4182
Sök

vem har rätt i vänsterfil körning i rondel,om man skulle krocka.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
Det finns en rondell däromkring där jag bor.Den är 2 filig in varpå den vänstra filen går endast till vänstersväng. Och högerfilen endast går till höger och rakt fram. (filerna är markerade med skyltar och har markeringar i gatan.)

Varje gång jag åker igenom den rondellen så ser jag i 95% av fallen ngn som ligger i högerfilen som svänger vänster,om man skulle krocka efter själva avfarten som går rakt fram, eftersom högerbilen inte åker rakt fram som det var skyltat.
-Vems fel är det.??

Personligen så tycker jag det är högerbilens fel, för han följde inte skyltarna. Men därimot så skulle säkert jag åka dit för vållande eftersom jag gjorde ett filbyte för att kunna svänga av.

Diesel is the blood of satan.

med lem
1 147 Inlägg
23 oktober 2006
du har ju rätt så du borde inte bli skyldig till nånting.. han däremot blir ju det då, som jag fattar det.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

526 Inlägg
23 oktober 2006
Exakt skulle du köra in i han när du byter fil så åker du dit.. Som du säger för att du byter fil.. Så är det..
Finns inga förbud att man inte får ligga i högerfilen och svänga vänster..

Själv skulle jag åka rakt fram i en tvåfilig rondell, la mig i högerfilen och en kille kommer i vänsterfilen och svänger höger.. så jag fick tvärnita.. Vissa borde inte ha körkort

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
tack för länken spjutski.
Läste den och fick svaret. Jag åker dit om man krockar eftersom jag måste göra ett filbyte för att komma ut från rondellen.

892 Inlägg
24 oktober 2006
Men är inte det där lite av nån slags grundtrafikregel i rondeller? Att man får köra höger och rakt fram i "högerfil" och vänster i "vänsterfil"? Det var iaf vad jag fick lära mig...

Det stod ju i .pdf-filen att man *ska* underlätta körfältsbyte för medtrafikanter, och jag blir högtidligt förbannad då nått ålbete försöker köra om mig inne i rondellen i högerfilen, när jag ska till vänster och ligger i vänsterfilen. Man ska ju byta fil och visa att man tänker svänga av, signalera i god tid osv bla bla...men det verkar som vissa dumjävlar tror man ska snurra i rondellen i en evighet och blockar ens byte och avfart, eller att de "äger" rondellen och kör hur fan som helst. Sur blir man...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

526 Inlägg
24 oktober 2006
En annan iriterande grej är när man ligger i vänsterfilen och ska svänga vänster.. Och när man passerar utfart/påfart rakt fram och ska byta till det högra körfältet så är det många som smiter ut framför en.. Och om det skulle smälla där så vet jag inte riktigt vems fel det är??
Jag byter körfält, men han/hon kör ut framför mig???

Knegare
718 Inlägg
24 oktober 2006
Finns det rondeller som går rakt fram?tongue

ONT, han som ligger i yttersidan 'från början' som gör fel..
Man ska ju plocka det innersta körfältet och senade byta till det yttre innan utfarten man ska ut i kommer.

William 2009-02-20

Bas Connaisseur
436 Inlägg
25 oktober 2006
Du kör på honom?
Då är det ditt fel, du måste hålla koll, han är inte ansvarig för krocken, det är inte hans fel att du ej såg honom. Men tror även att han kan torska på någon punkt där. Men du med.

Så man kan säga att båda torskar.

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<

892 Inlägg
25 oktober 2006
Du kör på honom?
Då är det ditt fel, du måste hålla koll, han är inte ansvarig för krocken, det är inte hans fel att du ej såg honom.

Saxat från den där pdf-filen.
Du har väjningsplikt mot fordon som
redan är i cirkulationen.

Väjningsplikt innebär att du:
– i god tid ska sänka hastigheten eller stanna
får köra vidare endast om det kan ske utan fara eller hinder.

Blir det krock när någon kör in så är det ju den som skulle lämna företrädes fel. Det är sant att man ska hålla koll, men jag tror inte att den som ligger i rondellen torskar för det...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Mr JoJJe
132 Inlägg
25 oktober 2006
De sjuka med cirkulationsplatser är att de finns inga regler som gäller i dem.. bara sundförnufft.
Alla pilar som är markerade i backen innan gäller inte i rondellen.. men genom de sunda förnufftet så följer man dem pilar o skyltar som är uppsatta.. men dock inte alla personer tyvärr..

