4092
Sök

Biltemas höj och sänknings satser = Göra coilovers hårdare?

3 371 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Tycker att mina coilovers är för "mjuka" och kan inte exakt ha den höjd som jag vill..

Hur funkar det att ta biltemas höj och sänkningsatser och bara göra fjädrarna hårda?

Kommer jag förstöra mina coilovers?





Tänkt mig dessa:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … st-341712/


Forummoderator
9 299 Inlägg
16 april 2013
#2
Vågar man tycka att de där är skit? Åker du bonnasänkt Golf eller en BMV320 från -82 så visst, men inte om du har lite mer känsla för finess.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 024 Inlägg
16 april 2013
#3
Det står ju "Ej godkänd av Svensk Bilprovning." , det finns troligen en väldigt bra anledning till det. Köp hårdare fjädrar istället.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

3 371 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#4
Jag struntar totalt i väghållning. Har en e36 coupe som ska bara vara helt sänkt, och kommer inte köras hårt.

Tycker det är bra mycket jobb för att byta fjädrar för att göra fjädrarna hårda, och besiktning kommer troligen påpeka att dom är för hårda när man ska besikta.


Denna kit från biltema kommer jag bara använda på sommar tiden när man har sommar hjulen på.
Sen tar man av dem innan besiktningen.


Skulle gärna vilja ha mer svar smile


Xenoholic
2 559 Inlägg
17 april 2013
#5
Får man fråga vad det är för skitcoils som är så mjuka?
Bara så man vet vad man ska undvika.
Mina coils jag har haft (D2 o XYZ) är då INTE mjuka, ens på ens på den "mjukaste" inställningen. hmm
Jag säger köp nya coils istället.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

3 371 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#6
Aerocombi skrev:
Får man fråga vad det är för skitcoils som är så mjuka?
Bara så man vet vad man ska undvika.
Mina coils jag har haft (D2 o XYZ) är då INTE mjuka, ens på ens på den "mjukaste" inställningen. hmm
Jag säger köp nya coils istället.

Nu kommer jag inte ihåg märket men dom kosta kring 2500kr... biliga coils.


Sen är dom inte JÄTTE mjuka som jag kan får det som låta som.

Bra mycket hårdare än original fjädrar.

är kanin coilovers men jag ville ha dem lite hårdare.


Xenoholic
2 559 Inlägg
17 april 2013
#7
Stoppa i gummikuddar då i stället.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

309 Inlägg
17 april 2013
#8
Testade dom där på en bil för många år sen o dom är totalt värdelösa..Kan inte rekomendera dom alls.

450 Inlägg
17 april 2013
#9
Low skrev:
Jag struntar totalt i väghållning. Har en e36 coupe som ska bara vara helt sänkt, och kommer inte köras hårt.

Tycker det är bra mycket jobb för att byta fjädrar för att göra fjädrarna hårda, och besiktning kommer troligen påpeka att dom är för hårda när man ska besikta.


Denna kit från biltema kommer jag bara använda på sommar tiden när man har sommar hjulen på.
Sen tar man av dem innan besiktningen.


Skulle gärna vilja ha mer svar smile

folk svarar ju, dem är icke godkända och därav utav en anledning också. om du inte har några krav så köp. men förvänta dig inte så mycket. tjata inte fram svaren, jag tror inte folk här köper sån skit för den delen också.

3 371 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#10
Henrik-N skrev:
Low skrev:
Jag struntar totalt i väghållning. Har en e36 coupe som ska bara vara helt sänkt, och kommer inte köras hårt.

Tycker det är bra mycket jobb för att byta fjädrar för att göra fjädrarna hårda, och besiktning kommer troligen påpeka att dom är för hårda när man ska besikta.


Denna kit från biltema kommer jag bara använda på sommar tiden när man har sommar hjulen på.
Sen tar man av dem innan besiktningen.


Skulle gärna vilja ha mer svar smile

folk svarar ju, dem är icke godkända och därav utav en anledning också. om du inte har några krav så köp. men förvänta dig inte så mycket. tjata inte fram svaren, jag tror inte folk här köper sån skit för den delen också.

