3242
Sök

Råd angående Trimming av b230fk

82 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjennare har en nyrenoverad b230fk   530 topp, orginal kolvar och h profil,   alltså helt orginal förutom H profilarna då...   tänkte se vad ni alla har för Tankar kring motorn i sig.   eftersom jag inte är sugen på att köpa ett nytt  Sprut för 10 tusen kronor + mappning,    hur kan man lättast lösa  300+  hk?   såvitt jag vet så håller Kolvarna en bra bit över 300  och även H profil stakarna då..     men toppen osv, behövs den portas eller hur långt räcker den i förhållandet smile?


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
Refined
1 770 Inlägg
29 mars 2013
#3
Mitt recept på 306 ärliga motor hästar.
Inget portat någon stans och original kolvar/stakar.

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

3 292 Inlägg
30 mars 2013
#4
Zwudda skrev:
Mitt recept på 306 ärliga motor hästar.
Inget portat någon stans och original kolvar/stakar.

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

Detta receptet låter ju kalas bra.. tycker TS borde satsa på det... vad ligger prislappen på ungefär ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Refined
1 770 Inlägg
30 mars 2013
#5
Danne_1977 skrev:
Zwudda skrev:
Mitt recept på 306 ärliga motor hästar.
Inget portat någon stans och original kolvar/stakar.

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

Detta receptet låter ju kalas bra.. tycker TS borde satsa på det... vad ligger prislappen på ungefär ?

Beror ju lite på hur man skaffar sakerna, men är man inte så förbannat knusslig och kan köpa lite begagnat så klarar man sig enkelt under 15.000:-

82 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#6
Tack för svaren, sitter just nu på

BTR
530 orginal
3 tum LMM
större uppgraderad IC
16t Tror jag
KL racing grenrör "det billiga"
968 R spridare
3 tum från turbo , dock ligger Dp:n för nära ena kontakten till Stiften 1 brinner upp med jämna mellanrum big_smile
chippad "okänt" men kan kolla upp
H-profil stakar
orginal insug
m90

"och allt är ju då nytt/renoverat sen 100 mil mer eller mindre"

det jag själv tänker på att fixa är väl nytt grenrör/dp/turbo/koppling  och montera en dump för det gjorde ju inte förra ägaren så turbon ger väl sig tillslut om jag inte gör detta .     och vad tror ni jag kan ladda utan att behöva mappa?? känns som overkill att mappa domma prylarna.      känner att en 16v topp och en rejäl snurra får införskaffas innan jag köper annat sprut...   Dock klarar denna klockan som satt på enbart 1bar så behöver ju inte oroa mig  att jag ladda för mycket heller för den delen.


Vilken kam det är vet jag inte


volvolover
667 Inlägg
17 april 2013
#7
En fråga angående bränslesystemet.
Kommer soppan till fuelrailen först och sedan btr?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 april 2013
#8
BTR sitter på utgående sida av fuelrailen på B230 motorerna, ja. Är gjort så på de flesta insprutare med samma teknik vad jag vet..

Turbomotor skrev:
En fråga angående bränslesystemet.
Kommer soppan till fuelrailen först och sedan btr?
Senast redigerat av PHrnfeldt (17 april 2013)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

volvolover
667 Inlägg
17 april 2013
#9
PHrnfeldt skrev:
BTR sitter på utgående sida av fuelrailen på B230 motorerna, ja. Är gjort så på de flesta insprutare med samma teknik vad jag vet..

Turbomotor skrev:
En fråga angående bränslesystemet.
Kommer soppan till fuelrailen först och sedan btr?


Toppen! Då vet ja hur ja ska koppla in skiten smile)

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen


Sök