3086
Sök

Är min fortkörningsbot korrekt ifylld?

5 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#1
Hej. Förra lördagen blev jag tagen för första gången.

Körde i 79 på 70 väg och fick en bot på 1500:-

Jag tyckte jag kom lindrigt undan eftersom jag fortfarande har 1.5 år kvar på prövotiden. Men eftersom antagligen inte får fler chanser så har jag suttit och funderat på om min bot verkligen är korrekt ifylld.

Konstapeln har inte skrivit några förseelsekoder, utan enbart 170A i fältet nedanför. Han har även skrivit en tvåa (2) i den sista rutan. Vad betyder det?

I fältet för gärningsbeskrivning står enbart datumet för "brottet". Verkar konstigt enligt mig.

Någon som har koll på detta?

http://goo.gl/Etr9f

Avstängd
10 388 Inlägg
14 april 2013
#2
Bokenbergen skrev:
Hej. Förra lördagen blev jag tagen för första gången.

Körde i 79 på 70 väg och fick en bot på 1500:-

Jag tyckte jag kom lindrigt undan eftersom jag fortfarande har 1.5 år kvar på prövotiden. Men eftersom antagligen inte får fler chanser så har jag suttit och funderat på om min bot verkligen är korrekt ifylld.

Konstapeln har inte skrivit några förseelsekoder, utan enbart 170A i fältet nedanför. Han har även skrivit en tvåa (2) i den sista rutan. Vad betyder det?

I fältet för gärningsbeskrivning står enbart datumet för "brottet". Verkar konstigt enligt mig.

Någon som har koll på detta?

http://goo.gl/Etr9f
Varför skulle det hända mer för att du har prövotid kvar menar du?


Står det inget på baksidan?

Behöver väl knappast fyllas i någon gärningsbeskrivning. Står ju att det varit 70 och du har kört 79

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

515 Inlägg
14 april 2013
#3
It_Mutt: När man har prövotid så är ju körkortet mer utsatt? risken för att bli av med det är ju större? tongue

§9 Annonsering gäller även signaturen!

5 661 Inlägg
14 april 2013
#4
NSS207 skrev:
It_Mutt: När man har prövotid så är ju körkortet mer utsatt? risken för att bli av med det är ju större? tongue
Enda skillnaden mellan prövotid och inte prövotid är att om du åker dit för något så du tappar körkortet (t.ex över 30km/h för fort på 70+väg) så måste man ta om körkortet.
Annars är det absolut ingen skillnad alls om man har prövotid eller ej när det kommer till böter och sådant.

OnT:
Vad står det på baksidan av boten att 170A betyder?
Senast redigerat av simlar (14 april 2013)


Avstängd
10 388 Inlägg
14 april 2013
#5
NSS207 skrev:
It_Mutt: När man har prövotid så är ju körkortet mer utsatt? risken för att bli av med det är ju större? tongue
Du blir -bara- av med det om du får det indraget. Dvs; där jag som sedan länge passerat prövotiden, får det indraget under X månad(er), blir någon som har prövotid av med det "helt". Så...inte egentligen?

(kör man så man får sitt körkort indraget under prövotiden är jag tveksam till om man borde fått det alls, men det är en -helt- annan tråd)

- - - Edit - - -

Like he said ^^ wink
Senast redigerat av it_mutt (14 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#6
simlar skrev:
NSS207 skrev:
It_Mutt: När man har prövotid så är ju körkortet mer utsatt? risken för att bli av med det är ju större? tongue
Enda skillnaden mellan prövotid och inte prövotid är att om du åker dit för något så du tappar körkortet (t.ex över 30km/h för fort på 70+väg) så måste man ta om körkortet.
Annars är det absolut ingen skillnad alls om man har prövotid eller ej när det kommer till böter och sådant.

OnT:
Vad står det på baksidan av boten att 170A betyder?
Här har ni de koder som står på baksidan!

http://goo.gl/U1pqY

5 661 Inlägg
14 april 2013
#7
Så som jag ser det så har du gärningsbeskrivingen där, vilket betyder att det räcker för polismannen att endast skriva i förseelsekoden.
Hade det däremot varit en förseelse som inte finns med där (eller om det var några speciella omständigheter) så behöver polisen skriva en mer utförlig beskrivning.

Men inte säker på om det stämmer, har själv bara fått en bot i hela mitt liv och det var en p-bot.


