3154
Sök

h

57 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
J
Senast redigerat av Greven78 (12 juli 2016)

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
7 april 2013
leasing är ju ett alternativ?
hitta din drömbil å hyr den en sommar smile skulle jag gjort om jag var i din sits

5 089 Inlägg
Kapten på disco!
1 729 Inlägg
7 april 2013
Dra ihop 20% och köp den på finans?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 april 2013
Påverka dina drömmar till att bli billigare. Jag är ett levande exempel på living the dream faktiskt. Två i mina ögon mycket roliga bilar och en familjesläde med 200hästar. Till det ett antal elgitarrer och deltagande i diverse rockorkestrar och gigande genom åren. Drömmar kan vara billiga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 274 Inlägg
7 april 2013
Måste den vara ny? Så fort den har rullat ut ur bilhallen så sänks ju värdet dramatiskt.

57 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
Måste inte vara ny men det skall vara en Nissan Gtr, Max 1000 mil, helst 2012-13.

Jag är ju lite ekonomisk av mig så gillar inte att betala för mycket i form av leasing m.m

Är såklart med medveten om att jag inte kommer göra vinst på bilköpet men man kan alltid minimera förlusten.

Jag spenderar inte särskilt mycket pengar på skit, investerar det mesta på börsen i väntan på att jag skall kunna lösa ut min bil. Jobbar mycket så hinner inte med massa utsvävningar.

Har barn och huslån som kostar lite men den situationen kan jag inte ändra på.

342 Inlägg
7 april 2013
Tyvärr har jag ingen riktig quick-fix, men ...

Glöm lotter etc. Och jaga aldrig pengar, enkom för pengarnas skull. Det kostar bara energi och är sällan lönsamt.
Fundera på vad du är riktigt bra på, vad du kan på dina fem fingrar och vad du i princip kan göra med förbundna ögon. Fundera sedan på hur du kan tjäna pengar på detta.
Läs några kurser i personlig utveckling, inriktning företagande, förhandling och ekonomi.

Det gjorde jag när jag för några år tillbaka presenterade mitt 0-100-projekt här på Garaget, där målet var att bygga upp 100.000 kr från ingenting, utan att aktivt spara pengar från lönen.

För 5 år sedan var mina drömbilsreferensramar (drömbil = som jag faktiskt skulle kunna köpa kontant) en Porsche 911 för ca 200.000 kronor. Mycket värre än så vågade jag inte hoppas på.
Idag äger jag en 964 Carrera2 SC -91, ytterligare en Porsche och några andra vedertagna "premiumbilar" (samtliga betalda kontant) och skulle kunna lägga ytterligare ett antal hundratusentals kronor kontant på valfri bil när som helst, utan att sälja något. Har sex bilar totalt just nu och vagnparken har innehållit mellan 5-8 st hela tiden de senaste 2-3 åren.

Bor i ett stort hus och har ingen märkvärdig lön att tala om.
Och nu i vår överväger jag att köpa en sportbil i halvmiljonklassen. Kontant.

Om någon för 5 år tillbaka påstått att jag skulle ha dessa möjligheter, så skulle jag bara skrattat.
Men nu har jag det. Och jag har lärt mig sjukt mycket längst med vägen.
Det är oftast ingen slump att förmögna personer är just förmögna. Har sällan med tur att göra, utan mer sättet att resonera. Själv gjorde jag stora framsteg enbart genom att ändra mitt sätt att tänka och resonera.

Så ge inte upp, men ändra ditt sätt att tänka. Fokusera på rätt saker och lägg vikt på vad som ger energi-kickar istället för saker som kostar energi. Fokusera på möjligheterna, häng inte upp dig på sådant som ändå inte kan påverkas. Det går! Men det är lite som kärlek.
Söker du aktivt och låser dig vid en tanke, då är oddsen inte de bästa för att du ska lyckas.
Sluta jaga pengar. Jobba aldrig för pengarna, låt dem jobba för dig!
Och viktigast av allt: Se till att äga dina prylar, så de inte äger dig!
Det lönar sig i längden.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

235 Inlägg
7 april 2013
Billigare utomlands? T.ex USA? Import kan man ju spara slantar på.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

57 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
Import är inte aktuellt men det finns en tanke om att själv flytta till USA så mycket är billigare där wink

235 Inlägg
7 april 2013
Greven78 skrev:
Import är inte aktuellt men det finns en tanke om att själv flytta till USA så mycket är billigare där wink

Där ser man wink Knega, köp inget onödigt, spara väl och köp det du vill ha i slutändan. Nu vet ja ju inte hur stadd i kassan du är just nu på bilsparkontot men omöjligt är det ju inte om man verkligen vill. Håller själv på med lite köpa/sälja/tjänster i måttlig grad och det ger ju extra kulor helt klart och det märks i plånboken. Man kan ju jaga pengar om man vill det, inget fel med det heller. Gäller bara å tänka efter lite så man tjänar och inte förlorar/tjänar för dåligt på det, vad det än är.

Beror på hur mycket man vill ligga i så man får det man vill ha wink

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

430 Inlägg
7 april 2013
nu kanske en 10-12 gtr är svårt men dels så sjunker ju värdet på bilen undan för undan så då kanske du kan skrapa ihop till kontantinsatsen själv eller blancolån på banken och ett billån på resten...inte billigt men ett sätt att uppnå din dröm?

chansen att du skulle vinna en mille på triss el dyl är väl tyvärr ganska liten.

import från japan/tyskland eller usa kanske också kan kapa en del på priset, alternativt om du är lite händig att köpa en lätt krockad å fixa upp med import delar?

eller ett alternativ att köpa en äldre modell och bygga om till nyare utseende (r33/34 etc) ??

hursom ska man aldrig sluta jaga sin dröm förrän den står nypolerad/fulltankad och körklar utanför!!

