9Femma skrev:
Tyvärr har jag ingen riktig quick-fix, men ...
Glöm lotter etc. Och jaga aldrig pengar, enkom för pengarnas skull. Det kostar bara energi och är sällan lönsamt.
Fundera på vad du är riktigt bra på, vad du kan på dina fem fingrar och vad du i princip kan göra med förbundna ögon. Fundera sedan på hur du kan tjäna pengar på detta.
Läs några kurser i personlig utveckling, inriktning företagande, förhandling och ekonomi.
Det gjorde jag när jag för några år tillbaka presenterade mitt 0-100-projekt här på Garaget, där målet var att bygga upp 100.000 kr från ingenting, utan att aktivt spara pengar från lönen.
För 5 år sedan var mina drömbilsreferensramar (drömbil = som jag faktiskt skulle kunna köpa kontant) en Porsche 911 för ca 200.000 kronor. Mycket värre än så vågade jag inte hoppas på.
Idag äger jag en 964 Carrera2 SC -91, ytterligare en Porsche och några andra vedertagna "premiumbilar" (samtliga betalda kontant) och skulle kunna lägga ytterligare ett antal hundratusentals kronor kontant på valfri bil när som helst, utan att sälja något. Har sex bilar totalt just nu och vagnparken har innehållit mellan 5-8 st hela tiden de senaste 2-3 åren.
Bor i ett stort hus och har ingen märkvärdig lön att tala om.
Och nu i vår överväger jag att köpa en sportbil i halvmiljonklassen. Kontant.
Om någon för 5 år tillbaka påstått att jag skulle ha dessa möjligheter, så skulle jag bara skrattat.
Men nu har jag det. Och jag har lärt mig sjukt mycket längst med vägen.
Det är oftast ingen slump att förmögna personer är just förmögna. Har sällan med tur att göra, utan mer sättet att resonera. Själv gjorde jag stora framsteg enbart genom att ändra mitt sätt att tänka och resonera.
Så ge inte upp, men ändra ditt sätt att tänka. Fokusera på rätt saker och lägg vikt på vad som ger energi-kickar istället för saker som kostar energi. Fokusera på möjligheterna, häng inte upp dig på sådant som ändå inte kan påverkas. Det går! Men det är lite som kärlek.
Söker du aktivt och låser dig vid en tanke, då är oddsen inte de bästa för att du ska lyckas.
Sluta jaga pengar. Jobba aldrig för pengarna, låt dem jobba för dig!
Och viktigast av allt: Se till att äga dina prylar, så de inte äger dig!
Det lönar sig i längden.