3092
Sök

Nöter det inte mycket på motorn när man driftar hårt?

245 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#1
Vad är det som nöts mest på motorn när man ligger på varvstoppet så mycket?

Är det värmen som är problemet? Vilka komponenter tar skada först osv?

http://www.youtube.com/watch?v=o5NhYxrebUE

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
31 mars 2013
#2
I det där fallet är det nog mest stenskotten på polarnas bilar som svider mest..

"My drinkingteam has a racingproblem"

2 401 Inlägg
31 mars 2013
#3
Diskolaro skrev:
Vad är det som nöts mest på motorn när man ligger på varvstoppet så mycket?

Är det värmen som är problemet? Vilka komponenter tar skada först osv?

http://www.youtube.com/watch?v=o5NhYxrebUE

Hahaaha satan vad den varvade gött


Osponsrad
1 631 Inlägg
31 mars 2013
#4
drift ? mer donut..

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Evildan
31 mars 2013
#5
REG-SKYLTEN skrev:
I det där fallet är det nog mest stenskotten på polarnas bilar som svider mest..

lollollol


Den där filmen bekräftar flertalet fördomar angående det fräääna "BMW folket"


Och jo, ang topic, att ligga och nöta på varvtalsbegränsningen så där nöter på materialet en hel del.
Senast redigerat av Evildan (31 mars 2013)

245 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#6
Det var nog jävlar vad problematiskt det ska vara att besvara frågorna.

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
31 mars 2013
#7
Med den föraren är det bara en tidsfråga innan motorn exploderar.

Det som tar mest skada är motorn.  Men även växellåda och bakaxel då dom inte får någon direkt kylning.

Kylningen får du i vanliga fall av fartvinden och det brukar räcka. 

Drivaxlarna tar mest stryk när du ska få hjulen att börja spinna. Det är då dom går av/ vrider sig.


450 Inlägg
31 mars 2013
#8
Diskolaro skrev:
Det var nog jävlar vad problematiskt det ska vara att besvara frågorna.

använda din egen tid och googla efter svaren eller liknande om du inte har tid att vänta eller accepterar de som skrivs

245 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#9
VKN_940 skrev:
Med den föraren är det bara en tidsfråga innan motorn exploderar.

Det som tar mest skada är motorn.  Men även växellåda och bakaxel då dom inte får någon direkt kylning.

Kylningen får du i vanliga fall av fartvinden och det brukar räcka. 

Drivaxlarna tar mest stryk när du ska få hjulen att börja spinna. Det är då dom går av/ vrider sig.

Jag skulle vilja ha ett lite mer detaljerat svar, jag undrar vilka komponenter i motorn som tar skada först. Kolvar, kolvringar och vevstakar klarar väl en hel del? Åker kamaxlarna först, eller vipporna?

Se, jag har ingen aning, men det är mer detaljerade svar jag är ute efter!

245 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#10
Henrik-N skrev:
Diskolaro skrev:
Det var nog jävlar vad problematiskt det ska vara att besvara frågorna.

använda din egen tid och googla efter svaren eller liknande om du inte har tid att vänta eller accepterar de som skrivs

Går inte att googla sig fram till svaret jag söker. Försök själv.

245 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#11
Snöa inte in er på videon, jag undrar liksom vad som tar skada på motorn överlag när man står på varvstoppet en stund (vilket driftare gör väldigt ofta).

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
1 april 2013
#12
Det som brukar hända är att en eller flera vevstakar inte klara av farten och kraften du får på dom. Då viker dom sig och tillslut går av. Men det kan även vara en ventil som går av. Det är i princip helt och hållet beroende på motor och vad som är gjort. Det kan vara så att på 2st identiska motorer så kanske en vevaxel går sönder och i den andra spricker kanske kolven.


Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
1 april 2013
#13
Diskolaro skrev:
Snöa inte in er på videon, jag undrar liksom vad som tar skada på motorn överlag när man står på varvstoppet en stund (vilket driftare gör väldigt ofta).

Det är just därför jag bygger en motor för att inte ligga på varvstoppet hela tiden. Utan jag vill ligga så att jag har effekt över.