Jag ser att folk svarar, men folk stirrar blint ibland på att det ät biltema och att dom inte går igenombesiktningen.
Bilen kommer ända inte gå igenom besiktning när man har den så låg som jag har tänkt. och då får man plocka bort dem och höja bilen inför var besiktning som jag redan gör.

Får kanske prova gummi kuddar ist då...smile


2 751 Inlägg
18 april 2013
#11
Jag ser att folk svarar, men folk stirrar blint ibland på att det ät biltema och att dom inte går igenombesiktningen.

Det är ju inte så konstigt då det är dem som avgör ifall du har tillräckligt bra bil för att kunna färdas på vägarna.
Klart det skall vara godkänt från besiktningen ifall du ska ha det på din bil o köra i trafik.

Who Djaa bless no man curse

OUTLAW1
18 april 2013
#12
gör som man skall istället...köp hårdare fjädrar till dina coils..
kostar inte skjortan och finns i en jävla massa hårdheter...
gör om gör rätt!!
många billiga coils standardlevereras med på tok för mjuka fjädrar idag..

394 Inlägg
18 april 2013
#13
DasAuto skrev:
Jag ser att folk svarar, men folk stirrar blint ibland på att det ät biltema och att dom inte går igenombesiktningen.

Det är ju inte så konstigt då det är dem som avgör ifall du har tillräckligt bra bil för att kunna färdas på vägarna.
Klart det skall vara godkänt från besiktningen ifall du ska ha det på din bil o köra i trafik.

+1.
Det är ju inte direkt likhetstecken mellan Underkänd bil och Häftig bil..

1 433 Inlägg
18 april 2013
#14
Vart köper man fjädrar till coils egentligen ? smile skulle vilja testa några nya på mina!


2 011 Inlägg
18 april 2013
#15
SylvesterStallone skrev:
Vart köper man fjädrar till coils egentligen ? smile skulle vilja testa några nya på mina!

Kan köpa fjädrar med valfri styrka. Du kan köpa dem på BC Racing via Jspec. Kostar 500:- styck.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

3 371 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#16
Stefan7neson skrev:
DasAuto skrev:
Jag ser att folk svarar, men folk stirrar blint ibland på att det ät biltema och att dom inte går igenombesiktningen.

Det är ju inte så konstigt då det är dem som avgör ifall du har tillräckligt bra bil för att kunna färdas på vägarna.
Klart det skall vara godkänt från besiktningen ifall du ska ha det på din bil o köra i trafik.

+1.
Det är ju inte direkt likhetstecken mellan Underkänd bil och Häftig bil..

Jag förstår att dom inte är Godkända på besiktningen om man ska göra som dom är till för.
Håller med att det är farligt om det släpper när man har klämt ihop en fjäder.


Jag har inte ens en tanke på att klämma eller höja.
Tänkte om det gick att ha den emellan fjädern så det blir hårdare samt spänna lite så den inte ligger löst.

Vet inte om ni förstog min tanke, Förstår inte varför det skulle bli trafikfarligt med det? Berätta gärna varför.

Och jag tvingar ingen att säga ja. Undrade bara om någon har provat, och vad ni tyckte..
Senast redigerat av Low (18 april 2013)


3 371 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#17
PETROLHEAD skrev:
Testade dom där på en bil för många år sen o dom är totalt värdelösa..Kan inte rekomendera dom alls.

Vad gjorde du då? tongue höjde/sänkte? Eller som jag hade tänkt?


2 011 Inlägg
18 april 2013
#18
De kommer nog inte hjälpa dig med ditt problem Low. Har också haft sådana för många år sedan i och för sig. Var när Amazonen skulle upp i röven så den nådde gudarna smile. Fjädern blir inte styvare med dessa varken om du hissar eller drar ihop fjädern.

Vad menar du egentligen att de är för mjuka de som du har? Vill du bara ha dem hårdare?
Är det runt om eller bara bak som du vill styva upp?

Bästa du kan göra är att köpa andra fjädrar som är starkare.

