Bmw e36 325 motor???

Jimm
26 april 2013 · 1 661 Inlägg

mellepelle skrev:
Tänkte göra detta imorgon. Jag har ju aldrig bytt packning på bil... Är det svårt? Behöver man special verktyg? Borde vara lättare att byta motor helt? Det har jag gjort förut iaf

Komptest görs i tändstiftens gängor. Utan att bilen tänder.

mellepelle
26 april 2013 · 48 Inlägg

Jojo det vet jag! Jag menar om man skulle byta packning

Volvo 940 (1991)
BMW e36 "S62B50 v8" (1992)
Ford Mustang 350GT "Foose" (2005)
Nyman1337 Hhehehehhest
26 april 2013 · 375 Inlägg

mellepelle skrev:
Jojo det vet jag! Jag menar om man skulle byta packning

Har du aldrig bytt en topplockspackning kanske inte m50 är den första man ska prova, men är man skruv van så är det inga större bekymmer

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
mellepelle
26 april 2013 · 48 Inlägg

Så det är lättare att byta motor helt å hållet`?

Jimm
26 april 2013 · 1 661 Inlägg

Självklart lättare att byta topp, du kan säker hitta nån som gör det billigt om du aldrig provat

Senast redigerat av Jimm (26 april 2013)

TurboAnton Team VeboTrim
26 april 2013 · 322 Inlägg

Kolla dom enklare sakerna först bara, typ termostat eller om de är stopp i systemet eller nått först. smile

Team VeboTrim @ Facebook
mellepelle
26 april 2013 · 48 Inlägg

Redan kollat det och vattenpumpen =/

Jimm
26 april 2013 · 1 661 Inlägg

mellepelle skrev:
Redan kollat det och vattenpumpen =/

Hur gjorde du när du kollade termostaten?

mellepelle
26 april 2013 · 48 Inlägg

la den i en gryta å vänta tills den öppnade sig

mellepelle
26 april 2013 · 48 Inlägg

med vatten såklart...

Jimm
26 april 2013 · 1 661 Inlägg

mellepelle skrev:
med vatten såklart...

Vet inte exakt hur det är på din bil men på min så satt det nån elvärmare och skit i termostaten och nån smältplugg i vattenpumpen. Eftersom du inte ville lyssna när jag sade att du bör kompmäta så berättar jag att det kan i vissa fall bero på sådant och även i vissa fall avluftning av kylsytemet eftersom BMW är världssämst på exptankar och autoavluftning. Så om du inte vill byta termostat och vattenpump (service) pga det finns en chans att det är dom som krånglar. (Iallfall på V8 som jag själv mekat med) Så säger jag samma som innan; innan du kompmätt alla cylindrar finns det inte mycket hjälp att ge. Om du har ojämnt komp, lyft toppen och kolla.

Rensvinf
26 april 2013 · 528 Inlägg

För att återgå till frågan om hur du ska hantera det gentemot säljaren: 
Den stora frågan är om han visste om det?  Du blev misstänksam först när du körde mot en bil som du trodde att du skulle vara snabbare än,  och du blev även misstänksam vid besiktningen - om jag förstod det rätt.  Frågan är då,  hur skulle den föregående ägaren kunnat veta och förstått? Är det rimligt att han ska ha förstått det?  Det vore faktiskt rätt tråkigt om man som säljande part skulle bli skyldig att bekosta något som man inte vetat om. Och som jag sa innan,  det är DÄR skon klämmer. Hur ska du bevisa att han visste om detta?

Det står klart och tydligt står på konsumentverkets hemsida (om bilköp av privatperson,) att man enbart kan tala om FEL i de fall att säljaren antingen:
*Visste om felet, men höll tyst om det.
*Bilen är ej i utlovat skick. 
*Bilen är i VÄSENTLIGT sämre skick än du med anledning av pris etc kunde föreställa dig.


Och ska man sammanfatta det lite krasst,  så för att du ska kunna ha något att gå på gentemot säljaren så måste du visa på att han visste om felet.  Men det kommer ju bli svårt, för att inte säga omöjligt.  För det är inte olagligt att vara idiot.  Hen begrep helt enkelt inte. (Lätt att säga, så är fallet avklarat).  Om du inte kan visa på att hen visste om felet, så faller även punkt två; för även om du kanske hört hen säga att bilen går bra - så måste det ses som en helt ärlig åsikt så tillvida att personen faktiskt tyckte det. Det rör sig om en begagnad bil, och då kan det omöjligt vars så hårt att ett påstående om att en bil går "bra" ska tolkas som att den går som ny; det är ett påstående om att bilen för sitt pris och ålder går "bra". Jag tror punkt två är omöjlig för dig. Såvida hen inte sagt att toppen är nyrenoverad och att hen lovat dig att toppen är OK.
Och punkt tre: Att bilen skulle vara i väsentligt sämre skick mot vad du betalat och kunnat föreställa dig:  Där kan jag inte tänka mig annat än att såvida du inte betalat extremt dyra pengar och att du fått löfte om en bil i mekaniskt skick som ny bil; då har du heller inget att hämta.


Jag kan säga att jag har använt mig av dessa regler.  Eller snarare vid köp från firma.  Jag köpte en sportbil för 180.000kr. Det var för drygt 4 år sedan. En bil från -98 med 5400 mil på mätaren.  Bakvagnen var kass på den bilen; och med hänvisning till konsumentverkets regler (och med hjälp av konsumentombudsmannen i kommunen,) så fick jag firman till att renovera bakvagnen enligt konstens alla regler - på deras bekostnad.  För det är inte rimligt att vänta sig att en bil för de summorna, med de milen - ska ha en bakvagn som i princip är sönder.