Avstängd
10 388 Inlägg
14 april 2013
#8
Svårt att tänka mig att de, utöver "brottskoden" och hastighetsangivelsen dessutom skulle behöva skriva "föraren körde för fort", känns lite väl.

Så inte heller jag tror att där är några knepigheter (notera "tror")
Senast redigerat av it_mutt (14 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Så som jag ser det så har du gärningsbeskrivingen där, vilket betyder att det räcker för polismannen att endast skriva i förseelsekoden.
Hade det däremot varit en förseelse som inte finns med där (eller om det var några speciella omständigheter) så behöver polisen skriva en mer utförlig beskrivning.

Men inte säker på om det stämmer, har själv bara fått en bot i hela mitt liv och det var en p-bot.
it_mutt skrev:
Svårt att tänka mig att de, utöver "brottskoden" och hastighetsangivelsen dessutom skulle behöva skriva "föraren körde för fort", känns lite väl.

Så jag tror inte där är några knepigheter där (notera "tror")
Problemet är ju att han inte skrivit några koder alls under "förseelsekoder". Utan bara i de tomma rutorna. Jag tror nämligen att 170A borde stå på första raden istället för i rutan.
Senast redigerat av Bokenbergen (14 april 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
14 april 2013
#10
Bokenbergen skrev:
simlar skrev:
Så som jag ser det så har du gärningsbeskrivingen där, vilket betyder att det räcker för polismannen att endast skriva i förseelsekoden.
Hade det däremot varit en förseelse som inte finns med där (eller om det var några speciella omständigheter) så behöver polisen skriva en mer utförlig beskrivning.

Men inte säker på om det stämmer, har själv bara fått en bot i hela mitt liv och det var en p-bot.
it_mutt skrev:
Svårt att tänka mig att de, utöver "brottskoden" och hastighetsangivelsen dessutom skulle behöva skriva "föraren körde för fort", känns lite väl.

Så jag tror inte där är några knepigheter där (notera "tror")
Problemet är ju att han inte skrivit några koder alls under "förseelsekoder". Utan bara i de tomma rutorna. Jag tror nämligen att 170A borde stå på första raden istället för i rutan.
Står ju "För förseelsen/-erna. Se ovan eller blankettens baksida" Så, det tror inte jag faktiskt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

450 Inlägg
14 april 2013
#11
Bokenbergen skrev:
Hej. Förra lördagen blev jag tagen för första gången.

Körde i 79 på 70 väg och fick en bot på 1500:-

Jag tyckte jag kom lindrigt undan eftersom jag fortfarande har 1.5 år kvar på prövotiden. Men eftersom antagligen inte får fler chanser så har jag suttit och funderat på om min bot verkligen är korrekt ifylld.

Konstapeln har inte skrivit några förseelsekoder, utan enbart 170A i fältet nedanför. Han har även skrivit en tvåa (2) i den sista rutan. Vad betyder det?

I fältet för gärningsbeskrivning står enbart datumet för "brottet". Verkar konstigt enligt mig.

Någon som har koll på detta?

http://goo.gl/Etr9f
alla dessa trådar om folk som söker fel på böteslapparna för att slippa betala. gör man fel så får man ta böterna som en man också. !
Senast redigerat av Henrik-N (14 april 2013)

JFfoto
14 april 2013
#12
Henrik-N skrev:
Bokenbergen skrev:
Hej. Förra lördagen blev jag tagen för första gången.

Körde i 79 på 70 väg och fick en bot på 1500:-

Jag tyckte jag kom lindrigt undan eftersom jag fortfarande har 1.5 år kvar på prövotiden. Men eftersom antagligen inte får fler chanser så har jag suttit och funderat på om min bot verkligen är korrekt ifylld.

Konstapeln har inte skrivit några förseelsekoder, utan enbart 170A i fältet nedanför. Han har även skrivit en tvåa (2) i den sista rutan. Vad betyder det?

I fältet för gärningsbeskrivning står enbart datumet för "brottet". Verkar konstigt enligt mig.

Någon som har koll på detta?

http://goo.gl/Etr9f
alla dessa trådar om folk som söker fel på böteslapparna för att slippa betala. gör man fel så får man ta bäterna som en man också. !
Mja egentligen, men om jag kunde slippa undan så skulle jag gjort det, bara tänka på alla avgifter och skit dom vill ha från en nu för tiden, avgifter på allt, då kan man va lika jävlig tillbaka och försöka få ha pengarna ifred.