Verkligen ett stort lycka till, allt är möjligt, jag och många med mig har sin dröm i garaget...

Mopar or no car!

57 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
Krockat/skadat objekt är ej aktuellt. I dagsläget skulle jag kunna trycka fram 300-400k så visst går det att lösa men då står jag med billån som kostar lite väl mycket.

Vad är rimlig ränta på lån ungefär. Har aldrig lånat till bil förr. Är det bäst att gå genom sin vanliga bank eller bilföretaget?

Muttley
8 april 2013
Min erfarenhet är att bilhandlare ger bättre ränta än banken.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 april 2013
Även om du skrapar ihop 300-400 så är det som du säger fortfarande väldigt mycket i lån du måste ta för att ha råd med bilen.
Att vänta några år är ju inte heller alltid aktuellt när man vill ha något på direkten big_smile

Kolla vad en bilhandlare kan ge för ränta och jämför med banken, för skojjs skull.

En fråga, vad kör du i dagens läge? Har du typ en splitt ny Volvo V70 eller så?
Isåfall, sälj den och köp någon gammal härk så har du fått ihop en del pengar wink
Senast redigerat av Thunderbird88 (8 april 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

9 117 Inlägg
8 april 2013
9Femma skrev:
Tyvärr har jag ingen riktig quick-fix, men ...

Glöm lotter etc. Och jaga aldrig pengar, enkom för pengarnas skull. Det kostar bara energi och är sällan lönsamt.
Fundera på vad du är riktigt bra på, vad du kan på dina fem fingrar och vad du i princip kan göra med förbundna ögon. Fundera sedan på hur du kan tjäna pengar på detta.
Läs några kurser i personlig utveckling, inriktning företagande, förhandling och ekonomi.

Det gjorde jag när jag för några år tillbaka presenterade mitt 0-100-projekt här på Garaget, där målet var att bygga upp 100.000 kr från ingenting, utan att aktivt spara pengar från lönen.

För 5 år sedan var mina drömbilsreferensramar (drömbil = som jag faktiskt skulle kunna köpa kontant) en Porsche 911 för ca 200.000 kronor. Mycket värre än så vågade jag inte hoppas på.
Idag äger jag en 964 Carrera2 SC -91, ytterligare en Porsche och några andra vedertagna "premiumbilar" (samtliga betalda kontant) och skulle kunna lägga ytterligare ett antal hundratusentals kronor kontant på valfri bil när som helst, utan att sälja något. Har sex bilar totalt just nu och vagnparken har innehållit mellan 5-8 st hela tiden de senaste 2-3 åren.

Bor i ett stort hus och har ingen märkvärdig lön att tala om.
Och nu i vår överväger jag att köpa en sportbil i halvmiljonklassen. Kontant.

Om någon för 5 år tillbaka påstått att jag skulle ha dessa möjligheter, så skulle jag bara skrattat.
Men nu har jag det. Och jag har lärt mig sjukt mycket längst med vägen.
Det är oftast ingen slump att förmögna personer är just förmögna. Har sällan med tur att göra, utan mer sättet att resonera. Själv gjorde jag stora framsteg enbart genom att ändra mitt sätt att tänka och resonera.

Så ge inte upp, men ändra ditt sätt att tänka. Fokusera på rätt saker och lägg vikt på vad som ger energi-kickar istället för saker som kostar energi. Fokusera på möjligheterna, häng inte upp dig på sådant som ändå inte kan påverkas. Det går! Men det är lite som kärlek.
Söker du aktivt och låser dig vid en tanke, då är oddsen inte de bästa för att du ska lyckas.
Sluta jaga pengar. Jobba aldrig för pengarna, låt dem jobba för dig!
Och viktigast av allt: Se till att äga dina prylar, så de inte äger dig!
Det lönar sig i längden.

Det där lät ju jäkligt intressant! Får man fråga hur du gjorde?

9 117 Inlägg
8 april 2013
Sen är det ju som Charlie och Mattias (Lyxfällan) brukar säga. Det är inte på inkomsterna man blir rik, utan det hänger på låga utgifter.

Man kan spara in på att inte äta ute så ofta och inte gå på krogen, men man ska fortfarande unna sig lite av det goda i livet. Det där med boende går ju att spara pengar på, man behöver kanske inte bo nära stan, en villa ute på landet kan vara mycket billigare i inköp. Sen får man väga upp det med bussförbindelse och bilresor mm.

57 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
Jag bor väl i en relativt dyr del av Sverige men det tänker jag inte ändra på, vänner, jobb, familj finns här. Kör en liten Picanto av nyare modell, billig i drift och bra nybilsgaranti. Kör till jobbet 6-7 dagar i veckan. Spenderar inte mycket pengar på krogen då jag är småbarnsfar och driver eget företag som jag jobbar väldigt mycket med, sällan tid över för annat.

430 Inlägg
10 april 2013
Greven78 skrev:
Krockat/skadat objekt är ej aktuellt. I dagsläget skulle jag kunna trycka fram 300-400k så visst går det att lösa men då står jag med billån som kostar lite väl mycket.

Vad är rimlig ränta på lån ungefär. Har aldrig lånat till bil förr. Är det bäst att gå genom sin vanliga bank eller bilföretaget?

räntor ändras ju rätt ofta...men medlemslån via din fackförening brukar ju vara väldigt föremånliga...vissa bilfirmor har ju ibland extremt låg ränta också, kolla runt å jämför.

Mopar or no car!

57 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
Tackar, får kika runt när det blir aktuellt.

Sök