4518
Sök

Ny koppling slirar m90

192 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#101
jag sitter och funderar på om jag ska köpa ett omsvarvat svänghjul och sen 712 tryckplatta och 850r lamell om de passar smile


17 Inlägg
28 maj 2013
#102
mumifix skrev:
jag sitter och funderar på om jag ska köpa ett omsvarvat svänghjul och sen 712 tryckplatta och 850r lamell om de passar smile

Hmm är inte helt hundra nu men har för mig det måste till lite mer modifikationer än så om det ska funka. Vill minnas att  -712 tryckplattan tar i fjäderpaketet på r-lamellen. Googla vet ja tongue

Men en liten fråga, eller några tongue
Hur används bilen? Som lekbil, brukis eller??
Framtidsplaner? Mer trim etc?
Skruvar du själv?

MVH Dennis


192 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#103
Dennis_W_ skrev:
mumifix skrev:
jag sitter och funderar på om jag ska köpa ett omsvarvat svänghjul och sen 712 tryckplatta och 850r lamell om de passar smile

Hmm är inte helt hundra nu men har för mig det måste till lite mer modifikationer än så om det ska funka. Vill minnas att  -712 tryckplattan tar i fjäderpaketet på r-lamellen. Googla vet ja tongue

Men en liten fråga, eller några tongue
Hur används bilen? Som lekbil, brukis eller??
Framtidsplaner? Mer trim etc?
Skruvar du själv?

MVH Dennis

bilen används som brukis.

tänken är att få lite tryck i kärran och behålla komforten men ändå få det beskningsbart


ja.jag kan skruva lite själv. och sen har jag  folk som gärna hjälper till  och har bil lyft och verktyg.


17 Inlägg
29 maj 2013
#104
mumifix skrev:
bilen används som brukis.

tänken är att få lite tryck i kärran och behålla komforten men ändå få det beskningsbart


ja.jag kan skruva lite själv. och sen har jag  folk som gärna hjälper till  och har bil lyft och verktyg.

Okej. En -712 tryckplatta är ju ett bra val då iaf. Finns ju dock andra alternativ med så bästa du kan göra är att googla runt och läsa på forum tills du får dig en uppfattning om vad som kommer att passa dina ändamål och körstil bäst, den enda som vet dom är ju du smile

Finns ju många trådar om detta på garaget, savarturbo, turbo performance club, svenska 7900klubben etc.

Sen som sagt, min koppling med -712 tryckplatta, stdlamell, svarvat svänghjul och spec urtrampningslager blev billigare än en original kopplingssats. Iofs begagnat men va som nytt. Så med lite tålamod och lite sökande behöver det ju absolut inte bli dyrt heller bara för att du väljer värre grejer.

MVH Dennis


Fri fart för ett fritt folk!
14 131 Inlägg
30 maj 2013
#105
Xuri skrev:
dubbelmassehjulet å 712 platta fungar utmärkt !!! risken blir bara massa oljud om man kör med stumt svänghjul.

fast kör man med ett fjädrdat centrum och stumt svänghjul så ska det bli tyst..


påtal om oljud..polarn kör med 2skivig tilton och stumnt svänghjul på sin 360 med m90 det skramlar duktigt smile
fast då slirar det inte i första taget heller

Kör fort så hinner inget hända...

192 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#106
Growe skrev:
Xuri skrev:
dubbelmassehjulet å 712 platta fungar utmärkt !!! risken blir bara massa oljud om man kör med stumt svänghjul.

fast kör man med ett fjädrdat centrum och stumt svänghjul så ska det bli tyst..


påtal om oljud..polarn kör med 2skivig tilton och stumnt svänghjul på sin 360 med m90 det skramlar duktigt smile
fast då slirar det inte i första taget heller

de var det jag tänkte ha ett fjädrad lamell

och 712 tryckplatta med stumt svänghjul

men de är frågan om lamellen från 850 passar eftersom
den är fjädrad vilket inte std lamell till m90 är det.
sinter lamell finns ju fjädrad. men de blir någ jobbigt att köra med sinter.


One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2013
#107
mumifix skrev:
Growe skrev:
Xuri skrev:
dubbelmassehjulet å 712 platta fungar utmärkt !!! risken blir bara massa oljud om man kör med stumt svänghjul.

fast kör man med ett fjädrdat centrum och stumt svänghjul så ska det bli tyst..


påtal om oljud..polarn kör med 2skivig tilton och stumnt svänghjul på sin 360 med m90 det skramlar duktigt smile
fast då slirar det inte i första taget heller

de var det jag tänkte ha ett fjädrad lamell

och 712 tryckplatta med stumt svänghjul

men de är frågan om lamellen från 850 passar eftersom
den är fjädrad vilket inte std lamell till m90 är det.
sinter lamell finns ju fjädrad. men de blir någ jobbigt att köra med sinter.

sista året när jag körde sinter var bilen å köra precis som med orginal koppling.
de var inga som helst problem å köra iväg lugnt å fint.
de är från bil till bil å från förare å förare.


Fri fart för ett fritt folk!
14 131 Inlägg
30 maj 2013
#108
850 är stum så det går ej.

normalt kör man lamell från D24tic med m90 denna är fjädrad och passar rakt i svänghjulet
712 är väll den förstärkta varianten av orginal tryckplattan till 740turbo?!

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
2 juni 2013
#109
mumifix skrev:
de var det jag tänkte ha ett fjädrad lamell

och 712 tryckplatta med stumt svänghjul

men de är frågan om lamellen från 850 passar eftersom
den är fjädrad vilket inte std lamell till m90 är det.
sinter lamell finns ju fjädrad. men de blir någ jobbigt att köra med sinter.

Om du ska köra med 850R lamell måste -712 tryckplattan modifieras annars tar fjäderpaketet i den.
En 6-puckad sinter är inte så farlig att köra med, inte alls lika "av eller på" som en 4-puckad. Efter några starter ha du vant dig både vid den och tryckplattan som kommer upplevas betydligt mer tungtrampad först gångerna du trampar ner.


Growe skrev:
850 är stum så det går ej.

normalt kör man lamell från D24tic med m90 denna är fjädrad och passar rakt i svänghjulet
712 är väll den förstärkta varianten av orginal tryckplattan till 740turbo?!

850R lamellen har fjädrat centrum.

D24 kopplingen används då man använder de stumma lh-svänghjulet osvarvat med m90 för den kopplingen är 228mm och samma splines. -712 och dubbelmasse är 240mm. -712 är förstärkt koppling för bilar med m90 och dmsvänghjulet.

MVH Dennis


snickare
612 Inlägg
2 juni 2013
#110
När man kör med 712 tryckplattan,måste man inte byta till stålomspunnen slang för o slippa att den blir svampig?
Och hur förstärker man en tryckplatta?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Avstängd
1 418 Inlägg
2 juni 2013
#111
allenalle skrev:
När man kör med 712 tryckplattan,måste man inte byta till stålomspunnen slang för o slippa att den blir svampig?
Och hur förstärker man en tryckplatta?

funkar utmärkt med ett bromsrör som man lindar till en spiral så den kan fjädra med motorn så slipper man köpa dyra slangar


Sök