Nu handlar detta inte om poliserna, men ett t.e.x. När jag var arbetslös och skulle skicka in papper om jag jobbat något under månaden, för att få ut pengar. Jag glömde fylla i en ruta, jag fick inga pengar, fick lov att åka dit och   krångla innan, och pengarna kom in väldigt sent.
Senast redigerat av Kalltkaffe (14 april 2013)

2 011 Inlägg
14 april 2013
#13
Ser korrekt ut eftersom du har godkänt boten.

Det som du kanske bör se upp med om detta var första boten för dig är att om du blir tagen en eller 2 gånger till inom snar framtid är att du kommer få hemskickat förfrågan från åklagaren om du ska få behålla kortet eller inte. Du får en chans att förklara varför det skett och varför du ska få behålla kortet eller inte.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Avstängd
10 388 Inlägg
14 april 2013
#14
Kalltkaffe skrev:
Henrik-N skrev:
Bokenbergen skrev:
Hej. Förra lördagen blev jag tagen för första gången.

Körde i 79 på 70 väg och fick en bot på 1500:-

Jag tyckte jag kom lindrigt undan eftersom jag fortfarande har 1.5 år kvar på prövotiden. Men eftersom antagligen inte får fler chanser så har jag suttit och funderat på om min bot verkligen är korrekt ifylld.

Konstapeln har inte skrivit några förseelsekoder, utan enbart 170A i fältet nedanför. Han har även skrivit en tvåa (2) i den sista rutan. Vad betyder det?

I fältet för gärningsbeskrivning står enbart datumet för "brottet". Verkar konstigt enligt mig.

Någon som har koll på detta?

http://goo.gl/Etr9f
alla dessa trådar om folk som söker fel på böteslapparna för att slippa betala. gör man fel så får man ta bäterna som en man också. !
Mja egentligen, men om jag kunde slippa undan så skulle jag gjort det, bara tänka på alla avgifter och skit dom vill ha från en nu för tiden, avgifter på allt, då kan man va lika jävlig tillbaka och försöka få ha pengarna ifred.

Nu handlar detta inte om poliserna, men ett t.e.x. När jag var arbetslös och skulle skicka in papper om jag jobbat något under månaden, för att få ut pengar. Jag glömde fylla i en ruta, jag fick inga pengar, fick lov att åka dit och   krångla innan, och pengarna kom in väldigt sent.
Fast, man kan slippa undan det genom att helt enkelt hålla sig till den hastighetsbegränsning som gäller wink tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#15
Clintan66 skrev:
Ser korrekt ut eftersom du har godkänt boten.

Det som du kanske bör se upp med om detta var första boten för dig är att om du blir tagen en eller 2 gånger till inom snar framtid är att du kommer få hemskickat förfrågan från åklagaren om du ska få behålla kortet eller inte. Du får en chans att förklara varför det skett och varför du ska få behålla kortet eller inte.
Bästa svaret än så länge. Jag har också förstått det som så att om jag blir tagen om typ en vecka så ryker kortet. Men hur är det om jag blir tagen i sommar tex? Samma skit?
Känns som att chansen är rätt liten om man ska stå och förklara varför man kör för fort på en 70 väg 2 gånger under några månader.

Detta är ju största fasan för min del, därför jag gärna skulle få bort den här första "varningen". Men verkar ju som det är ganska kört.

JFfoto
14 april 2013
#16
it_mutt skrev:
Kalltkaffe skrev:
Henrik-N skrev:

alla dessa trådar om folk som söker fel på böteslapparna för att slippa betala. gör man fel så får man ta bäterna som en man också. !
Mja egentligen, men om jag kunde slippa undan så skulle jag gjort det, bara tänka på alla avgifter och skit dom vill ha från en nu för tiden, avgifter på allt, då kan man va lika jävlig tillbaka och försöka få ha pengarna ifred.

Nu handlar detta inte om poliserna, men ett t.e.x. När jag var arbetslös och skulle skicka in papper om jag jobbat något under månaden, för att få ut pengar. Jag glömde fylla i en ruta, jag fick inga pengar, fick lov att åka dit och   krångla innan, och pengarna kom in väldigt sent.
Fast, man kan slippa undan det genom att helt enkelt hålla sig till den hastighetsbegränsning som gäller wink tongue
Mjo, är lite kluven själv hur man ska beté sig vid en bot faktiskt, jag körde ju faktiskt för fort och blev tagen, eller försöka smita undan. Beror nog på vilket humör man är på just då. :p

Evildan
14 april 2013
#17
Bokenbergen skrev:
Clintan66 skrev:
Ser korrekt ut eftersom du har godkänt boten.