Är ekonomin ett problem för dig kan så kan du använda andra fjädrar som är hårdare. Lite fix så är det ordnat.

Bak kan du använda Mercedes fjädrar från 190 modellen som finns på skroten och är betydligt starkare. De är för långa, så de måste kapas och du får fixa fast en bricka där du kapat av den och göra hål för styrtappen på chassit, så den inte kan flytta sig i sidled, likaså att du behåller funktionen på coilovers justerings ring så du kan höja och sänka bilen. Med detta kan du även besiktiga bilen godkänt.

Kan även sätta på dubbla fjädrar bak som jag själv haft tidigare och fungerar klockrent. Nackdel är du helst ska byta till E30 bakdämpare pga de är 5 cm kortare. Ju hårdare du gör fjädrarna desto kortare måste de bli. Använder du då original dämpare blir det att fjädern kan röra sig lite i sidled när du hissar upp bilen med domkraft.

Bor du i närheten av Landskrona kan jag hjälpa dig fixa detta om det är något du vill fundera på att använda.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

3 371 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#19
Clintan66 skrev:
De kommer nog inte hjälpa dig med ditt problem Low. Har också haft sådana för många år sedan i och för sig. Var när Amazonen skulle upp i röven så den nådde gudarna smile. Fjädern blir inte styvare med dessa varken om du hissar eller drar ihop fjädern.

Vad menar du egentligen att de är för mjuka de som du har? Vill du bara ha dem hårdare?
Är det runt om eller bara bak som du vill styva upp?

Bästa du kan göra är att köpa andra fjädrar som är starkare.

Är ekonomin ett problem för dig kan så kan du använda andra fjädrar som är hårdare. Lite fix så är det ordnat.

Bak kan du använda Mercedes fjädrar från 190 modellen som finns på skroten och är betydligt starkare. De är för långa, så de måste kapas och du får fixa fast en bricka där du kapat av den och göra hål för styrtappen på chassit, så den inte kan flytta sig i sidled, likaså att du behåller funktionen på coilovers justerings ring så du kan höja och sänka bilen. Med detta kan du även besiktiga bilen godkänt.

Kan även sätta på dubbla fjädrar bak som jag själv haft tidigare och fungerar klockrent. Nackdel är du helst ska byta till E30 bakdämpare pga de är 5 cm kortare. Ju hårdare du gör fjädrarna desto kortare måste de bli. Använder du då original dämpare blir det att fjädern kan röra sig lite i sidled när du hissar upp bilen med domkraft.

Bor du i närheten av Landskrona kan jag hjälpa dig fixa detta om det är något du vill fundera på att använda.

Hej!

Tanken är bara att göra dem hårdare bak.

Men satt bara och fundera om det gick som jag tänkte.


Hade förra året 225/40-18 på 8" och det skrapade ganska mycket bak ibland när man har tankat fult osv.

Men har köpt iår 215/35-18 som sitter på bilen nu. ser bra mycket bättre ut också och inte så nära skärmkanten cirka 3-4mm ifrån. vet inte hur mycket bilen rör sig i sidled. Men det är mycket bättre än förra året iaf.
( har inte hunnit köra då battreiet dog efter att den stog 4 veckor och hade inga startkablar hemma. )Så nu kommer jag inte behöva styva upp bak då jag har andra däck. men Detta var bara en fråga om det gick eller inte om man skulle köra bredare däck någon gång i framtiden. Men då har man nog råd med bra mycket bättre coils.

Tack att du erbjöd att hjälpa till!smile


309 Inlägg
18 april 2013
#20
Low skrev:
PETROLHEAD skrev:
Testade dom där på en bil för många år sen o dom är totalt värdelösa..Kan inte rekomendera dom alls.

Vad gjorde du då? tongue höjde/sänkte? Eller som jag hade tänkt?

Jag försökte sänka den, men tror att om du ska ha dom för att spänna upp fjädern lite så är risken för att fjädern går av där dom sitter men de är bara vad jag tror..Dom är ju inte dyra så de är väl bara att prova så vet du om de funkar.


Sök