245 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#14
VKN_940 skrev:
Diskolaro skrev:
Snöa inte in er på videon, jag undrar liksom vad som tar skada på motorn överlag när man står på varvstoppet en stund (vilket driftare gör väldigt ofta).

Det är just därför jag bygger en motor för att inte ligga på varvstoppet hela tiden. Utan jag vill ligga så att jag har effekt över.

Men varvstopped är väl till att förhindra skador på motorn?

Tvivlare
2 266 Inlägg
1 april 2013
#15
varvstopp o fullt rattutslag är skitballt. vad som sen går sönder är irrelevant, bara man har kul smile men vanligast är nog saker i ventilmekaniken gissar jag på.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Hhehehehhest
375 Inlägg
1 april 2013
#16
Jag körde varvstopp och launch som en idiot med helt oöppnad motor, endast cooperring packning och överladd. Bilen gick över 2000 mil med 500 whp och när jag rev isär motorn så såg den fan ut som vilken motor som helst som gått över 15000 mil. Bytte olja var 500e mil..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

2 401 Inlägg
1 april 2013
#17
Nyman1337 skrev:
Jag körde varvstopp och launch som en idiot med helt oöppnad motor, endast cooperring packning och överladd. Bilen gick över 2000 mil med 500 whp och när jag rev isär motorn så såg den fan ut som vilken motor som helst som gått över 15000 mil. Bytte olja var 500e mil..

Antar att det är bmwn? tongue  Dessa brukar hålla för det mesta smile


1 365 Inlägg
1 april 2013
#18
Precis och en bra konstruerad motor ska ju klara av varvstopp en bra stund innan något viker sig.
Det sägs att GM körde LS motorerna 495 timmar i sträck på varvstopp innan något gick sönder med orginaleffekt dvs.

Problemet är oftast trimmade bilar och inte orginalbilar vilket oftast beror på att bilen får för lite soppa närmare varvstopp. Dvs bränslesystemet räcker inte till. Då uppstår problem med att motorn spikar samt kyls sämre (pga för lite soppa) vilket kan leda till kolvras, vevstaksproblem eller topp problem är väl vanligast.

En annan sak som är bra att ha förutom ett schysst soppasystem är mycket olja. Vilket exempelvis INTE Nissan 200sx 1.8t har. Det leder allt som oftast till vevlager problem om man gillar varvstopp

Många soppasystem är i klenaste laget även på orginalbilar och vissa kärror har ett klart dåligt lambdavärde vid fullgas trots att inget moddats. Tillverkaren har här "räknat" in att bilens knacksensorer ska fimpa tändningen så pass mycket att motorn klarar de spikningar som uppstår.... vad gör man inte för att spara lite cash.


Diskolaro skrev:
VKN_940 skrev:
Diskolaro skrev:
Snöa inte in er på videon, jag undrar liksom vad som tar skada på motorn överlag när man står på varvstoppet en stund (vilket driftare gör väldigt ofta).

Det är just därför jag bygger en motor för att inte ligga på varvstoppet hela tiden. Utan jag vill ligga så att jag har effekt över.

Men varvstopped är väl till att förhindra skador på motorn?


772 Inlägg
1 april 2013
#19
Diskolaro skrev:
Vad är det som nöts mest på motorn när man ligger på varvstoppet så mycket?

Är det värmen som är problemet? Vilka komponenter tar skada först osv?

http://www.youtube.com/watch?v=o5NhYxrebUE

Är motorn byggd för att klara sig bra även vid varvstoppet så nöts allt i motorn bara mycket fortare än om du kört den blandad körning så att säga. Och då rör det sig om vanliga slitage delar som är de som nöts mest, som ventiler, kolvringar, lager osv.
Men finns det sedan någon defekt eller utmatning i något material från början så kommer det gå sönder snabbast.
Värmen kan vara ett problem eftersom de flesta motorer inte är byggda för att ligga på varvstopp en längre tid. Men med bättre kylning så är det inte något större problem.

6 632 Inlägg
1 april 2013
#20
De flesta bilarna med varvstopp klipper väl bränslet? Aldrig stött på (Eller testat med flit) en direktinsprutat bil med varvstopp

Tror transmissionen (Kedja, rem, löphjul ovs.) tar mest skada av ligga på varvstoppet.

De/Dem


Sök