Den som ingen turbo har, han åker utan bar
Nissan 200sx

hater
656 Inlägg
25 oktober 2006
Det är ju samma sak vid Väla-rondellen i Hbg.. De flesta som kommer från Hbg-hållet in till rondellen, tar högra filen för att svänga vänster eftersom ingen orkar vänta i köerna som bildas i vänsterfilen..

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

10 287 Inlägg
26 oktober 2006
Klart att dom pilar som finns i gatan och på portaler gäller. Men man kan ju få problem ändå i situationen som beskrivs här genom att motparten kan hävda att han hade kört runt ett helt varv, redan var inne i rondellen, och var på väg ut då du plötsligt kom dånande i innerfilen och plötsligt BYTTE FIL och krockade.
Och då blir det ord mot ord. Då kan det nog sluta med att den som bytte fil torskade.

Göran

P.S. Tre liknande olyckor har hänt mig i rondell under mina 29 år med körkort. Gått fri alla gångerna genom att motpart i alla tre tillfällena bytte fil oaktsamt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bas Connaisseur
436 Inlägg
26 oktober 2006
Snackade med min kärlärare om detta idag, han sa att detta läge är typ domstols-material haha.
han sa samma som jag, att båda åker dit på det om allt går rätt till i rättegången, men palla ta sånt till rättegång?

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
26 oktober 2006
Trådstartare
ska fan fixa ihop lite matrial och bilder på rondell jäveln,Sen ska jag fråga en trafik polis elr ngn på polisstationen. Och se vad dom säger,sen måste man ju försöka få det på svart och vit av dom.
-Sen jävlar är det jag, som kommer köra efter den till 100% i rondeller.(oavsett)

(jinxs som är trött på idioter i rondeller.)

91 Inlägg
27 oktober 2006
Jag ligger alltid till höger när jag ska av i första avfarten. jag ligger till vänster om jag ska "vidare"
Men Ligger jag i vänsterfilen & smäller med någon i högerfilen är det jag som är vållande.
Det är heller inte fel att ligga i högerfilen hela rondellen igenom även om jag ska "vidare"
Hade en intressant dialog med en nyutexaminerad trafikpolis om detta.
Senast redigerat av DayDreameR (27 oktober 2006)

3 Inlägg
27 oktober 2006
http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx
Här står hur man ska förhålla sig i en rondell!
Läs och lär istallet för att tycka, det kan bli dyrt.

10 287 Inlägg
27 oktober 2006
Detta funkar inte!

Det finns exempel på rondeller ( i alla fall här i Stockholm) där vänsterfil går rakt fram och högerfilen bara går ut första utfart. Där är det helt fel att ligga i högerfil för att köra igenom hela rondellen.
(Infarten har två filer, första utfarten (A) har två filer, andra utfarten rakt fram (B) har en fil, tredje utfarten (C) har en fil. Från infarten sett så går både vänster och högerfilen till A, ENBART vänsterfilen fortsätter till B och C. Försöker du ligga i högerfilen och köra igenom rondellen där så blir du mosad).

/Göran

DayDreameR skrev:
Det är heller inte fel att ligga i högerfilen hela rondellen igenom även om jag ska "vidare"

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

555 Inlägg
27 oktober 2006
Emiliano skrev:
Det är ju samma sak vid Väla-rondellen i Hbg.. De flesta som kommer från Hbg-hållet in till rondellen, tar högra filen för att svänga vänster eftersom ingen orkar vänta i köerna som bildas i vänsterfilen..

Very true

91 Inlägg
27 oktober 2006
Sharky skrev:
Detta funkar inte!

Det finns exempel på rondeller ( i alla fall här i Stockholm) där vänsterfil går rakt fram och högerfilen bara går ut första utfart. Där är det helt fel att ligga i högerfil för att köra igenom hela rondellen.
(Infarten har två filer, första utfarten (A) har två filer, andra utfarten rakt fram (B) har en fil, tredje utfarten (C) har en fil. Från infarten sett så går både vänster och högerfilen till A, ENBART vänsterfilen fortsätter till B och C. Försöker du ligga i högerfilen och köra igenom rondellen där så blir du mosad).

/Göran

DayDreameR skrev:

Nu kör ju inte jag i annat än Brommaplansrondellen när jag åker till jobbet men där funkar det i alla fall!

Sök