12 april 2013
Trådstartare
För en vecka sedan, bestämde jag mig för att seriekoppla två kondingar till steget i min bil. Det är frid och fröjd, tills jag dagen därpå ska starta bilen. Batteriet är dött, så jag laddar upp det och sätter tillbaka det i bilen. Nästföljande morgon, får jag än en gång komma ut till en batteritorsk bil.
Jag misstänker tidigt att kondingarna är problemet, så jag går idag ut och kopplar ur dem. Just nu har jag dessa problem:
- Höger bas ger ifrån sig ett knäppande ljud, ungefär som en varm bilmotor som precis stängts av. Detta trots att tändningen är frånslagen, stereon är avstängd och remotelampan till stegets baskontroll är släckt. Vänster bas beter sig inte på det viset, även om den ensam kopplas på samma kanal.
- Ifall jag förstärker basen med hjälp av "remote bass"-ratten till steget, försvinner nästan all bas efter halv volym passerats. Om jag däremot höjer med mobilen (aux) eller stereon, är det inga problem att få mer bas...
- Delningsfiltret till ena hatthyllans högtalare fräser vid viss volym (beror troligtvis på två kablar som hamnat för nära varandra)
Vad kan det här bero på? Använder steget baselementet som jordningspunkt?