Henrik-N skrev:
Johannesh skrev:
Henrik-N skrev:
dåså, du såg att de var trasigt och polisen också, du erkände, skrev på och fick din bot, betala och gå vidare med livet, ibland får man böter för mindre förseelser ibland inte.
personligen tycker jag de är rätt allvarligt om framförvarande inte har bakljus, samtidigt som man blir vansinnig när folk envisas att köra med släckt belysning runt om!
Tänk dig in i min situation, jag är 16år, jag har igen stadig inkomst, lägger den största delen av mina pengar på bensin för att kunna göra det jag blir glad av, åka epa med mina kompisar istället för att sitta hemma om helgerna och vara osocial framför datorn. Med en epa som drar runt 1.5 - 2L/milen så försvinner pengarna väldigt fort så för mig är 1200kr en big deal, du kanske tycker det är dumt och slöseri med pengar men jag kommer göra det så länge jag tycker det är kul och blir glad av det. Det är så jag tänker och gör en så big deal av dethär, om jag kan slippa betala 1200kr så är det klart att jag tar nytta av felet han gjorde för att slippa betala den dryga summan på 1200 svenska riksdaler, och nu frågar jag här hur jag kan slippa betala det, jag frågar inte hur fel folk tycker det är att mitt baklyse var trasigt när jag var ute och körde och stötte på farbror blå.
dummaste jag läst hittills, ska du slippa betala för att ha råd och åka runt i din traktor, urlöjligt! tänk om alla resonera som du, hur fan skulle samhället e ut då!?
jag skiter i om du slipper betala eller blir tvungen men i vilket fall så är de din namnteckning och de slipper man inte ifrån så lätt skulle jag tro.
du får väl ringa och säga att du skrev på fel, svårt och bestrida något man erkänt oavsett vad.
Jag kan till -viss- del köpa TS resonemang att 1200kr kan vara mkt pengar för en person med liten inkomst, men själva iden med böter är kanske att det ska kännas i plånboken så man inte gör om det, oavsett vetskapen nu om att lampan var trasig.
Att böter ska vara inkomstbaserade är något som jag i detta sammanhang självdestruktivt anser, en 1200kr bot svider inte lika mkt för mig med okej inkomst som för en fattig student, därav kan jag (om jag nu vore en sådan person) bete mig mindre ansvarsfullt i trafiken eftersom det inte svider lika mkt i lädret mitt att arsla till sig.
Jag tänker inte sitta och ge råd hur man ska komma undan böter när det enligt de regler som gäller oavsett vad man tycker om dom, är berättigat att ge en bot, betala och var osocial några helger framför datorn istället för att sladda runt korvkiosken med traktorn.
En liknande fråga har ställts tidigare i tråden men som du inte svarat på ännu:
Det var inte något annat som hände i samband med detta som gjorde att konstapeln bestämde sig för att stoppa just dig?
Du körde på ett vettigt vis, din traktor är i vägdugligt skick, du är känd på byn sedan innan för din frmfart?