2742
Sök

Macks: "Good O'l Bastard" Volvo 244 GLT -83 **..inte mycket nytt på östfronten..*

En 200-serie som kommer genomsyras av gammalt som nytt. Vissa kommer kanske avsky den, andra kanske kommer hålla med mig. Personligen är jag väldigt intresserad av R-Sport och dess era, och samma gäller Polestar..i alla fall... Visa mer

Forummoderator
249 704 Visningar
Uppdaterades senast 26 oktober
Forummoderator
26 361 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#221
Djo skrev:
Försök få på en lack innan den ställs utomhus.

Det blir nog ganska svårt..men det är nog det bästa alternativet ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 562 Inlägg
2 mars 2014
#222
Du tänker fortfarande bara lacka den upp till midjelisten va? Har du lackerare på gång?

Forummoderator
26 361 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#223
mange_240 skrev:
Du tänker fortfarande bara lacka den upp till midjelisten va? Har du lackerare på gång?

Njae, numer är jag mer inställd på en hellack. Skulle jag lacka bara upp till midjelisten så skulle det se lite lustigt ut känns det som.
Håller på och jobbar på att hitta mig en lackerare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 562 Inlägg
2 mars 2014
#224
Ja skulle tro att de blir bäst resultat om du gör en hellack, i och för sig är den i bra skick ovanför listen kan de ju kanske bli bra ändå, enda synliga skarven blir väl på framskärmarna. Så man skulle ju kunna lacka dem helt och resten av bilen upp till list originalfärgen? Men du lär ju få putsa upp resten rejält, plus att det troligen blir en nyansskillnad, gissar på att en ljusare färg hade varit mer förlåtande. Ja hoppas du hittar någon duktig smile
Senast redigerat av mange_240 (2 mars 2014)

Forummoderator
26 361 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#225
mange_240 skrev:
Ja skulle tro att de blir bäst resultat om du gör en hellack, originalfärgen? Ja hoppas du hittar någon duktig smile

Det blir väl alltid bäst egentligen med hellack, haha.
Och självklart blir det originalfärgen. Sedan måste jag leta reda på en massa nya lister som fallit av med åren, samt dessa dekorränder som sitter ovanför midjelisterna.
OCH såklart dom svarta dekorsatserna kring sidorutorna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 562 Inlägg
2 mars 2014
#226
Redigerade min post lite, jo helt klart lär en hellack bli bäst, nyansskillnaden lär man aldrig komma ifrån.
Ja hoppas du finner fräscha lister till bra pris, vem kunde tro att dessa bilar bara skulle försvinna. För några år sedan såg man dem ju överallt, hoppas stackarna som är kvar klarar sig undan skrotdöden.
Senast redigerat av mange_240 (2 mars 2014)

Forummoderator
26 361 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#227
mange_240 skrev:
redigerade min post lite.

Ah. Grejen är ju att något har hänt med klarlacken på övriga karossen. Det är tydliga klarlacksläpp på baklucka, taklucka och huv. Dessutom klarlacksläpp på bakflyglarna. Själva lacken i sig tror jag är ganska okej, men tror det är svårt att få till det riktigt i slutänden om man skulle försöka bara göra nåt åt klarlacken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 562 Inlägg
2 mars 2014
#228
Mack skrev:
mange_240 skrev:
redigerade min post lite.

Ah. Grejen är ju att något har hänt med klarlacken på övriga karossen. Det är tydliga klarlacksläpp på baklucka, taklucka och huv. Dessutom klarlacksläpp på bakflyglarna. Själva lacken i sig tror jag är ganska okej, men tror det är svårt att få till det riktigt i slutänden om man skulle försöka bara göra nåt åt klarlacken.

Okej, ja då är det ju inget att fundera på, lika bra med en hellack då. Ska vi räkna på det tror jag inte det kommer och bli så mycket dyrare heller, och det mest slitsamma ytorna att förbereda är ju under list. Lite mer slipande bara, kommer bli kanon. Kommer bli en härlig känsla att glida fram i GLTn å sprätta trocaderon wink Nu börjar man längta sommar, tro man måste leta fram en 240 GLT själv, hade en 81a 245GLT för några år sen, såg den va skrotad nu. Känns bra sorgligt.

Forummoderator
26 361 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#229
mange_240 skrev:
Mack skrev:
mange_240 skrev:
redigerade min post lite.

