Mät så du har ström till steget samt på remot så har du en bra bötjan och så klart ladda ditt batteri.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
27 mars 2013
#3
Har du kopplat plus på - och minus på + så kan du ha stora problem, däremot om det bara var plus kabeln som hamnade på jord och minus fortfarande var på jord så ska det inte vara några problem alls.

Prio 1 : Kolla kablarna så dom sitter rätt (Plus/Minus,Remote)  & ladda upp batteriet, eftersom stereon dör pgra låg spänning så har du inte pulver kvar att kunna starta nåt

Funkar det ändå inte efter det så
Prio 2 : Kolla säkringarna så dom är hela och har du glassäkring på plus kabeln så kan dom se hela ut fast dom ändå är trasiga.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

36 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#4
mb_pucken skrev:
Att du kopplat fel borde inte döda steget. Värre om det vore vänt mellan pluss och minus men minus, minus in i steget borde inte döda det. Mät så du har ström till steget samt på remot så har du en bra bötjan och så klart ladda ditt batteri.

Streethawk skrev:
Har du kopplat plus på - och minus på + så kan du ha stora problem, däremot om det bara var plus kabeln som hamnade på jord och minus fortfarande var på jord så ska det inte vara några problem alls.

Prio 1 : Kolla kablarna så dom sitter rätt (Plus/Minus,Remote)  & ladda upp batteriet, eftersom stereon dör pgra låg spänning så har du inte pulver kvar att kunna starta nåt

Funkar det ändå inte efter det så
Prio 2 : Kolla säkringarna så dom är hela och har du glassäkring på plus kabeln så kan dom se hela ut fast dom ändå är trasiga.

Tack för era svar! Sprang ut med multimeter till bilen i eftermiddags, då jag inte orkade vänta på att morsan skulle komma hem med laddaren. Först och främst hade jag kopplat remote-kabeln på huvudenhetens "remote control", där spänningen låg på 12 volt. Dock gjorde inte detta så mycket, eftersom jag därefter uppmätte stegets pluskabel till 0.02 volt, med båda säkringarna i gott skick.

Det hela visade sig bero på att det öht inte satt någon säkring i den lilla hållaren vid batteriet. Smällde in en 75-amperare där, vilket visserligen är 15 för mycket, men åtminstone fungerar tills jag har en 60A. Nu startar det klanderfritt upp på 11,96 volt wink

[/img]http://forumbilder.se/CDNBL/imag0068.jpg[/img]
Senast redigerat av Q4Rspwn (28 mars 2013)


Sök