1856
Sök

B230fk i volvo 745 16v. Måste hela kabelmattan bytas?

195 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#1
Hej, jag har satt i en b230fk ifrån en 945ltt -96 i min 745 16v -89. Kör just nu med 16v boxen i eftersom att bilen inte startar med turboboxen. Har fått reda på att kabelmattan inte är samma som i en 940 turbo så den skulle behövas bytas ut mot en vanlig 740 gl kabelmatta.

Det jag undrar över är om det går att skarva om kablarna som går in i boxarna för att på så sätt slippa byta hela kabelmattan? För felet måste vara att kablarna går till andra stift där nere?

Någon som är duktig på el, eller som har gjort detta förut som kan säga om detta går eller inte?

Hade varit guldvärt om någon kunde säga vilka kablar som ska kopplas om, om detta är möjligt smile!

Med vänlig hälsning, nicklas


Avstängd
1 418 Inlägg
5 april 2013
#2
Nylund91 skrev:
Hej, jag har satt i en b230fk ifrån en 945ltt -96 i min 745 16v -89. Kör just nu med 16v boxen i eftersom att bilen inte startar med turboboxen. Har fått reda på att kabelmattan inte är samma som i en 940 turbo så den skulle behövas bytas ut mot en vanlig 740 gl kabelmatta.

Det jag undrar över är om det går att skarva om kablarna som går in i boxarna för att på så sätt slippa byta hela kabelmattan? För felet måste vara att kablarna går till andra stift där nere?

Någon som är duktig på el, eller som har gjort detta förut som kan säga om detta går eller inte?

Hade varit guldvärt om någon kunde säga vilka kablar som ska kopplas om, om detta är möjligt smile!

Med vänlig hälsning, nicklas

du ska ha samma matta som alla bilar med lh2.4 inget annat. köp en matta från 240 med lh2.4 det blir lättare att skarva:)

195 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#3
Johan85 skrev:
Nylund91 skrev:
Hej, jag har satt i en b230fk ifrån en 945ltt -96 i min 745 16v -89. Kör just nu med 16v boxen i eftersom att bilen inte startar med turboboxen. Har fått reda på att kabelmattan inte är samma som i en 940 turbo så den skulle behövas bytas ut mot en vanlig 740 gl kabelmatta.

Det jag undrar över är om det går att skarva om kablarna som går in i boxarna för att på så sätt slippa byta hela kabelmattan? För felet måste vara att kablarna går till andra stift där nere?

Någon som är duktig på el, eller som har gjort detta förut som kan säga om detta går eller inte?

Hade varit guldvärt om någon kunde säga vilka kablar som ska kopplas om, om detta är möjligt smile!

Med vänlig hälsning, nicklas

du ska ha samma matta som alla bilar med lh2.4 inget annat. köp en matta från 240 med lh2.4 det blir lättare att skarva:)

Okej smile de går inte att flytta om stiften i kabelhållaren vid boxen?


Avstängd
1 418 Inlägg
5 april 2013
#4
Nylund91 skrev:
Johan85 skrev:
Nylund91 skrev:
Hej, jag har satt i en b230fk ifrån en 945ltt -96 i min 745 16v -89. Kör just nu med 16v boxen i eftersom att bilen inte startar med turboboxen. Har fått reda på att kabelmattan inte är samma som i en 940 turbo så den skulle behövas bytas ut mot en vanlig 740 gl kabelmatta.

Det jag undrar över är om det går att skarva om kablarna som går in i boxarna för att på så sätt slippa byta hela kabelmattan? För felet måste vara att kablarna går till andra stift där nere?

Någon som är duktig på el, eller som har gjort detta förut som kan säga om detta går eller inte?

Hade varit guldvärt om någon kunde säga vilka kablar som ska kopplas om, om detta är möjligt smile!

Med vänlig hälsning, nicklas

du ska ha samma matta som alla bilar med lh2.4 inget annat. köp en matta från 240 med lh2.4 det blir lättare att skarva:)

Okej smile de går inte att flytta om stiften i kabelhållaren vid boxen?

har du bytt lmm? den är inte samma mellan motorerna heller

195 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#5
Johan85 skrev:
Nylund91 skrev:
Johan85 skrev:

du ska ha samma matta som alla bilar med lh2.4 inget annat. köp en matta från 240 med lh2.4 det blir lättare att skarva:)

Okej smile de går inte att flytta om stiften i kabelhållaren vid boxen?

har du bytt lmm? den är inte samma mellan motorerna heller

Har bytt allt i motorutrymmet som hör till motorn från turbobilen smile
Kör med 16v kabelmattan.
Skulle gärna vilja slippa byta hela kabelmattan från boxar och fram till motorn.
Man tycker ju att de ska gå att flytta om stiften i kabelklumpen som sitter på boxen så allt blir rätt.


Avstängd
1 418 Inlägg
5 april 2013
#6
Nylund91 skrev:
Johan85 skrev:
Nylund91 skrev:

Okej smile de går inte att flytta om stiften i kabelhållaren vid boxen?

har du bytt lmm? den är inte samma mellan motorerna heller

Har bytt allt i motorutrymmet som hör till motorn från turbobilen smile
Kör med 16v kabelmattan.
Skulle gärna vilja slippa byta hela kabelmattan från boxar och fram till motorn.
Man tycker ju att de ska gå att flytta om stiften i kabelklumpen som sitter på boxen så allt blir rätt.

du lär ju ha rätt box till att börja med iaf:)
sen ska det väll sitta spridarmotstånd om du kör med turbons spridare annars är risken stor att du bränner boxen

195 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#7
Johan85 skrev:
Nylund91 skrev:
Johan85 skrev:

har du bytt lmm? den är inte samma mellan motorerna heller

Har bytt allt i motorutrymmet som hör till motorn från turbobilen smile
Kör med 16v kabelmattan.
Skulle gärna vilja slippa byta hela kabelmattan från boxar och fram till motorn.
Man tycker ju att de ska gå att flytta om stiften i kabelklumpen som sitter på boxen så allt blir rätt.

du lär ju ha rätt box till att börja med iaf:)
sen ska det väll sitta spridarmotstånd om du kör med turbons spridare annars är risken stor att du bränner boxen

Boxen är rätt smile 962 box som satt i turbobilen förut, men som sagt så startar inte bilen med den pga annan kabelmatta i en 16v bil.
Spridarna är från saab och då behövs inget motstånd, allt är som de ska förutom kabelmattan smile


Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
23 maj 2013
#8
Har du fått det att funka?
Jag ska själv sätta i turbo motor b230fk i mina 16v kaross nämligen wink



Sök