Ah. Grejen är ju att något har hänt med klarlacken på övriga karossen. Det är tydliga klarlacksläpp på baklucka, taklucka och huv. Dessutom klarlacksläpp på bakflyglarna. Själva lacken i sig tror jag är ganska okej, men tror det är svårt att få till det riktigt i slutänden om man skulle försöka bara göra nåt åt klarlacken.

Okej, ja då är det ju inget att fundera på, lika bra med en hellack då. Ska vi räkna på det tror jag inte det kommer och bli så mycket dyrare heller, och det mest slitsamma ytorna att förbereda är ju under list. Lite mer slipande bara, kommer bli kanon. Kommer bli en härlig känsla att glida fram i GLTn å sprätta trocaderon wink Nu börjar man längta sommar, tro man måste leta fram en 240 GLT själv, hade en 81a 245GLT för några år sen, såg den va skrotad nu. Känns bra sorgligt.

Nej precis. I slutänden så blir det nog inte mycket dyrare att få till en hellack. Bara mycket enklare.
Är väldigt trevliga bilar dessa, även om många kastar skit över dem. Det är ju charmigt med vindbruset kring vindrutan, dom långa växellådslägena och knarret från instrumentpanelen, haha.
Tråkigt att höra om din gamla 245:a dock. Dom växer inte heller på träd idag. Särskilt inte sådana som är GLT.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 562 Inlägg
2 mars 2014
#230
Ja det blir nog bäst så. Ja, jag förstår ju att smaken är olika och så men de som säger att de är dåliga bilar tycker jag är ute på hal is. Enda egentliga bilen som jag tycker man kan jämföra då de gäller driftsäkerhet och att få ut dessa enorma mil är Mercedes jämnåriga modeller. Ja jag tycker de har stor charm, go värme och allmänt härliga. Ja de är trist var väl inget toppexemplar, men hade säkert gått att renovera den. Den gick grymt bra den motorn.

Forummoderator
26 361 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#231
mange_240 skrev:
Ja det blir nog bäst så. Ja, jag förstår ju att smaken är olika och så men de som säger att de är dåliga bilar tycker jag är ute på hal is. Enda egentliga bilen som jag tycker man kan jämföra då de gäller driftsäkerhet och att få ut dessa enorma mil är Mercedes jämnåriga modeller. Ja jag tycker de har stor charm, go värme och allmänt härliga. Ja de är trist var väl inget toppexemplar, men hade säkert gått att renovera den. Den gick grymt bra den motorn.

Absolut inget fel på jämnåriga Mercedesar heller. Personligen är jag lite klen på modellerna, men 190E finns det väl en som heter? Gillar dess storlek och räfflade baklyktor. Dessutom väldigt pålitliga bilar, i alla fall av det man har hört.
Antar det var samma motor i din GLT som jag har i min? Den med K-kam och 405-topp? Eller hade du H-kamsmotorn?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 562 Inlägg
2 mars 2014
#232
Nej Har aldrig haft en tysk själv, men har varit sugen några gånger, det härliga dieselknacket som lockar. Jo 190 var väl minsta modellen då, personligen fördrar jag föregångaren w123 kanske är namnet 240D som tilltalar. Ja det satt en likadan motor i min, Pratade med en reservdelssäljare på Volvo, som sa att de var dom här tidiga 240 som gick bäst, men de var för dålig marknad för dem så de utgick. Dom som ville ha bilar med krut köpte väl 240Turbo direkt. Riktigt synd att inte 240in fick komma som 16v. Saab 900i med 16v tror jag är relativt vanliga jämfört med vanliga 8v.

Forummoderator
26 361 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#233
mange_240 skrev:
Nej Har aldrig haft en tysk själv, men har varit sugen några gånger, det härliga dieselknacket som lockar. Jo 190 var väl minsta modellen då, personligen fördrar jag föregångaren w123 kanske är namnet 240D som tilltalar. Ja det satt en likadan motor i min, Pratade med en reservdelssäljare på Volvo, som sa att de var dom här tidiga 240 som gick bäst, men de var för dålig marknad för dem så de utgick. Dom som ville ha bilar med krut köpte väl 240Turbo direkt. Riktigt synd att inte 240in fick komma som 16v. Saab 900i med 16v tror jag är relativt vanliga jämfört med vanliga 8v.

