3478
Sök

Skoda Octavia RS - 600hk

Den här tråden handlar om min väg till att försöka bli Sveriges snabbaste Skoda.

32 913 Visningar
Uppdaterades senast 26 september 2020
42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#1
Jag tänkte börja med att dra lite historik om bilen. Tyvärr finns det inte alltför många bilder från de "tidiga åren" men nåt ska jag väl hitta kanske.

Det började med att vi byggde ett eget 3" avgassystem och sen rullade det bara på. Tanken var inta alls att hamna där vi är nu, det vara bara en kul grej just då.

Snart nog så fick jag nys om KCR´s nya trimkit med kort och en tid bokades in. Resultatet blev 234hk på hjulen och alla vara nöjda och glada. En stund smile

Snart nog så inhandlades en större turbo (från S/V70R) och gröna spridare. Sen gjorde vi ett eget grenrör som fungerade men som absolut inte var optimalt. Alla är vi barn i början. smile Även en stor FMIC fixades.
Nu ville dock inte KCR vara med längre utan hänvisade oss till Civinco i Göteborg. Här blev det gatmappning så vi har ingen riktig effektuppgift men deras kvalificerade gissning var runt 360hk om jag minns rätt.

Nu var det ju såklart riktigt roligt att åka bil men svänghjulet och kopplingen började spöka snart nog och motorn rörde sig så i starterna så avgassystemet knäcktes  En värre koppling gjordes och svänghjulet stumsvetsades av Österlunds motorsport.

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/petersskoda.jpg

Nu gick bilen riktigt bra och vi for runt på strippenkörningar både här och där. Efter en heldag på Kinnekulle där vi smiskade R34:or på raksträckorna så han vi tyvärr bara svänga ut från Preemmacken i Götene när en vevstake sa upp och tog nödutgången genom blocket.

Det tog inte alltför lång tid innan vi fick i en ny motor och var igång igen.

Dock blev den inte långvarig då jag tog beslutet att jag skulle ha värre saker och gjorde ett långtidsprojekt av det. Dock så tog lite för lång tid men annat kom emellan så som barn, jobb, etc, etc.

Men hur som haver, ett 2,2 liters block inhandlades från Eurospec i USA, NU skulle det trimmas minsann! smile Efter tips och råd så fick vi veta att en AEB topp var det man skulle köra på men jakten på toppen gick sådär. Till slut så fick vi tag på en hel motor i Skåne som åkte ner och hämtade så vi kunde ta toppen från den.

Toppen lämnades till Kickmaier som är en motormasserare av gammal art. Han utgick från vad vi ville ha ut från motorn och beställde även kammar och ventiler som passade våra krav.
En ny större turbo, grenrör och wastegate fixades också genom diverse kontakter och till slut så var allt klart och satt i bilen och det vara dags för uppstart.

Men inget hände. Motorn bara nystade runt runt runt. Vi kom inte på någon åtgärd och efter mycket huvudbry så fick vi hjälp av en VW verkstad att lösa problemet. Efter någon vecka så kom de på att det var vevaxelgivaren som var för kort. Eftersom det nya blocket var från en diesel så var man tvungen att ha en givare från en diesel.  De bytte den men inget hände, fortfarande samma fel.

Efter ytterligare några dagar så mäter de fram att kablarna är korsade i dieselgivaren jämfört med bensinvarianten. Kablarna korsas och vips så startar den!

Äntligen så var bilen igång igen efter flera års väntan!

Men lyckan blev kort. Väl nere i Göteborg för en ny mappning hos civinco så slår elektroniken ifrån så fort den börjar bygga laddtryck.
Kanske får den inte tillräckligt med soppa? En ny pump och regulator inskaffas med ger samma resultat.

Nu blir det en liten timeout men vi kommer senare med ett nytt insug och så har vi gjort om gasspjället från ett elektroniskt till ett mekaniskt för att få det så "enkelt" som möjligt.
Dock så kan vi inte längre köra på civincos BC500 box längre  utan måste gå upp på ett helt stand alonesystem.

Vi lastar på bilen och kör den till Civinco och Fx2 Engineering, där de monterar en ny spjällägesgivare för de nya gasspjället och installerar stand alone systemet. Dock så har vi kvar samma problem att den slår ifrån när den får laddtryck.
Efter en stund så får brorsan den briljanta idén att det förmodligen inte alls hänger ihop laddtrycket utan varvtalet. Vevaxelgivaren från dieselmodellen klarar inte högre varv tänker jag så Peter på Fx2 bygger en egen givare och stoppar dit.

Nu jäklar går det!


Resultatet blev 458hk på hjulen vid 6500 varv och 1,5 i ladd.


Har ni orkat läsa så här långt? smile
Senast redigerat av skodakungen (3 maj 2013)


42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#2
Fortsättning:

Nu när bilen gick som en dröm så var ju Bilsport action meet 2012 ett måste. Väl nere och efter en hård tältnatt i gräset så var det dags.

Första repan med nya motorn, och första repan för mig på flera år!

Taskig start såklart och taskig tid med ändå 199km/h i slutfart. Det finns potential iaf.

