3510
Sök

Taorifråga: båda bryter mot trafiklagen, men vem blir skyldige.

346 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med en teorifråga.
Helst med hänvisningar i lagtexten.

bil 1 står parkerad, och bil 2 väljer att överskrida heldragen mittlinje (brott mot trafiklagen), bil 3 väljer att svänga ut till höger då det inte kommer någon bil från vänster (brott mot trafiklagen, väjningsplikt). Då sker själva olyckan. Vem blir ansvariga?

blir både bil 1 och bil 2 ansvariga 50/50 eftersom båda bröt mot trafiklagen?

skulle verkligen bli tacksam för hänvisning i trafikförordningen.

http://www.ladda-upp.com/bilder/80422/sdfsdfsdf
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/sdfsdfsdf-699.jpg
Senast redigerat av naak2803 (30 mars 2013)

5 089 Inlägg
30 mars 2013
Bil nr.2 skulle jag tycka då den är ute på mötandes körfält.. Bil nr 3 ska ju inte direkt ge väjningsplikt till bilar som kommer in på fel fil år fel färdriktning..

\Lindgren

Evildan
30 mars 2013
Jag skulle våga mig på att tycka att bil 2&3 är lika skyldiga av de anledningar som TS syftar på, samt att jag ska nog beställa en chokladfontän nu big_smile
Bil 1 är inte inblandad i olyckan, dock förtjänar den en parkeringsbot då den verkar stå för nära korsningen.
Senast redigerat av Evildan (30 mars 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
30 mars 2013
Evildan skrev:
Jag skulle våga mig på att tycka att bil 2&3 är lika skyldiga av de anledningar som TS syftar på, samt att jag ska nog beställa en chokladfontän nu big_smile
Bil 1 är inte inblandad i olyckan, dock förtjänar den en parkeringsbot då den verkar stå för nära korsningen.

Inte för att bil1 parkerat på huvudled då? wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
30 mars 2013
it_mutt skrev:
Evildan skrev:

Inte för att bil1 parkerat på huvudled då? wink

Jovisst, det är ett skäl gott som något.
Såg den gula rektangeln nu när jag tittade igen, var tidigare distraherad av chokadfontänen, lättare fokusera nu när jag beställt en.

1 160 Inlägg
30 mars 2013
bil 3 han har väjningsplikt+han skall titta åt båda håll kan ju komma både blåljus cyklister o annat ofog.idiotiskt ja men så brukar lagen vara. sunt förnuft förekommer inte i lagen

5 686 Inlägg
30 mars 2013
Så som jag tolkar trafikreglerna så ligger skulden på bil nr3 då man alltid har väjningplikt vid anslutning till huvudled.

(Alla tre bilar har brutit mot lagen men det var bil nr3 som orsakade olyckan)

Avstängd
10 388 Inlägg
30 mars 2013
Ja, fast, har du hinder på "din sida", så ska du släppa fram andra "först" också. Men visst, bil2 befinner sig redan på huvudleden...

Jag tror det är cyklistens fel tongue wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 086 Inlägg
30 mars 2013
Bil nummer tre har ingen anledning att förutse att det ska komma en mötande bilist på fel sida vägen, varav han inte kan belastas för olyckan. Så skulle jag resonerat.
Senast redigerat av Germax (30 mars 2013)

Driver kolfibervinyl.se
120 Inlägg
30 mars 2013
Det är ju bil två som är skyldig då han kör på fel sida av vägen och är då orsaken till olyckan, bil tre har i detta fall bara väjningaplikt för den som kommer från vänster sida då han svänger höger. Inga konstigheter alls.

En bil, två fil, tre mil

5 Inlägg
31 mars 2013
Kungkim skrev:
Det är ju bil två som är skyldig då han kör på fel sida av vägen och är då orsaken till olyckan, bil tre har i detta fall bara väjningaplikt för den som kommer från vänster sida då han svänger höger. Inga konstigheter alls.

bil 3 har väjningsplikt för alla som kör på huvudleden även dom som kör på felsida vägen.

6 632 Inlägg
31 mars 2013
it_mutt skrev:
Ja, fast, har du hinder på "din sida", så ska du släppa fram andra "först" också. Men visst, bil2 befinner sig redan på huvudleden...

Jag tror det är cyklistens fel tongue wink

Den joveln.

Känns som bil 2 har gjort fel. Bil 3 BÖR ju ha saktat farten då han/hon ska ut på huvudled.

Men..Bil 2 kom från HÖGER. (Ingen högerregel dock)

De/Dem

326 Inlägg
31 mars 2013
thdn skrev:
bil 3 har väjningsplikt för alla som kör på huvudleden även dom som kör på felsida vägen.

Exakt! Det fick jag lära mig för många herrans år sen när jag tog körkort, och jag tror inte reglerna har ändrats i det fallet.

Vad är det med körkortsundervisningen nu för tiden förresten? Väldigt vanligt att folk sitter och gissar till höger och vänster om grundläggande trafikregler på forumen. Nästan så man ska börja bli orolig när man möter en fjunläpp i en gammal 740.

Driver kolfibervinyl.se
120 Inlägg
31 mars 2013
Fast jag håller fortfarande på nummer två då han inte behöver vara på felsida ända fram till korsningen, finns massa plats för han att svänga in framför nummer ett, så om fallet skulle vara exakt som på bild så tror jag att nummer två hade åkt på det pga hur länge han körde på fel sida.

En bil, två fil, tre mil

Egen
277 Inlägg
31 mars 2013
Bil 2 ska släppa fram alla som kommer på den vägen den ska ut på.
Så den blir skyldig, Även om bil 2 nu gjorde fel den också.

Evildan
31 mars 2013
SimonT skrev:
Bil 2 ska släppa fram alla som kommer på den vägen den ska ut på.
Så den blir skyldig, Även om bil 2 nu gjorde fel den också.

?
antar att du menar:

"Bil 3 ska släppa fram alla som kommer på den vägen den ska ut på, så bil 3 blir skyldig även om bil 2 nu gjorde fel den också."

Sök