2979
Sök

Prisvärt ljud i Golf V 2007 - konstruktiv kritik och förslag önskas?

6 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Hej,

Jag äger en Golf V 2007 som jag vill byta ut originalljudet i.

Har 10,000 kr att lägga på följande:

1. 6,5-tums kitsystem (framdörrar)
2. 6,5-tums koaxial (bakdörrar)
3. 4-kanals slutsteg (driva fram- och baksystemet)
4. 2 st 8-tums basar
5. 1-kanals slutsteg (driva basarna)

Söker i första hand 8-tums basar eftersom jag vill ha kvar så mycket av bagagutrymmet som möjligt men kan tänka mig större basar om dessa är byggda för små lådor. Max 40 liter netto för två basar.

Listar nedan ett paketförslag som jag fått. Kom gärna med konstruktiv kritik eller förslag på bättre produkter inom min satta budget.

1 st JBL GTO609C
1 st JBL GTO629
1 st JBL GTO-804EZ
2 st JBL GTO804
1 st JBL GTO-751EZ (baskontroll [JBL GTO-RBC] medföljer gratis)
Totalt: 9,490 kr

Edit: Funderar på att fläska till det med ett JBL GTO 1001EZ (650 W RMS) och 3 st JBL GTO 804.
Senast redigerat av DasGolf (19 april 2013)

2 024 Inlägg
19 april 2013
Vart i landet bor du till att börja med? Lättare att kunna rekommendera en bra butik i din närhet isåfall.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

564 Inlägg
19 april 2013
Spontant hade jag valt att istället för att köpa 4-kanalssteg så hade jag valt ett större 2-kanalssteg till framhögtalarna eller lägga pengarna på dämpmatta istället. Sen hade jag varit relativt snål på koaxialerna.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

6 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
Vart i landet bor du till att börja med? Lättare att kunna rekommendera en bra butik i din närhet isåfall.

Bor på västkusten. Butik spelar mindre roll då jag beställer där det är billigast.

Lillalilja skrev:
Spontant hade jag valt att istället för att köpa 4-kanalssteg så hade jag valt ett större 2-kanalssteg till framhögtalarna eller lägga pengarna på dämpmatta istället. Sen hade jag varit relativt snål på koaxialerna.

Vilket steg och vilka koaxialer?

Menar du att man ska köra koaxialerna på huvudenhetens inbyggda effekt?

Att dämpa är en självklarhet men det har jag inte med i budgeten jag listar ovan, den gäller bara listade saker.

564 Inlägg
19 april 2013
DasGolf skrev:
Expoze skrev:

Bor på västkusten. Butik spelar mindre roll då jag beställer där det är billigast.

Lillalilja skrev:

Vilket steg och vilka koaxialer?

Menar du att man ska köra koaxialerna på huvudenhetens inbyggda effekt?

Att dämpa är en självklarhet men det har jag inte med i budgeten jag listar ovan, den gäller bara listade saker.

Misstänker att Expoze snart kommer med ett väl övervägt svar till dig.

Men det jag tänkte säga var att jag tycker det är slöseri att få det att låta bra i baksätet, när kommer du åka där? Välj istället att köpa ett bättre tvåkanals-steg och kör koaxialerna på stereon. Så hade jag gjort.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

1 727 Inlägg
19 april 2013
Driva med orginalstereo?

Gladen Golf / SQX-kit 2100
Mosconi ONE 120.4 3500
(1 st) Gladen sqx 10 1500
Skippa pengar på baksystem. wink
7100:- , pengar över till dämpmatta och kablage?

Vill du vassa till det så kan du ta annat slutsteg Mosconi AS 100.4 eller ett Genesis P4 Ultra, totalt ca 8300-9200.
Med dom senare stegen går det lätt att ta 2st Gladen sqx 8"-basar(+500:-)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

6 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Driva med orginalstereo?

Mosconi ONE 120.4 3500

Tror mer på att välja ut specifika högtalare än att köpa modelanpassat. Vill också ha ett dedikerat monosteg till basarna. Funderar på att fläska till det med ett JBL GTO 1001EZ (650 W RMS) och 3 st JBL GTO 804.

Dämpning och annat ingår som sagt inte i min budget ovan utan endast det jag listat.
Senast redigerat av DasGolf (19 april 2013)

1 727 Inlägg
19 april 2013
DasGolf skrev:
Horsyhorse skrev:
Driva med orginalstereo?

Mosconi ONE 120.4 3500

Tror mer på att välja ut specifika högtalare än att köpa modelanpassat. Vill också ha ett dedikerat monosteg till basarna. Funderar på att fläska till det med ett JBL GTO 1001EZ (650 W RMS) och 3 st JBL GTO 804.

Dämpning och annat ingår som sagt inte i min budget ovan utan endast det jag listat.

Ovan kit är inte ett nöd-kit-som-råkar-passa-en-bilmodell.

Om du bara visste vad ovan 4-kanalssteg kan göra i bryggat läge.
Men vill du absolut ha 2 steg så är det ok.

Ta då den 3:e 8ttan då. smile

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (19 april 2013)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

2 024 Inlägg
20 april 2013
Det Gladen-kitet som Horsyhorse föreslagit är ett fruktansvärt kompetent kit, har själv lyssnat på det och det låter riktigt bra. I praktiken handlar det om en bra högtalare som finns i Gladens ordinarie sortiment som de helt enkelt fixat en annan korg till som passar bolt-on i golfen, dvs en en välljudande produkt som dessutom alla kan montera på ett par minuter. En ren win-win produkt alltså.
Att jag undrade var du bor är det att jag gärna rekommenderar en fysisk butik att åka och kika och lyssna lite i. Få tips om vad som passar till ens bil,plånbok och personliga smak från folk som jobbar med det dagarna i ända och vet vad de pratar om, dvs en riktig bilstereobutik med egen monteringsservice, inte typ nån stormarknad.
Ett riktigt klokt tankesätt angående det du påpekar att du bara ska köpa där det är billigast ändå, det är det att "Det som är billigast är inte alltid det som är mest prisvärt". Vill man bli nöjd med det man köpt eller såinihelsike nöjd helt enkelt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

6 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Om du bara visste vad ovan 4-kanalssteg kan göra i bryggat läge.

Nyfiken.

Expoze skrev:
Att jag undrade var du bor är det att jag gärna rekommenderar en fysisk butik att åka och kika och lyssna lite i.

Att åka och lyssna på högtalare som sitter uppradade på demoväggar hjälper föga då man aldrig får det ljudet man får i en bil. Har hört kit som på väggen låter mediokert men som i bil låter riktigt bra och tvärtom.
Senast redigerat av DasGolf (20 april 2013)

559 Inlägg
20 april 2013
Framsystem NYA DLS R6.2 låter fruktansvärt bra.
Bakhögtalare DLS 226 driv på stereon
Monosteg DLS CA12
DLS CA41 4-Kanaligt för aktiv delning på R6.2 eller fram och bakhögt, ditt val.
Basar 2st Gladen SQX08

Då få du ett system som  kommer spela helt sjukt

Summa: 9420:- kablar ingår vid köp av steg

Grejorna hittar du här www.pmshopen.se
Mvh Putte

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

452 Inlägg
21 april 2013
Skall du ha ett riktigt prisvärt system som verkligen garanterar dig en maximal ljudupplevelse under 10.000kr hade jag stoppat in följande i bilen.

Framsystem: Hertz ESK165.5
Baksystem Hertz ECX165.5
Steg högtalare: Hertz HCP4D
2st 10" basar; Hertz ES250.3
Steg basar: Hertz HCP1D

Totalt: 9224kr

Mvh Mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

Sök