Andra repan bättre start men skitdålig repa. Den kändes orkeslös men vi lade ingen tid på det för vi hade bråttom hem till ett bröllop så vi lastade upp den på kärran och åkte hem.

Någon vecka senare så var de körning på Björkvik Ring och vi skulle såklart ut och gasa lite tänkte vi. Men bilen lät lite trött på nåt sätt och jag åkte en liten bit med den och nåt var helt klart fel.

Det visade sig att turbon skitit ner sig. Axeln var krökt och till vår fasa så hade den skavt lite på impellerna på insugdelen!

Så nu blev det rengöring av alla tryckrör, IC, Insug och motor. Inga skav eller repmärken syntes som tur var.

Så nu har vi en ny turbo som vi håller på att installera, en Garret GT35, IC´n är ute på moddning och vi borde ha tillbaka den och fått ihop den nästa vecka.

Vi har även tagit bort ac´n nu för utrymmesskäl.

När allt är ihop igen så ska vi åter ner till Göteborg för mappning. Brorsans gissning är blygsam på 535hk på hjulen men jag är optimist och tror på runt 600.
Senast redigerat av skodakungen (12 april 2013)


42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#3
Här kan man se den skjutna motorn i stället, och den nya motorn som vi stoppade efter motorraset som vi på bilden plcokat ur igen. smile
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/Bild029_zps17583c03.jpg




Här ser man den nya motorn (den lila) och den "gamla nya motorn" i bakgrunden smile

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/Bild016_zpsdb737103.jpg


Här är en bild på diverse delar. Tryckrör, muffar och en skymt av IC`n, mm.

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/Bild030_zps464c32fb.jpg


42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#4
I helgen som var nu så blev det ett nytt 3" system byggt från DP´n. Det är rakt rör som gäller

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/DSC00717_zpsb36ecb05.jpg


42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#5
Nu har jag hittat lite gamla bilder. Kvalitén är sådär då de är tagna med mobilkamera.


Här är den uppackad men fortfarande kvar i kartongen.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/Photo0069_zpsda432f15.jpg

AEB-toppen är tillbaka från sin massage. Nu ska ventiler och kammar i. Vi var så sjukt nervösa att få rätt avstånd på kamkedjan mellan kammarna så det finns det inga bilder på. smile
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/Photo0071_zps1029fbf1.jpg

Efter säkert tre dagars räknande av kedjelänkar på kamkedjan så fick vi till slut ihop det. Här är toppen på, grenrör och WG monterat.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/Photo0087_zps4d17d0de.jpg

Och så tar vi en liten turbo på det också. Det här är den kasserade turbon.  Den lottas gärna ut som bojsänke om någon är intresserad smile
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/Photo0097_zpsa0a5f7af.jpg


Det här var vad jag hade att bjuda på idag.  Det finns lite fler bilder från olika vinklar men jag vet inte om det finns nåt intresse i att lägga upp en massa sånt?


I nuläget så jag ingen update om IC´n, den är kvar hos svetsaren. Däremot så är kopplingarna till vattenkylningen färdiglödd så turbon bör bli klar i helgen om tid finnes.

Det som är kvar:

prio 1:
Fixa olja och vatten till turbon
Få hem IC´n, montera tryckrör.
Byta kamrem
slå i vätskor

Prio 2:
Montera klart coilovers och bussningar

Vi har ingen mappningstid ännu så forhoppningsvis så hinner vi med allt prio2 innan annars blir det efter mappning och bromsning.


302 Inlägg
12 april 2013
#6
Inga kommenterer!! Har lästa llt. Kul tråd o lite udda att bygga på en Skoda. Skönt att ni inte ger upp vid motorras utan bara satsar er ur svackan. Kommer följa

42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#7
JonasCarlsson86 skrev:
Inga kommenterer!! Har lästa llt. Kul tråd o lite udda att bygga på en Skoda. Skönt att ni inte ger upp vid motorras utan bara satsar er ur svackan. Kommer följa

Ja, att det är en skoda gör ju det hela lite roligare om man säger så. smile Det har aldrig varit tal om att ge upp utan bara satsa mer. Tyvärr betyder det ju att de drar ut på tiden då pengar måste fixas fram och tiden inte alltid räcker till. Bara blocket gick ju på över 5000 dollar plus frakt, moms och tull. Och dollarn var hög på den tiden.

Men nu ska det väl hålla kan man tycka. Vi får se hur länge lådan hänger med. Den får gå så länge den orkar smile
Senast redigerat av skodakungen (12 april 2013)


48 Inlägg
12 april 2013
#8
Motorsport är dyrt kan vi lära oss iallafall.
Kommer följa detta med nöje! Jag tar gärna turbon big_smile


42 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#9
Idag har vi grejat lite med tråget.