Det som du kanske bör se upp med om detta var första boten för dig är att om du blir tagen en eller 2 gånger till inom snar framtid är att du kommer få hemskickat förfrågan från åklagaren om du ska få behålla kortet eller inte. Du får en chans att förklara varför det skett och varför du ska få behålla kortet eller inte.
Bästa svaret än så länge. Jag har också förstått det som så att om jag blir tagen om typ en vecka så ryker kortet. Men hur är det om jag blir tagen i sommar tex? Samma skit?
Känns som att chansen är rätt liten om man ska stå och förklara varför man kör för fort på en 70 väg 2 gånger under några månader.

Detta är ju största fasan för min del, därför jag gärna skulle få bort den här första "varningen". Men verkar ju som det är ganska kört.
Boten är korrekt ifylld och du har skrivit under och erkänt.
Betala, var sur över det, och kör mindre vårdslöst är mitt råd.

En sådan "prick" om förseelse ligger kvar i upp till ett år, om du nu gör någon annan (ofta är det tre rapporteringar som krävs om det är av "lindrigare" art) förseelse inom den tiden kan du få det där kärleksbrevet som Clintan66 beskrev, jag fick ett liknande efter 2 korkade fortkörningar gjorda inom loppet utav några månader.
Senast redigerat av Evildan (14 april 2013)

5 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#18
Evildan skrev:
Bokenbergen skrev:
Clintan66 skrev:
Ser korrekt ut eftersom du har godkänt boten.

Det som du kanske bör se upp med om detta var första boten för dig är att om du blir tagen en eller 2 gånger till inom snar framtid är att du kommer få hemskickat förfrågan från åklagaren om du ska få behålla kortet eller inte. Du får en chans att förklara varför det skett och varför du ska få behålla kortet eller inte.
Bästa svaret än så länge. Jag har också förstått det som så att om jag blir tagen om typ en vecka så ryker kortet. Men hur är det om jag blir tagen i sommar tex? Samma skit?
Känns som att chansen är rätt liten om man ska stå och förklara varför man kör för fort på en 70 väg 2 gånger under några månader.

Detta är ju största fasan för min del, därför jag gärna skulle få bort den här första "varningen". Men verkar ju som det är ganska kört.
Boten är korrekt ifylld och du har skrivit under och erkänt.
Betala, var sur över det, och kör mindre vårdslöst är mitt råd.

En sådan "prick" om förseelse ligger kvar i upp till ett år, om du nu gör någon annan (ofta är det tre rapporteringar som krävs om det är av "lindrigare" art) förseelse inom den tiden kan du få det där kärleksbrevet som Clintan66 beskrev, jag fick mitt efter 3 korkade fortkörningar gjorda inom loppet utav ett år.
Hmm... Okej, då vet jag tongue
Blev du av med ditt kort då? Eller lyckades du snacka dig ur det?

2 011 Inlägg
14 april 2013
#19
Blir du tagen inom en till två veckors tid är det ganska kört direkt. Likaså gäller inom en 6 månaders tid.
Helst av allt ska du inte bli tagen överhuvud taget wink, men ta det lugnt över sommaren alla fall.
Blev själv tagen 3 gånger inom 6 månader och jag har ingen prövotid. Fick brev från åklagaren om varför jag kört för fort och varför jag skulle få behålla det.
Jag är tacksam att åklagaren lyssnade på min förklaring. "Hade köpt ny bil och ville ju testa vad den gick för".

Sen var det, det vanliga babblet om att de gnäller för trasig lampa, dimljuset är tänt som exempel också hotar de med böterna direkt istället för att be en snällt att bara släcka dem.

De är på och hugger på bilägare, men de förbannade knark langarna får göra som de vill och det retar mig.

Därför är det som det är idag. Skickar allt till tingsrätten. Ska de ha in böter för trams saker, så ska det kosta dem också. Felaktigt resonemang av mig kanske, men jag stör mig på sådant och det tacksamma är att Tingsrätten måste följa lagen. De kan inte stå och spyda sig som vissa poliser. Drar absolut inte alla poliser över en kam, för vissa är kanon trevliga.

Som exempel ett svar i tråden tidigare. (Du får ta det som en man) för sketna 9 km/h eller som den unga killen med sin Traktor om trasig baklampa. Hur svårt är det att be honom laga den också är det klart. Annan femma om han fortsatt köra med trasiga lysen dag ut och dag in.

Föraren som trampade på för ambulansen skulle fram och hade utryckning på 2 till 1 fil. Mc polisen tar han för fortkörning.

Likaså gubben som blev ihjäl körd i busskur här i Landskrona också skyller de på varandra och inget sker. "Skjut dem direkt"! Ohhnä det kan vi inte göra. (Ta det som en man till äldre mannens anhöriga).

En jävla pedofil fan i Malmö våldtar dotter. Får eget rum med serverad mat osv. Kan ju inte sätta honom bland de andra för då kan de ju vara dumma mot honom. (Ta det som en man till dotters pappa).

Men häng den stackars Epa traktor föraren för en sketen lampa istället för att be honom laga den.

Jag kan vara helt ute och turnera, men jag retar mig på sådant resonemang att folk ska vara så jävla duktiga i andras missöden. Det är till det drabbar dem själva. Ni frågar om hjälp och då behöver ni inte höra en massa kommentarer som inte har med saken att göra. Då kan man skita i att skriva inlägg istället.

Nu spårade det ur för mig och jag ber om ursäkt för det.

Ta det lugnt närmaste tiden så du slipper strul med kortet. Jag hade tur med en bra åklagare och Rådman, men det är inte alla som vaknar på rätt sida.


Bokenbergen skrev:
Clintan66 skrev:
Ser korrekt ut eftersom du har godkänt boten.

Det som du kanske bör se upp med om detta var första boten för dig är att om du blir tagen en eller 2 gånger till inom snar framtid är att du kommer få hemskickat förfrågan från åklagaren om du ska få behålla kortet eller inte. Du får en chans att förklara varför det skett och varför du ska få behålla kortet eller inte.
Bästa svaret än så länge. Jag har också förstått det som så att om jag blir tagen om typ en vecka så ryker kortet. Men hur är det om jag blir tagen i sommar tex? Samma skit?
Känns som att chansen är rätt liten om man ska stå och förklara varför man kör för fort på en 70 väg 2 gånger under några månader.

Detta är ju största fasan för min del, därför jag gärna skulle få bort den här första "varningen". Men verkar ju som det är ganska kört.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Evildan
14 april 2013
#20
Bokenbergen skrev:
Evildan skrev:
Bokenbergen skrev:

Bästa svaret än så länge. Jag har också förstått det som så att om jag blir tagen om typ en vecka så ryker kortet. Men hur är det om jag blir tagen i sommar tex? Samma skit?
Känns som att chansen är rätt liten om man ska stå och förklara varför man kör för fort på en 70 väg 2 gånger under några månader.

Detta är ju största fasan för min del, därför jag gärna skulle få bort den här första "varningen". Men verkar ju som det är ganska kört.
Boten är korrekt ifylld och du har skrivit under och erkänt.
Betala, var sur över det, och kör mindre vårdslöst är mitt råd.

En sådan "prick" om förseelse ligger kvar i upp till ett år, om du nu gör någon annan (ofta är det tre rapporteringar som krävs om det är av "lindrigare" art) förseelse inom den tiden kan du få det där kärleksbrevet som Clintan66 beskrev, jag fick mitt efter 3 korkade fortkörningar gjorda inom loppet utav ett år.
Hmm... Okej, då vet jag tongue
Blev du av med ditt kort då? Eller lyckades du snacka dig ur det?
Måste edit, jag hade två fortkörningar ganska tätt inpå varandra, var tvungen att gå och läsa på lite.

Jag fick inte exakt det brevet, i mitt stod det förenklat:
"Kör som du ska annars kommer du inte få köra alls"
så jag fick mera en skriftlig varning hemskickad, ingen bot sedan dess 2003 och haft körkort sedan 1993.

Lätt för oss -gamla uvar- att predika hit och dit, alla har vi varit unga och de flesta har gjort sina misstag stora som små i olika mån, många glömmer lätt när dom fyllt 30 eller så, jag kan vara förbannat jobbig jag med ang lag och rätt när det är i mina ögon fullständigt horribla saker det handlar om och man medvetet begår brott eller andra oförsvarbara dumheter.

Lycka till med bilkörningen, ta det lugnt, kör med huvudet, inte kul att krocka och skada ngn eller sig själv, gör ont, har själv varit med om
(har dock varit vållande 1 gång på 1200000km körda)
och även skådat en del otäcka olyckor även med för några inblandade med dödlig utgång.


Sök