Har faktiskt hört nåt liknande om den här motorn. Lite kul nostalgia om inte annat.
Dock så var ju 240-serien baserad på en väldigt gammal konstruktion, så samtidigt förstår man väl kanske om varför det inte blev någon 16-ventilare under huven. Läckert hade det dock varit såklart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 562 Inlägg
2 mars 2014
#234
Jo de hade ju hängt med ett tag när 16v kom, men de hade troligen varit lika sällsynta som turbobilarna idag. Var väl troligen bara gamla gubbar och barnfamiljer som köpte 240 nya efter -85 och unga sportiga volvoköpare köpte 740 istället. Är ägare av en -86a DL "snålbil" men en sak förbryllar mig och det är att bilen har metaliclack. Varför har man valt det men inte en 5växlad låda till exempel, även om soppan va billig då så blev ju bilen onödigt högvarvig?

Forummoderator
26 361 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#235
mange_240 skrev:
Jo de hade ju hängt med ett tag när 16v kom, men de hade troligen varit lika sällsynta som turbobilarna idag. Var väl troligen bara gamla gubbar och barnfamiljer som köpte 240 nya efter -85 och unga sportiga volvoköpare köpte 740 istället. Är ägare av en -86a DL "snålbil" men en sak förbryllar mig och det är att bilen har metaliclack. Varför har man valt det men inte en 5växlad låda till exempel, även om soppan va billig då så blev ju bilen onödigt högvarvig?

Volvo 240 tilltalade inte många av den yngre generationen. De tittade efter helt andra märken i stället..
Är dock glad över att man allt oftare numer ser dessa av den yngre - och äldre - generationen som faktiskt tar tag i många 240:isar och renoverar upp dem.

DL var verkligen snålheten hos Volvo, så ja metalliclack var i så fall lite förvånansvärt. Vilken färg är det den har?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 562 Inlägg
2 mars 2014
#236
Jo de kollade troligen efter lite sportigare bilar. Ja håller med, känns som att det största förfallet av dem upphört och att de inte slutar som isbilar el dylikt längre. Den är ljusblåmetalic, det är originallacken, end extra på hela bilen dragkrok och styrservo är eftermonterat.  Fanns för övrigt två nyanser av denna vackra färg en lite ljusare denna, 240in har en något mörkare nyans. Kommer jag ihåg ska jag lägga upp en bild i fotoalbumet där den står brevid en 740 som har den ljusare färgen. Vi börjar väl glida utanför ämnet nu så fortsatt lycka med projektet.

Forummoderator
26 361 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#237
mange_240 skrev:
Jo de kollade troligen efter lite sportigare bilar. Ja håller med, känns som att det största förfallet av dem upphört och att de inte slutar som isbilar el dylikt längre. Den är ljusblåmetalic, det är originallacken, end extra på hela bilen dragkrok och styrservo är eftermonterat.  Fanns för övrigt två nyanser av denna vackra färg en lite ljusare denna, 240in har en något mörkare nyans. Kommer jag ihåg ska jag lägga upp en bild i fotoalbumet där den står brevid en 740 som har den ljusare färgen. Vi börjar väl glida utanför ämnet nu så fortsatt lycka med projektet.

Just det där med färgerna är ganska intressant, och inte helt utanför ämnet. Bara kul att höra med andra om deras bilar och deras kunskaper.
Säg till om du slänger upp en bild så man får se den sen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 562 Inlägg
2 mars 2014
#238
Har slängt upp en bild nu, om du undrar varför tröskeln är blå, så håller jag på att byta trösklar på den. nyansskillnaden syns ganska väl på denna bild. Trodde de bara fanns en ljusblåmetalic före de stod bredvid varandra.

Forummoderator
26 361 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#239
mange_240 skrev:
Har slängt upp en bild nu, om du undrar varför tröskeln är blå, så håller jag på att byta trösklar på den. nyansskillnaden syns ganska väl på denna bild. Trodde de bara fanns en ljusblåmetalic före de stod bredvid varandra.

Du, det där var en ganska underlig färg tycker jag..den är liksom inte babyblå men inte heller så där mörkare himmelsblå heller som man brukar se?
Men den var läcker. Hm..kanske..eh..nej jag ska hålla mig till originalfärgen, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 562 Inlägg
2 mars 2014
#240
Hehe ja du vet ju var du kan få färgkoden. Förstå förvåningen som uppstod när man skulle bättra på 740in, i tron om att de bara fanns en ljusblå nyans. Betydligt mörkare men man tänker inte på det om dom inte står bredvid varandra.


Sök