Konsumentverket är dock inte behjälpliga vid köp av privatperson. Då är det advokater som gäller; och mig veterligen är det vid sådana tvister du faktiskt riskerar att få betala motpartens (och dina) kostnader.  Det kan bli riktigt dyrt och vore du min vän så hade jag inte bara rekomenderat dig att ta kostnaden själv; utan snarare förbjudit dig att gå vidare rättsligt.

För vem skulle våga sälja sin gamla bil - om köparen kan komma veckan efter och begära att man ska bekosta saker man säkerligen inte visste om?

Senast redigerat av Rensvinf (26 april 2013)

hangman
26 april 2013 · 2 174 Inlägg

Nyman1337 skrev:

mellepelle skrev:
Jag är inte osäker på vad som är felet? Topplocket är sprucket...

för tio minuter sedan skrev du topplockspackningen ju?
Hur har du kommit fram till att det har spruckit?
Har du lyft av topplocket och hittat en spricka eller?

Killen är fan helt efter!?

mellepelle
26 april 2013 · 48 Inlägg

Rensvinf: Ägaren innan mig sa att topplockspackningen hade sprucket men han hade bytt motor på den vinter 11/12. Och jag tror han visste om felet för efter 5sms och 2samtal utan svar från han så skicka jag att jag pratat med konsumentombudsmannen då svarade han på 5min

Rensvinf
26 april 2013 · 528 Inlägg

mellepelle:  Men han satte inte in en ny motor va? Att säga att man bytt motor och satt in en begagnad från skroten- om man ska leka jävulens advokat - säger, och lovar, inget mer än att motorn kan gå sönder på begagnade bilar. Ja, och att en begagnad motor sitter i. Precis en sådan som just uppenbarligen kan gå sönder.

Jag hoppas givetvis att det löser sig för dig. smile Ibland kan tal om konsumentverk och dylikt få en person som medvetet bedragit en annan, att komma fram med lögnen och även viss kompensation. Om så är fallet hoppas jag givetvis du får ersättning.
Har han inte svarat dig innan om problemet då? Jag menar, FÖRE det att han undvikit dina sms och samtal, hade ni någon kommunikation om problemet? Han kanske bara tröttnade, givet att ni pratat innan..?

Jag menar, har du fått en möjlighet att ringa upp och säga att du misstänker att du har problem med toppen/motorn och undrat ifall det är ngt han märkt av tidigare?

Mr_EmCom Med.lem
26 april 2013 · 3 759 Inlägg

Ska bli kul att se hur den här tråden slutar, tyvärr tror jag det blir du (TS) som får stå för kalaset.

Men som många har sagt GÖR ETT KOMPTEST innan du gjort det finns det inget som säger att toppen är skrot.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Rquired Allmänt envis
28 april 2013 · 12 512 Inlägg

En 323i är på pappret lika kvick som en 325i, i verkligheten är det inte konstigt om en 323i drar iväg så länge det inte sitter en bättre förare bakom ratten på tjugofemman. Lägg till allt som kan påverka på tjugo år gamla bilar där minsta lilla slitage kan påverka bilens prestanda ordentligt så tycker jag inte man kan dra några slutsatser från att du hamnade efter.

Även större moln av vit rök från avgasröret är fullt normalt och beror då på kondensvatten, det kan krävas riktigt långa turer för att bränna väck allt och du påstår att du bara har kört bilen lite grand med stopp mellan turerna.
Tokiga kylsystem är en BMW-sjuka som inte nödvändigtvis har det minsta med topplocket eller dess packning att göra och dåliga avgasvärden är vanligt på äldre M50 om bilen inte blivit rejält varmkörd eller om något inte är 100%.

Det du skriver är lite luddigt men inget av det jag läst är en säker indikation på dålig topp även om så förstås kan vara fallet, i din situation hade jag testat motorn ordentligt tills jag var 100% säker innan jag tagit kontakt med föregående ägare igen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mellepelle
28 april 2013 · 48 Inlägg

Vad tror du skulle bero på att det bubblar upp avgaser från kylar påfyllning då? Det ser ut som det kokar i vattnet men det är avgaser som kommer upp, och det är tjock vit rök.

Rquired Allmänt envis
28 april 2013 · 12 512 Inlägg

mellepelle skrev:
Vad tror du skulle bero på att det bubblar upp avgaser från kylar påfyllning då? Det ser ut som det kokar i vattnet men det är avgaser som kommer upp, och det är tjock vit rök.

Har du gjort ett test och bekräftat att det är avgaser i kylarvattnet? BMW´s kylsystem jobbar nämligen med övertryck och kan därför hålla temperaturer på upp till 120 grader utan att vattnet kokar (högre tryck ger högre kokpunkt för vatten), 120 grader är alltså normalt och mätaren inne i kupén kommer fortfarande att stå rakt upp i det läget vilket den även gör när vattnet är 100 grader varmt. Mätaren visar inte en temperatur utan att kylarvattnet är inom sitt normala register vilket på en BMW är brett.

Men om du då öppnar locket till expansionskärlet och på så vis släpper trycket så kommer tio liter vatten att koka näst intill omedelbart även på en helt frisk E36, det är en rätt spektakulär syn med mycket rök och bubbel.

Jag försöker inte påstå att du har fel och att toppen med säkerhet är hel det kan jag inte avgöra från att läsa några inlägg, men av det du beskrivit hittills tror jag att det finns fler test du bör göra innan du går vidare. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang