3987
Sök

Audi A3 -98 låter konstigt och går dåligt.

125 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
Hejsan G.org!

Jag har problem med min Audi A3 från 98. Den började låta konstigt för några veckor sedan. Det låter ett mörkt mullrande ljud från avgassystemet (fel luft/bränsleblandning?) samtidigt som ett ljust väsande ljud från motorn. Hittade två små hål i vakumslangar vid motorn och har bytt ut/täppt till dem. Har även bytt tändstift då de gamla var förkolnade. Den är chiptrimmad enligt förra ägaren till 215 häst. Den gick väldigt bra innan men i och med detta går den så pass dåligt så man tror nästan att 100 häst är mer aktuellt. Frågan är vad som är problemet.

Jag funderade på om det finns något sorts "nödprogram" som kanske aktiverats då det blev hål och man måste ta bort felkoderna? Kan det vara så på min A3a?

Övriga idéer? Jag har svårt att hitta något annat fel på den, men jag är väldigt dålig på att meka så det är förmodligen inte så konstigt. Så bolla lite idéer och fråga på!

27 Inlägg
16 april 2013
Möjligt att det är nått knas med lambdan. Bränsletillförseln via tex. spridare, bränsletrycksregulatorn etc etc låter det ikke som. Elfel?nja, då bör inte ljudet från systemet höra till.

27 Inlägg
16 april 2013
Förkolnade betyder ofta att den gått på lite luft eller för mycket soppa. utgå därifrån!

5 127 Inlägg
16 april 2013
Börja med att läsa ut felkoder innan du börjar byta saker wink kan nog finnas en och annan ledtåd där smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
10 388 Inlägg
16 april 2013
Eller ännu bättre; försök hitta någon som kan läsa ut felkoderna åt dig, så slipper du (och alla andra) gissa smile

- - Edit - -

beaten to the punch smile
Senast redigerat av it_mutt (16 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

125 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Börja med att läsa ut felkoder innan du börjar byta saker wink kan nog finnas en och annan ledtåd där smile

Visste ändå att tändstiften behövde bytas + att om det är hål i vakumslangar är det nog lika bra att ordna det. Men jag ska till ett ställe i Västerås imorgon (om jobbet tillåter) där de ska kolla felkoderna åt mig, ta bort dem och försöka komma fram till någon idé till vad det kan vara lite snabbt.

Sök