Här håller vi på och gängar om oljereturen från turbon.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/DSC00721_zps85c4af41.jpg


Målet är att få bort den gamla lösningen med packningar och skruvar. Nu gängar vi fast en koppling direkt i tråget.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/DSC00723_zps6a1b8fe6.jpg


Här är tråget på plats igen och returen ditskruvad.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/DSC00725_zps075ce54f.jpg

Nu är det bara vattnet kvar. Bilden är tagen underifrån.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/DSC00726_zps7bb84031.jpg


42 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#10
Tråkigt när man hittar sånt här:

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/c3a18f1a-ffb7-4c03-b911-b9e04fea5df2_zpsc4fb6574.jpg


42 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
#11
NU är mappning bokad!

Nästa fredag så ska bär det av till Fx2 engineering och civinco för mappning.

IC´n är lagad och provtryckt upp till 2 bar. Vi hittade ett läckage till, en liten liten por som pyste lite.

NU ska den monteras, kamremmen bytas, vatten och olja ska i samt lufta bromsarna, sen blir det uppstart igen.


42 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
#12
Jag trodde att jag tappat bort det men vi hade bara gömt det väldigt väl. wink  Här är en inscanning från förra mappningen/bromsningen.

Skapligt jämn och fin kurva smile

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/civinco_dyno_zps2a2742a3.jpg
Senast redigerat av skodakungen (24 april 2013)


42 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
#13
IC`n sitter på plats, nya remmar monterade, olja och vatten påfyllt - imorron blir uppstart! big_smile


http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/DSC00751_zps77e112b6.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/DSC00755_zps598b6ffe.jpg


42 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#14
Pust!

Äntligen hemma igen.  Klockan fem imorse  så bar det iväg mot Göteborg. Vi var lite oroliga för igår när vi hade bilen ståendes på tomgång så dog den bara knall fall. Det var inte ett liv i den!


Men väl nere så fick  Civinco igång bilen igen. Det var den nygjorda vexaxelgivaren som gett upp. Efter en halvtimme ungefär så startade den upp så snällt.

Sen höll vi på i några timmar och mappade och bromsade. Önskemålet för besöket var var att ladda 2,0 konstant. Men tyvärr så sköt tryckrören isär hela tiden. Och om rören skjuter när man ligger på runt 8000 varv så är det morsning och goodbye för den turbon och det ville vi ju inte.

Sen har vi  haft lite problem med oljereturen på turbon. Den var för klen när vi startade upp den här hemma så den tryckte ut lite olja i avgashuset. Vi monterade en större retur och det blev mycket bättre men dock så jävlas det lite emellanåt och ryker. Det får vi kika vidare på.


Summa summarum så fick vi till en sista mappning med 2,0 i peak och ca 1,8 konstanttryck utan att det gick isär och vid cirka 7200 varv så fick 544hk på hjulen och 580Nm vid  ca 5700 varv.

Det får räcka i nuläget, vi ska fixa tryckrören och oljereturen nu sen får det gå ett tag medan vi tar tag i drivlinebiten.

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/civincodyno2_zps8a23c932.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/e19fae86-c06a-4acd-b81f-590d233e61b4_zps35330946.jpg

Kurvan ser hur bra ut som helst och motorn går kanonfint. Turbon ska räcka till 650hk enligt GiK, nu ligger vi på ca 596hk i motorn, men som bra som kurvorna ser ut så så kan det sluta var som helst. Att den nya turbon redan är för liten har vi dock konstaterat, men nu får det gå ett tag som sagt. smile


42 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#15
Nu har vi varit ute och provat lite på vägarna. Den går sjukt bra. Men den slirar lite på kopplingen när man ger fullt på fyran. Så ny koppling står överst på listan. Det blir troligen en APR-koppling.


Vi har trixat lite med tryckrören med. Vi  gjorde om en del så det blev helsvetsat, sen har vi också  fixerat skarvarna så de inte kan trycka isär.

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/DSC00761_zps14dbfe54.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/XXX/DSC00762_zps93fdd910.jpg


42 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#16
Jaha, det blev ett par repor på Björkvik Ring idag.

Kopplingen slirar alldeles för mycket och vi hade inte löst problemet med oljereturen tillräckligt bra så den tryckte ur sig lite olja.

Så nu är det bara att söka efter en bra kopplingslösning samt göra nya ingrepp i oljetråget.


eatsleeprace
17 maj 2013
#17
Fan va awesome, detta ska följas smile

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
22 juli 2013
#18
jag älskar erat jobb med skodan! hade jag haft råd så skulle jag gjort detta med min skoda big_smile (samma årsmodell) är 2.2 L motorn från någon annan sorts bil eller är den gjord för just skoda? smile

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

42 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#19
Bonden_91 skrev:
jag älskar erat jobb med skodan! hade jag haft råd så skulle jag gjort detta med min skoda big_smile (samma årsmodell) är 2.2 L motorn från någon annan sorts bil eller är den gjord för just skoda? smile

Tackar tackar! smile

Motron är en eurospec-motor som är inhandlad från USA http://www.eurospecsport.com/products/engines/4c-5v.htm

Den är baserad på 1.9l dieselblock.  Toppen köpte vi här hemma och  den är från början en AEB-topp, en audi-topp med andra ord.


Tunnelmaster
348 Inlägg
18 augusti 2013
#20
Fan du har kvar den fortfarande alltså.

Freddan då, åker han bara jänkare och glassar?

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771


Sök