2862
Sök

Är det värt att byta motorn??

2 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Jag råkade ut för ett motorhaveri igår på min Renault Megané 1,4l -02..
Det var ett resultat av att fläktremmen slets av då även slet av kamremmen och
så att ventilerna i topplocket gick sönder. Nu står jag och kliar mig i huvudet:
Är det värt att göra ett motorbyte eller går det att sälja en sådan bil? Den är för
övrigt väldigt fin. Fick uppgifter att ett motorbyte skulle kosta mig  12.000kr

Vad hade DU gjort? smile

593 Inlägg
20 april 2013
#2
Sålt den som reservdelsbil

6 649 Inlägg
20 april 2013
#3
Är det värt för dig? Tidigare problem? Miltal?

De/Dem

5 089 Inlägg
20 april 2013
#4
sälja bilen för 1500 och köpa en ny för 10 000. Och hoppas att det inte blir några oväntade kostnader på den nya bilen. Kanske blir dyrare i längden?

Eller laga bilen för 12000 kr och hoppas på att något nytt på bilen inte går sönder också.

Gillart du bilen så skulle jag lagat den.

\Lindgren

2 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#5
Bilen har bara gått 8000 mil, så den är i gott skick. Vart skulle jag vända mig om jag skulle försöka sälja den som reservbil? Blocket? Finns det verkligen en marknad för en bil med defekt motor?

1 798 Inlägg
20 april 2013
#6
enda vettiga om du byter motor är väl att göra de själv eller med hjälp av någon som kan de. Annars blir de ju tyvärr lite för dyrt me tanke på bilens andrahands värde. Om de är värt de är som sagt mest upp till dig

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Avstängd
10 388 Inlägg
20 april 2013
#7
Ogan skrev:
Bilen har bara gått 8000 mil, så den är i gott skick. Vart skulle jag vända mig om jag skulle försöka sälja den som reservbil? Blocket? Finns det verkligen en marknad för en bil med defekt motor?

Beror ju givetvis på två saker;

Vad det kostar för hemmaskruvaren att byta motor + vad du vill ha och hur det står i relation till vad det kostar att köpa en "färdig"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
20 april 2013
#8
gillar du bilen hade jag bytt motor, försök hitta en på skroten och byt själv ... det är ganska pilligt men inte speciellt svårt om man bara tar det lugnt


1 319 Inlägg
20 april 2013
#9
byt topplock, montera dit ny kamrem+vp..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
20 april 2013
#10
Volvofarfar skrev:
byt topplock, montera dit ny kamrem+vp..

är ju inte säkert det räcker .. kan va så illa att kolvar block osv är skrot


1 319 Inlägg
20 april 2013
#11
CHEEVA skrev:
Volvofarfar skrev:
byt topplock, montera dit ny kamrem+vp..

är ju inte säkert det räcker .. kan va så illa att kolvar block osv är skrot

Blir knappt märken i kolvarna smile har fixat några som kört av kamremmen...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Avstängd
1 031 Inlägg
1 365 Inlägg
24 april 2013
#13
Även om du gör bytet själv så måste du åtminstone byta Topplock, topplockspackning, topplocksbultar, kamrem, ev spännare, fläktrem, eventuella löphjul. rekommenderat grenrörspackningen.

Bilen är ju knappast värd mer än 12 000 sett till blocket så det känns svårt att motivera.



Sök