ackee22 skrev:
Motch_swe skrev:
ackee22 skrev:
Saab:arna går att få upp bra i hastighet och acceleration men hur är de med turbon på dem? HAr hört mycket negativt och kan tyvärr inte meka något vidare..
Sitter Mitsubishi-snurror i både og9-3 Aero och ng9-3 Aero. Inget att oroa sig över alltså.
Garett-snurrorna som däremot sitter i dem motorsvagare modellerna har dock lite taskigare rykte.
Vilka årsmodeller eller motormodeller bör jag således passa mig för?
og9-3 (1998-2003)
9-3 2,0 154/185/200hk 98-00 Garrett TB2569
9-3 2,0 150/185hk 00-03 Garrett GT179-3 2,2D 99- Garrett GT15S
9-3 Aero/2,0T 205 hk 00-03 Mitsubishi TD04HL-15t 5#
9-3 Viggen Mitsubishi TD04HL-15t 5#
ng9-3 (2003-2012)
9-3 1.8/2.0t Garrett GT2052S
9-3 Aero Mitsubishi TD04L-14T #6
9-3 Aero V6 Mitsubishi TDO4-15TK
og9-5 (1998-2010)
9-5 150/170/185hk 98- Garrett GT17529-5 2.3T 220hk Mitsubishi TD04HL-15t 5#
9-5 aero 230/250hk 99- Mitsubishi TD04HL-15t 5#
9-5 3.0 V6t 99- Garrett GT1549
9-5 V6 DIESEL Garret GT2559
Där har du en lista över vilka turbo som sitter i olika Saabar som kan vara intressanta för dig. Dem som är fetstilta är dem man bör undvika. Som du ser så är det alltså Garrett GT17-turbon som varit ett riktigt problembarn för Saab.
Listan är dock från 2005 och innefattar därmed inte Saabs Biopower-modeller som lanserades året efter. I 9-5 tror jag tyvärr även Biopower-bilarna hade GT17-turbon, men jag är inte säker.
Ur trim-perspektiv bör du välja en med en Mitsubishi 14t eller 15t.