Pga att bilen startats och stängts av flera gånger inom loppet av kort tid (jo tack, jag vet nu att det var jävligt korkat, ursäkta min okunskap när det gäller bilar) blev tändstiften sura och detta i kombination med gammalt trött batteri gjorde att bilen inte ville starta igen, trots försök att låna ström från en annan bil. Vi gjorde ett försök till lite senare och då gick bilen igång men den gick inte på alla cylindrar. Jag försökte då köra den till en verkstad nära hemmet men bilen stannade på vägen dit och vid nytt startförsök uppdagades att säkring nr 15 gått (30 ampere, en dryg "multisäkring" som styr ta mig fan ALLT i bilen...lambdasond, tändspole, egr, you name it), och när denna säkring bytts och vi försökte starta bilen igen...så gick säkringen direkt. Ny säkring, nytt startförsök, och säkringen gick igen.
Bilen bogserades till en enklare verkstad där en före detta bilmekaniker huserade. Med mina obefintliga meckkunskaper och med hans vägledning bytte jag tändspolen samt bytte tändstift, vilket gjorde bilen mer lättstartad men den gick ändå inte på alla cylindrar. Då felet kunde vara elrelaterat valde jag att lämna in bilen till märkesverkstaden och de bytte två bränslespridare, jag passade också på att be dem byta batteri.
Vajert, nu gick bilen som den skulle igen...men efter ca 15 mils körning tvärdog den mitt på E18, utan förvarning. Startförsök utan framgång. Säkringen kontrollerades och visade sig vara trasig. Ny säkring, nytt startförsök, trasig säkring. Ny säkring, nytt startförsök, trasig säkring. Ny säkring sattes ändå i, men utan att fler startförsök gjordes.
Bilen bogserades till märkesverkstaden, och under färden gjordes ett nytt startförsök, varpå bilen startade snällt och fint igen (hade någon komponent blivit överhettad förut men nu kylts ner så att bilen klarade att starta igen utan att käka säkringar? You tell me). Ställde ändå bilen hos verkstaden, för en så ojämn bil vågar man ju inte köra med, kan ju stanna precis när som helst. Noteras bör att bilen startade snällt även efter att den blivit bogserad till verkstaden (biljävel!).
Verkstaden har nu kollat elsystemet men hittar inga märkligheter. De har även haft bilen stående på tomgång "en hel dag" inne i verkstaden utan att det varit några problem. Felet har inte dykt upp igen och de har heller inte kunnat framkalla felet. Det enda som återstår, enligt verkstaden, är att börja kolla de olika komponenterna som styrs av säkringen, dvs byta del för del, vilket blir otroligt kostsamt. De föreslog att vi skulle börja med att byta EGR (ca 2000 kr) och därefter lambdasonden (ca 2000 kr), för att sedan gå vidare med andra delar (otaliga tusentals kronor).
Det här känns ju minst sagt tröstlöst...lägga tusentals kronor på att byta del för del i jakt på ett fel som kanske eller kanske inte visar sig igen, kanske bara när bilen har körts en viss sträcka och uppnått en viss temperatur, eller kanske aldrig igen??? Särskilt som det inte dykt upp några nya felkoder heller och inga konstigheter har hittats i elsystemet. Jag blir inte klok på detta och det blev inte verkstaden heller (de ringde Frankrike men fick inga klara direktiv därifrån heller, annat än "byt del för del"). Så när inga felkoder finns och felet inte kan återskapas, hur ska man då ens kunna byta del för del och veta om den bytta delen har avhjälpt problemet?
Hoppas att någon här kan hjälpa mig, för jag är fan beredd att bryta ihop. DET behöver ni dock inte hjälpa mig med.
Bilen bogserades till en enklare verkstad där en före detta bilmekaniker huserade. Med mina obefintliga meckkunskaper och med hans vägledning bytte jag tändspolen samt bytte tändstift, vilket gjorde bilen mer lättstartad men den gick ändå inte på alla cylindrar. Då felet kunde vara elrelaterat valde jag att lämna in bilen till märkesverkstaden och de bytte två bränslespridare, jag passade också på att be dem byta batteri.
Vajert, nu gick bilen som den skulle igen...men efter ca 15 mils körning tvärdog den mitt på E18, utan förvarning. Startförsök utan framgång. Säkringen kontrollerades och visade sig vara trasig. Ny säkring, nytt startförsök, trasig säkring. Ny säkring, nytt startförsök, trasig säkring. Ny säkring sattes ändå i, men utan att fler startförsök gjordes.
Bilen bogserades till märkesverkstaden, och under färden gjordes ett nytt startförsök, varpå bilen startade snällt och fint igen (hade någon komponent blivit överhettad förut men nu kylts ner så att bilen klarade att starta igen utan att käka säkringar? You tell me). Ställde ändå bilen hos verkstaden, för en så ojämn bil vågar man ju inte köra med, kan ju stanna precis när som helst. Noteras bör att bilen startade snällt även efter att den blivit bogserad till verkstaden (biljävel!).
Verkstaden har nu kollat elsystemet men hittar inga märkligheter. De har även haft bilen stående på tomgång "en hel dag" inne i verkstaden utan att det varit några problem. Felet har inte dykt upp igen och de har heller inte kunnat framkalla felet. Det enda som återstår, enligt verkstaden, är att börja kolla de olika komponenterna som styrs av säkringen, dvs byta del för del, vilket blir otroligt kostsamt. De föreslog att vi skulle börja med att byta EGR (ca 2000 kr) och därefter lambdasonden (ca 2000 kr), för att sedan gå vidare med andra delar (otaliga tusentals kronor).
Det här känns ju minst sagt tröstlöst...lägga tusentals kronor på att byta del för del i jakt på ett fel som kanske eller kanske inte visar sig igen, kanske bara när bilen har körts en viss sträcka och uppnått en viss temperatur, eller kanske aldrig igen??? Särskilt som det inte dykt upp några nya felkoder heller och inga konstigheter har hittats i elsystemet. Jag blir inte klok på detta och det blev inte verkstaden heller (de ringde Frankrike men fick inga klara direktiv därifrån heller, annat än "byt del för del"). Så när inga felkoder finns och felet inte kan återskapas, hur ska man då ens kunna byta del för del och veta om den bytta delen har avhjälpt problemet?
Hoppas att någon här kan hjälpa mig, för jag är fan beredd att bryta ihop. DET behöver ni dock inte hjälpa mig med.
Senast redigerat av Daige (21 april 2013)
0
0
0
0