3078
Sök

BMW E36: Vart sitter bränslepumpen

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#1
Jag hoppas tråden hamnade rätt. Har en kompis med en BMW E36 (92:a?) Vet inte nummer men det är fart i skiten.

Hur som helst det är inte så viktigt (hoppas jag), problemet är att den inte startar, allt verkar gå igång men den vill inte starta, Vi misstänker bränslepumpen just för att de e bränsle i skiten, den gick lite små ryckigt innan och var orolig på tomgång och nu startar den inte.

Skall ta med startgas o testa o få igång den inom kort för att bekräfta.

Om det är bränslepumpen så vill vi ju gärna byta den, någon som vet hur man kommer åt den, vi har begr. med verktyg och kan inte hissa upp bilen (alternativet är skroten om det inte går att byta den själv, vilket är synd för den är rätt så fin för o kostat ca 3000kr).


dARKiE
5 031 Inlägg
28 mars 2013
#2
den sitter under baksätes dynan.

Kolla även bränslereläet så det är helt. Sitter i motorrummets säkringsbox och är vitt

http://www.autopower.se/mekartips/mekar … ?dokid=209

en 316 i guiden men samma princip.
Senast redigerat av Darkie (28 mars 2013)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#3
Darkie skrev:
den sitter under baksätes dynan.

Kolla även bränslereläet så det är helt. Sitter i motorrummets säkringsbox och är vitt

http://www.autopower.se/mekartips/mekar … ?dokid=209

en 316 i guiden men samma princip.

tack så mycket, skall kolla till båda två, då går det ju i alla fall o ta bort bränslepumpen utan att man måste hissa upp så då blir de nog inte skroten i alla fall.


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#4
Jag fortsätter i den här tråden istället för o göra en ny. Nu har jag hjälpt min kompis lite o kollat på hans Bil.

Vi fick igång den en liten stund med startgas... men det kanske kan vara något annat som är fel.

Till alla er där ute som vet hur luftintaget ser ut till en Bmw E36 (vet ej motor tyvärr men såg ut som en 4:a).
In kommer luften via grillen in till burken med luftfiltret, på den burken sitter den någonting och om man kollar på insidan så är det en metall bricka (som öppnas inåt e jag rätt säker på) mellan motorn och den här burken går det en bred stor slang för luften.

Den här slangen har vid fästet på luftburken torkat och gått sönder så in i helvete, den sitter ihop kanske 3cm högst på sin höjd. Går att dra åt sidan så att det är fritt flöde in till motorn, Kan detta vara "problemet"?

Så länge jag höll ihop den någolunda och körde på med startgas så startade den (samt gaspådrag), den till o med varvade ur. men så fort min kompis släppte gasen dog den, vi gjorde det några få gånger och i slutet sprutade jag startgas rätt in där slangen var trasig (dvs så den verkligen kom in i motorn).

Jag misstänker att det är så att det finns en massa sensorer(luftmassemätare?) o skit (bla vid den där saken som sitter på luftburken, tror det är ett spjäll av något slag). Det kanske är så enkelt att det blir en massa fel värden som gör att bilen inte vill?

Eller är det någon som vet om det borde vara så här problematiskt om man försöker få bilen att gå utan att luften går den "normala vägen" och istället mer eller mindre sugs rakt in i motorn, eller skall vi fortfarande tro på att det är något relaterat till bensintilförseln?

Hoppas någon förstår vad jag skriver, är väldigt trött.

Mvh
Jesper



Sök