3885
Sök

945 -96 b230fk får inget bränsle

21 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#1
Har en volvo 945 ltt -96 med b230fk som inte startar. (Chippad bränsle & tändning.)
Startmotorn går runt jättefint men verkar inte få någon soppa över huvudtaget, har testat 3 olika bränslepumpsrelä varav ett nytt. Har även testat att nollställa boxen.
Har försökt att tvinga pumpen genom att hålla inne spolarna på bränslerelät utan framgång. Det klickar bara till när jag vrider på tändningen, annars hade ju pumpen låtit.
Vid ett tillfälle så gav den liten tendens till att starta men annars har den varit stendöd.




Någon som har en tanke på vad det kan vara eller vart man mer kan felsöka. Är det pumpen som gett upp kanske?



Tacksam för snabba svar då jag är stort behov av bilen!

1 365 Inlägg
11 april 2013
#2
Ja du får nog plocka ner pumpen, koppla den direkt mot 12v på batteriet och kolla om den går igång




144sport-74 skrev:
Har en volvo 945 ltt -96 med b230fk som inte startar. (Chippad bränsle & tändning.)
Startmotorn går runt jättefint men verkar inte få någon soppa över huvudtaget, har testat 3 olika bränslepumpsrelä varav ett nytt. Har även testat att nollställa boxen.
Har försökt att tvinga pumpen genom att hålla inne spolarna på bränslerelät utan framgång. Det klickar bara till när jag vrider på tändningen, annars hade ju pumpen låtit.
Vid ett tillfälle så gav den liten tendens till att starta men annars har den varit stendöd.




Någon som har en tanke på vad det kan vara eller vart man mer kan felsöka. Är det pumpen som gett upp kanske?



Tacksam för snabba svar då jag är stort behov av bilen!


1 008 Inlägg
11 april 2013
#3
Chipet har inget med detta att göra.

Har du kollat säkringen för pumpen/pumprelät ?

Om inte pumpen går fastän du tvångkört relät och provat med flera olika så är det bara att börja riva upp inspektionsluckan i skuffen och plocka upp pumpen.. om du inte har sånn tur att det har hänt nå i kontaktstycket till tankarmaturens kabel eller så.


21 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#4
Tack för era svar!

Har nu gått igenom hela bilen o felsökt allt ifrån hallgivare till mäta så att pumpen får ström. Allting var OK, så till sist så gav ja pumpen lite kärlek med släggan o ett fälgkors och då startade bilen och gick. Någon dag senare skulle jag ta mig till garaget för att undersöka pumpen då det ända felet kan vara just pumpen.

Bilen stannade 6-7 gånger påväg till garaget, en sträcka på ca 12 km. En liten bit från garaget så vill den absolut inte mer, hur mkt ja än bankade o meckade.


Ska nu byta ut pumpen och undrar om vad jag ska sätta i för pump? Passar biltemas pump bolt on utan mod?

21 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#5
Då har ja kämpat med att byta pump i bilen och lyckades hitta en pump som polarn hade liggandes. Pumpen fungerade jättefint och satte ihop allt och bilen startade och gick fint, testade både igår och idag och gick lika fint båda gångerna. Sedan när jag skulle hem från garaget så gick bilfan inte igång, plockade ur pumpen ur tanken och den hade gett upp igen? går inte om man direkt matar den med 12v...


Kan det vara så enkelt att det är soppafiltret som är knökat med skit så att pumpen ger upp?

933 Inlägg
16 april 2013
#6
144sport-74 skrev:
Då har ja kämpat med att byta pump i bilen och lyckades hitta en pump som polarn hade liggandes. Pumpen fungerade jättefint och satte ihop allt och bilen startade och gick fint, testade både igår och idag och gick lika fint båda gångerna. Sedan när jag skulle hem från garaget så gick bilfan inte igång, plockade ur pumpen ur tanken och den hade gett upp igen? går inte om man direkt matar den med 12v...


Kan det vara så enkelt att det är soppafiltret som är knökat med skit så att pumpen ger upp?

Kan ju varit så att pumpen du fick inte heller va så bra, antar att det va en gammal pump.


glad
493 Inlägg
16 april 2013
#7
köp en ny pump! jag körde pump från 855 t5 i min 945a, funkade kanon.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

21 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#8
Det kan mycket väl vara så att pumpen som polarn hade var kass, med tanke på hur fort den gav upp. Det går att få den pumpa om man direktmatar den med 12v och dränker den med smörjmedel och våldar lite men det känns ändå vanskligt att stoppa i den. Vill inte bli ståendes någonstans igen.

Pumpen kom från en 850 och det var samma pump som min så det passade bolt-on.
Var på feltema idag men dom hade inga pumpar alls som de skulle ha enligt katalogen. Så har beställt en pump från Klracing.se så får se hur det går med den. Förhoppningsvis bättre smile


Återkommer när jag fått hem nya pumpen.

Tack för era svar!

glad
493 Inlägg
17 april 2013
#9
144sport-74 skrev:
Det kan mycket väl vara så att pumpen som polarn hade var kass, med tanke på hur fort den gav upp. Det går att få den pumpa om man direktmatar den med 12v och dränker den med smörjmedel och våldar lite men det känns ändå vanskligt att stoppa i den. Vill inte bli ståendes någonstans igen.

Pumpen kom från en 850 och det var samma pump som min så det passade bolt-on.
Var på feltema idag men dom hade inga pumpar alls som de skulle ha enligt katalogen. Så har beställt en pump från Klracing.se så får se hur det går med den. Förhoppningsvis bättre smile


Återkommer när jag fått hem nya pumpen.

Tack för era svar!

skulle haft lite nya grejer på biltema jag med, men inget av de nya grejerna i katalogen finns ju! värdelöst! hojta när du monterat den så ser vi!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

21 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#10
Beställde som sagt en ny pump från. klracing http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … spump.html Denna var det stoppade jag i. Denna pump var något mindre mått på än originalpumpen men man fick med en "strumpa" så den passade rakt i gamla fästet. Gamla kablarna passade med vanliga kabelskor rakt på också, det fanns en kontakt att köpa till men jag glömde visst beställa de men som sagt det gick bra med gamla kablarna också.

Bytte även bränslefilter när jag ändå höll på. Gamla filtret har nog inte varit bytt på många tusen mil, jäklar så dåligt de va tongue


Bilen går som en dröm igen! Den förra pumpen kan inte ha haft så mycket tryck för bilen går bra mycket bättre nu än innan.


Tack än en gång för alla era svar :-)


Sök